لمن يريد الإلتحاق بالمدارس والكليات العسكريه

ma7moud

عضو
التفاعل
1 0 0
نصائح هامه لم يريد الإلتحاق بالمدارس والكليات العسكريه
أحب أستغل الفرصة وأنصح كل متقدم أنه يبدأ يتجهيز نفسه رياضيا ..تمرينات لياقة , جري (يستحب فترة الفجر أصحى أشرب كوب لبن كبير أنزل صلي الفجر بلبس رياضي , أجري في شوارع البلد الفاضية وفي أحسن وأروع جو تقدر تجري فيه وينظف الرئتين أجري على الكرنيش لو كنت في مدينة على النيل أو على البحر أجري في شوارع المدينة في أقرب جنينة أو في أي حتة المهم حاول تخلي الجري لمدة ساعة , بين جري بطيء وسريع) لو معرفتش أجري في نادي في أي وقت , لو مش متاح أجري في بيتك في مكان رايح جاي...المهم مفيش حاجة توقفك. بعدين اللياقة مهمة جدا وهتعرف أهميتها أكتر أثناء الأختبار الرياضي..أرجو أن المعلومات اللي في الموضوع دا تفيدكم:
نصيحة أخيرة أهتم بالتغذية ووبطل أي حاجة ممكن تضرك (سجائر (أو الجلوس باماكن فيها مدخنين لأنك هتكون ساعتها مدخن سلبي ودا ألعن أنواع التدخين!) - عادة سرية (هتأثر على مستوى جهازك العصبي وبالتالي في الأختبار الرياضي هتكون مشكلة ) - سهر (نوم الخفافيش ضدك حاول ظبط أوقات نومك قوم الصبح نام بالليل ببساطة ومبقولكش متتفسحش ومتسهرش مع أصحابك , كل شيء بالعقل ...عايز ضرب سهرة جامدة لحد الفجر براحتك بس خليها مرة ولا حاجة في الأسبوع ) - عادات غذائية خاطئة ( بلاش في الشهر دا تأكل شيبسي وبسكوت وتشرب بيبسيسي !..ليه ؟ لأن الحجات دي بالإضافة لضررها على الجسم بتوهم جسمك أنك شبعت وبالتالي مبتتغذاش كويس كل فواكه وخضار كتير أشرب على الأقل كوب لبن يوميا و وبيضتين على الفطار ...كل بجد الفترة دي لو عايز تأكل حاجة وأنت بتتفسح خليها عصير أو كيس لبن من الجاهز وسيببك من تريقة صحابك الفترة دي بالذات يعني لو حد قالك أجيبلك مع اللبن سريلاك أو ري ري , متحطش في دماغك أنت واحد قدامك هدف وبتمشيله , قاعد على قهوة أطلب عصير مفيش أطلب سحلب ..إلخ) نصيحة أخيرة أنت بيقدم معاك ما يقرب من مائة ألف شخص مطلوب منهم حوالي سبعمائة , مش هيوصل إلا المتميزيين فقط , أعمل كل الله في وسعك وسيبك من أي محبطات ومن أي كلام محبط هتسمعه ....الواسطة هي الشذوذ عن القاعدة , لو فشلت يبقى فشلت لأن فيه حد أحسن منك إلا لو طلعت بسبب الكشف الطبي ودي حاجة خارج إرادتك , كمان حاول تتفوق في مجموعك في الثانوية العامة لأن المجموع العالي يعتبر كارت ذهبي في الكليات العسكرية بيتأكدوا أنك مقدم حبا في الكلية دي مش زيك زي ألاف مؤلفة مقدمين لأنهم جايبين 54% ومش لاقيين غير الكليات العسكرية , يعني طلاب ثانوي يذاكروا جامد , كمان أي شهادات رياضية هتفيد جدا لو كان عندك وربنا يوفق الجميع وأي سؤال أن في الخدمة

اخوكم ::
F:%5C%C3%98%C2%AE%C3%98%C2%A7%C3%98%C2%B5%20%C3%99%C2%85%C3%99%C2%88%C3%98%C2%AF%C3%99%C2%89%5C%C3%99%C2%85%C3%99%C2%8A%C3%98%C2%AF%C3%99%C2%88%5C%C3%99%C2%85%C3%99%C2%8A%C3%98%C2%AF%C3%99%C2%88
Ma7moud

انا بس كانت عايز اسئل انا نظرى ضعيف بس مش اوى ياعنى باعرف اشوف من غير النضاره ممكن لو عملت ليازك يعرفو ومادخلش بسببه

الى الظابط المتخصص
انت متاح ليك ان انت تدخل الكشف الطبى بالنظارة
وبعدين الكشف الطبى على الجسم كله من شعر الراس الى اظافر القدمين

شكرا ليك اخى محمود بس كان فيه سؤل تانى ايه هى نسبه ضعف النظر الى بيقبلوها وشكر ليك على كل حاجه

بعد اذنك انا كان ليل سؤالين (ودايخ عليهم) :

الاول : انا كنت عايز اعرف انا هسحب الورق منين واوديه فين وهل الكشف الطبي في نفس اليوم ؟؟؟

السؤال الثاني : انا عايز اعرف انا كنت جايب في 2 ثانوي مجموع 63 % (انا دلوقتي في 3 ثانوي) ولو ان شاء الله جبت مجموع حلو في 3 ثانوي ممكن يبقي المجموع 84 % وربنا يسهل هو ده كدا يبقي حاجة كويسة في نظارهم ولا لا كارت ذهبي زي ما حضرتك بتقول؟؟؟؟

الاول : انا كنت عايز اعرف انا هسحب الورق منين واوديه فين وهل الكشف الطبي في نفس اليوم ؟؟؟

السلام عليكم
سحب ملف الكليه الحربية يتم من مقر الكليه الحربية واثناء سحب الملف ستعلم بالخطوات التاليه.
تخضع قبل الكشف الطبى لاختبار القدرات والاختبارات الرياضيه وقفزة الثقة ثم يأتى دور الكشف الطبى ويتوجب عليك النجاح فى كل كشف حتى تخضع للكشف التالى له .
الكشوفات تستغرق من اسبوعين الى 3 اسابيع تقريبا وستعلم بميعاد كل كشف بشكل دورى
على سبيل المثال تخضع اولا لاختبار القدرات او السمات وعند ظهور النتيجه وفى حاله نجاحك يتم ابلاغك بميعاد الكشف الذى يليه وهكذا.

السؤال الثاني : انا عايز اعرف انا كنت جايب في 2 ثانوي مجموع 63 % (انا دلوقتي في 3 ثانوي) ولو ان شاء الله جبت مجموع حلو في 3 ثانوي ممكن يبقي المجموع 84 % وربنا يسهل هو ده كدا يبقي حاجة كويسة في نظارهم ولا لا كارت ذهبي زي ما حضرتك بتقول؟؟؟؟

لا اعتقد اخى ان المجموع الذى ذكرته يمكن اعتباره كارت ذهبى
عادة هذه المجاميع تكون فوق ال 95%.
بالتوفيق ان شاء الله.

اخى الفاضل el moqatel بالنسبه للسؤال الأول ؟؟
احب اطمنك واقول لك ان التقديم بيبقى من مق الكليه الحربيه وفى يومها بيدولك ميعاد عشان اختبار السمات وبيحددولك مكان اللجنه ورقمك وكل حاجه وبعد ما تخلص وتعدى من الإختبار ده بتدخل على الكشوفات الأخرى
وبيبقى التقديم الملفات يبدا من 23 يوليو على حسب علمى والله المفق الى ما فيه الخير

اما بالنسبه للسؤال الثانى ؟؟؟
ان مجموعك يبقى فوق ال 85 يبقى ده الكارت الزهبى بتاعك ليه؟؟؟
لان هيئة الكليه هيقولو انك داخل حب فى الكليه مش زى الأف مولفه مجبتشى مجموع فى الثانويه العامه وماليهم الا الكليات العسكريه
اتمنى لك التوفيق اخى الكريم
وبأزن الله نلقى هناك فى الكليه ان شاء الله

اخي انا اول ثنوي و مجموعي 97.2 و انا اريد ان اقدم على الكلية الجوية في المغرب بس عندي سؤالان الاول الي عندهم ربو خفيف يمكن يدخلوا والسؤال الثاني انا عندي قصر نصر ناقص 1 و يعني عادي اعمل عملية قبل التقديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و ارجوا ان ارد
وشكرا

اخى الفاضل المحارب الرجاوى
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
بالنسبه ليك ان المجموع فى السنه الاولى ما يهم ولكن المجموع يكون فى الثانى والثالث الثانوى عشان تقدر تحدد مجموع السنه الثالثه ليك وبعدين تقدر تتدخل الكليه الحربيه بمجموع 65%
ولو انت ازيد من كده يبقى ده كارت كاسبان
بس فى حاجه لازم تكشف على الربو ده لان الكشف بيكون على جميع اعضاء الجسم ولاز تتعافى من المرض ده قبل الكشف لانك هتتعرف وما تقدر تعدى الكشف الطبى

شكراً لك يا محمود على هذة النصائح الغالية والمفيدة , أنا أتمنى من كل واحد أنة يعمل الحاجات دية فى حياتة وفى أى وقت لانها بجد حاجات مفيدة للصحة ,مش لازم تكون متقدم للقبول بكلية عسكرية فقط عشان تعمل الحاجات دية
ولا انت شايف إية ...

شكرا على الموضوع اخي
الموضوع جيد حقيقتا
ولاكن عندي استفسار وهو بالنسبه للكشف الطبي ما ادري ممكن تضع لنا جدول عن كل ما يخص الكشف الطبي وعلى ما يشمل من اعضاء الجسم
بالنسبه للنظر هل يمكن ان تدخل بالنظاره بالنسبه للكليه الحربيه السعوديه وما هو الحد الادني للنظر يتم قبوله
وبالنسبه للياقه البدنيه ما رايك في المعدل الطبيعي للمشي والجري قبل دخوله الكليه الحربيه
وبالنسبه للمقابله الشخصيه كيف يمكن للانسان ان يتصرف وما هو نصيحتك له وكيف تكون تصرفاته امام اللجنه
شكرا لك اخي بارك الله فيك

التعديل الأخير:
اخي محمود جيت على الوتر الحساس

انا باقيلي تقريبا سنة ونصف وبعد ذالك ان شاءالله راح اقدم في سلاح الجو

شنو تنصحني اعمل خلال هذه الفترة وانا جدا خايف من الكشف الطبي للطيار واحيانا بشعر بيأس واخيانا اجلس اصيح

وشنو هيه الكشوفات الطبيه الي تتم على الطيار وكيف اقدر انجح فيها

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووور

عودة
أعلى