بـوابة مصـر الأقتصادية

DPE9WFkX0AEvKbN.jpg:large
فى حاجة بس عاوز اوضحها
ضباط الكليات العسكرية مبيمسكوش الحاجات دى كل شغلهما اما فى كتائب ووحدات او فى اماكن القيادة للاسلحة
من يتولى زمام اماكن البيع اوالانتاج الحيوانى والسمكى " الضباط المتخصصين " من خريجى التجارة والعلوم وغيرها من الكليات الجامعية

الحكومه التي تعتمد علي علبة السجاير وكارت الشحن في سد عجز الموازنه حكومه فاشله فاشله فاشله

حتى بعد الزيادة تضل ارخص من السعودية ب2.5 مرة
وهل مستوي دخل المواطن السعودي نفس دخل المواطن المصري هي مقارنة في غير محلها
الموضوع كلة وجود توازن بين المدخلات والمصروفات بما يكفل حياة كريمة أدمية لاغلب الشعب

الموضوع كلة وجود توازن بين المدخلات والمصروفات بما يكفل حياة كريمة أدمية لاغلب الشعب
وهل شرب السجاير المسببه للسرطان هى الحياه الكريمه
ارى انه يجب الا يقل سعر السجاره فى مصر عن 3 جنيه حتى يقلل الناس من شربها و بخاصه سائقى الميكروباصات و وسائل النقل الشعبيه الاخرى

* علبة حلاوه المولد ب 870 جنية *
معلش يعنى بردو .. طيب ما فى اطباق حلويات من لابوار بتعدى الالف بردو
معروف عن العبد من زمان انه حاجاته غالية حتى ايام الرخص كان غالى عن الكل
طيب ما فى الغالى اللى بالف وفى الويط وفى بتاعنا بتاع الغلابة الكيلو ب 45 اينعم بردو غالى بس مش 1000
المقصد ان لكل شريحة من الناس السعر اللى يناسبها.. والعبد طول عمره مش بتاع الغلابة للاسف

المقصد ان الضرائب ورسوم الاستيراد على التبغ ما زالت منخفضة في مصر لان المورد العالمي واحد من تايلاند غالبا ..الامر ليس له علاقة بالدخل ..المهم من يريد حياة كريمة يبتعد عن الدخان .

وهل شرب السجاير المسببه للسرطان هى الحياه الكريمه
ارى انه يجب الا يقل سعر السجاره فى مصر عن 3 جنيه حتى يقلل الناس من شربها و بخاصه سائقى الميكروباصات و وسائل النقل الشعبيه الاخرى
الحمد لله انا لست من المدخنيين ولا اتحمل رائحة الدخان
لكن المدخن ممكن يستغني عن اكلة وشربة ولا يستغني عن السيجارة الا اذا كانت هناك ارادة حديدية من داخلة للاقلاع عنها
بنفس المنطق الدواء غيلي عشان الناس متتعالجش وكروت المحمول عشان الناس ممتكلمش والاسعار تضخمت عشان الناس متاكلش ولبس الشتا تخطي اللامعقول عشان الناس تتأقليم علي جو روسيا وكاس العالم :D
ما دة مش منطق حط ايدك في جيب الفقير الطبقة الوسطي بتندثر

الحمد لله انا لست من المدخنيين ولا اتحمل رائحة الدخان
لكن المدخن ممكن يستغني عن اكلة وشربة ولا يستغني عن السيجارة الا اذا كانت هناك ارادة حديدية من داخلة للاقلاع عنها
بنفس المنطق الدواء غيلي عشان الناس متتعالجش وكروت المحمول عشان الناس ممتكلمش والاسعار تضخمت عشان الناس متاكلش ولبس الشتا تخطي اللامعقول عشان الناس تتأقليم علي جو روسيا وكاس العالم :D
ما دة مش منطق حط ايدك في جيب الفقير الطبقة الوسطي بتندثر
امبارح اشتريت جاكت من منطقة شبه شعبية 850 جنية !!!!
بورسعيد كانت الجمهورية كلها بتشتري من عندنا عشان ارخص

الامر بسيط جدا السجائر ليست من السلع الاستراتيجية بمعنى اصح اللى غاوى ... ياكله بمعلقة
و كذلك الامر ينطبق على حلوى المولد كون ان الاسرة لا تستطيع شراء علبة حلاوة المولد لن تضرر حياتها فى شئ انا واحد من الناس اللى اصبحت لا أشترى حلاوة المولد الا كميات قليلة و أشتريها لمجرد أن اولادى لا يشعروا بأى إختلاف عن باقى أقرانهم

الامر بسيط جدا السجائر ليست من السلع الاستراتيجية بمعنى اصح اللى غاوى ... ياكله بمعلقة
و كذلك الامر ينطبق على حلوى المولد كون ان الاسرة لا تستطيع شراء علبة حلاوة المولد لن تضرر حياتها فى شئ انا واحد من الناس اللى اصبحت لا أشترى حلاوة المولد الا كميات قليلة و أشتريها لمجرد أن اولادى لا يشعروا بأى إختلاف عن باقى أقرانهم
ههههههههههه
و النبي انت مقتنع بالكلام دا
اقسم بالله انا مستني الفيزا علشان ارحل قبل ما تغرق :D

ههههههههههه
و النبي انت مقتنع بالكلام دا
اقسم بالله انا مستني الفيزا علشان ارحل قبل ما تغرق :D
[/QUOTE
طب نصيحة ليك بلاش تقسم بالله فى أمر تجهلة عنى, ثم أنا غير مضطر لأثبت لك إقتناعى بذلك أو لا هذا رأى فى الموضوع لو انت مش مقتنع بردى انت حر

اكيد كل واحد حر فى رايه
و انا لو عشت عمري كله
هفضل شايف ان اللى بيحصل فى الشعب دا ميرضيش ربنا

عودة
أعلى