الكرملين: بوتين والسيسى ناقشا التعاون العسكرى التقنى والطاقة

لا كلمونى يا خوية عشان كده ما كملتش الموضوع​
أنا بعتلك رسالة ع الخاص بسألك على باقى الموضوع و أنت مردتش إفتكرتك نسيت ولا كسلت :D
رغم ان الموضوع مفهوش حاجة امن قومى يعنى ولا اسرار عسكرية كلها معلومات موجودة ع الشبكة للي بيدور :confused:

انا جي في بالي تصنيع دبابات التي 90 ام اس .. وممكن كمان مدرعات واسلحة شخصية وتجهيزات الفرد المقاتل
لكن اللي نفسي فيه الميج 35 تتصنع في مصر هنا .. ولو نصنع نسبة قليلة والباقي تجميع مش مشكلة برده .
غالبا مكملين مع الابرامز الامريكان اصبحوا معنا كيوت خالص

ازيك يا استاذ راجح
ايه رايك في منظومة كلوب كيه
تحمل في كونترات container وتملك قدرة توجيه ضربات بحري و ارضي و مداها 300 كم
حاجة كده رايقة بتاعة كله
و كمان ادق من المدفعية الصاروخية زي الويشي الصيني او السمريش
و بالمناسبة كان من ضمن تسليح المسترال المفترض عندما تعاقدت عليها روسيا من فرنسا

ازيك اخي العزيز ارجو ان لا تحرمنا من تواجدك الدائم معنا
موضوع الميسترال اول مره اسمعه يا ريت لو في روابط عن الموضوع ده لنستفيد من المعلومه جميعا

وأنا حتحبس قريب من يوم موضوع تأمين محطة الضبعة النووية وشوية حاجات قبلها وأنا بدأت أتوغوش .. بس يالا أنا فداء المنتدى ..

:وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع:​
الا صحيح الموضوع ده فين يا ريس انا فاكر انك سخنتنا بيه كام يوم و احنا مستنينه و بعدين قلت هتنزله بالليل و بعد كده اجلته عشان كان معاك عزاء .... بس و من ساعتها لاحس زلا خبر

ازيك اخي العزيز ارجو ان لا تحرمنا من تواجدك الدائم معنا
موضوع الميسترال اول مره اسمعه يا ريت لو في روابط عن الموضوع ده لنستفيد من المعلومه جميعا
Impact weapons: considering the possibility of equipping the new helicopter carriers container complex .

ان شاء الله هكون اكثر تواجدا و اشكرك علي كلامك الطيب

الله عليك يا جاك خبر ممتاز والله
ربنا يحرسك دا انت بركتنا وبنتعلم منك

إنتوا إلى حبايبى والله وإلى مخلينى أكمل فى كتابة مواضيعى إلى مافيش حد عايز يتناقش فيها

أنا بعتلك رسالة ع الخاص بسألك على باقى الموضوع و أنت مردتش إفتكرتك نسيت ولا كسلت :D
رغم ان الموضوع مفهوش حاجة امن قومى يعنى ولا اسرار عسكرية كلها معلومات موجودة ع الشبكة للي بيدور :confused:

لا بالعكس الجزء التانى كان فيه معلومات مهمة جداََ وانا والله من الأول كنت مقلق أنزلها وده وااله إلى حصل معاية فعلاََ وخلانى صرفت نظر عن الموضوع .. خصوصاََ إنه كان فيه معلومات دقيقية عن أنظمة القيادة والسيطرة وأنظمة الإتصالات الحديثة إلى تعاقدنا عليها من فترة قصيرة ..

عشان كده قولت أبعد عن الشر وأغنيله .. رغم والله أنا بكون فى قمة السعادة والإستمتاع وأنا بشرح أو أقول معلومات عن جيشنا وإلى هى أكبر بكتير من العلن ..

عمتاََ أنا عملت موضوع عن مشروع أجهزة الإتصالات العسكرية إلى مشابهة للتوجه الحالى المصرى لكن مع ضرب أمثلة على دول أخرى .. وهو إن شاء الله حيكون بداية لسلسلة مواضيع بتتكلم فى هذا المجال الحساس والنادر التحدث فيه ..

وده رابط الموضوع فى قسم

الرادارات والاتصالات العسكريه Radars and military

http://defense-arab.com/vb/threads/102914/#post-1731528

:D يا ريت تقرأوه وتقولوا رأيكم فيه عشان إن شاء الله نكمل فى باقى السلسلة :D

وأنا حتحبس قريب من يوم موضوع تأمين محطة الضبعة النووية وشوية حاجات قبلها وأنا بدأت أتوغوش .. بس يالا أنا فداء المنتدى ..

:وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع::وداع:​
هتوحشني و هفتكرك بكل خير :عويل:عويل:عويليحبيبي يعم جاك

لا بالعكس الجزء التانى كان فيه معلومات مهمة جداََ وانا والله من الأول كنت مقلق أنزلها وده وااله إلى حصل معاية فعلاََ وخلانى صرفت نظر عن الموضوع .. خصوصاََ إنه كان فيه معلومات دقيقية عن أنظمة القيادة والسيطرة وأنظمة الإتصالات الحديثة إلى تعاقدنا عليها من فترة قصيرة ..

عشان كده قولت أبعد عن الشر وأغنيله .. رغم والله أنا بكون فى قمة السعادة والإستمتاع وأنا بشرح أو أقول معلومات عن جيشنا وإلى هى أكبر بكتير من العلن ..

عمتاََ أنا عملت موضوع عن مشروع أجهزة الإتصالات العسكرية إلى مشابهة للتوجه الحالى المصرى لكن مع ضرب أمثلة على دول أخرى .. وهو إن شاء الله حيكون بداية لسلسلة مواضيع بتتكلم فى هذا المجال الحساس والنادر التحدث فيه ..

وده رابط الموضوع فى قسم

الرادارات والاتصالات العسكريه Radars and military

http://defense-arab.com/vb/threads/102914/#post-1731528

:D يا ريت تقرأوه وتقولوا رأيكم فيه عشان إن شاء الله نكمل فى باقى السلسلة :D
المشكلة الواحد فين وفين لما بيزور الاقسام دى ياريت تحط مواضيعك فترة هنا وبعد فترة تنقلها هناك
انت من القلائل اللى الواحد بيستنى تعليقاتهم فما بالك بمواضيعك ّتحّ

المشكلة الواحد فين وفين لما بيزور الاقسام دى ياريت تحط مواضيعك فترة هنا وبعد فترة تنقلها هناك
انت من القلائل اللى الواحد بيستنى تعليقاتهم فما بالك بمواضيعك ّتحّ

للأسف حسب قوانين المنتدى ما ينفعش لازم كل موضوع فى قسمه .. والواحد لقى قسم الرادارات والاتصالات العسكريه Radars and military من فترة من أخر موضوع فيه لم يمسه أحد فقولت أنشطة شوية خصوصاََ إن الموضوع لو بيخص مصر .. يعنى

وألف شكر يا حبيبى على المجاملة الحلوة دى منك

للأسف حسب قوانين المنتدى ما ينفعش لازم كل موضوع فى قسمه .. والواحد لقى قسم الرادارات والاتصالات العسكريه Radars and military من فترة من أخر موضوع فيه لم يمسه أحد فقولت أنشطة شوية خصوصاََ إن الموضوع لو بيخص مصر .. يعنى

وألف شكر يا حبيبى على المجاملة الحلوة دى منك
ما فيه مواضيع تانية بتتحط فى القسم هنا فترة وبعدين تتنقل لما الناس تشوفها

ما فيه مواضيع تانية بتتحط فى القسم هنا فترة وبعدين تتنقل لما الناس تشوفها

فكرتك حلوة خلاص حطبقها إن شاء الله وحتكلم مع الإخوة الزملاء فى الإدارة وحتعمل إجتماع على مستوى القاعدة لإبداء الرأى البات والنهائى فى هذا الموضوع ..

خلاص إن شاء الله حعمل زى ما إنته قوات .. شكراََ على الفكيرة دى .

إنتوا إلى حبايبى والله وإلى مخلينى أكمل فى كتابة مواضيعى إلى مافيش حد عايز يتناقش فيها
ليه انا بسالك سعات والله
انا بتعلم منك كتير فالدفاع الجوى اصلا اكتر حاجه

Impact weapons: considering the possibility of equipping the new helicopter carriers container complex .

ان شاء الله هكون اكثر تواجدا و اشكرك علي كلامك الطيب
الميزه دي علي سيفاستيبول كمان ولا فلاديفوستك بس لان فعلا كان في اخبار عن تعديل روسي علي حامله من الاتنين بس الكلام كان علي زياده في الطول و مكنش معروف السبب و كان اغلب الظن تشغيل طائرات STOL

الميزه دي علي سيفاستيبول كمان ولا فلاديفوستك بس لان فعلا كان في اخبار عن تعديل روسي علي حامله من الاتنين بس الكلام كان علي زياده في الطول و مكنش معروف السبب و كان اغلب الظن تشغيل طائرات STOL
صواريخ الكلوب كيه كان المفروض يكون علي الحاملتين , لكن التعديلات الروسية علي الحاملتين كان
1- زيادة قوة بدن السفينة لتناسب جليد البحار الشمالية.
2- زيادة زيادة ارتفاع السفينة لزيادة ارتفاع هناجر الطائرات سواء الكا 52 او الكا 28 و تعديلات اخري في المصاعد للطائرات بالاضافة الي زيادة سمك المهبط لتناسب الطائرات الروسية الثقيلة و ليس للطائرات الاقلاع العمودي.
3- تعديلات انظمة الدفاع الجوي و استبدالها بانظمة روسية قصيرة المدي ايضا Gibka و Palma و Sosna-R
4- المدفع A-220M 57mm automatic rapid fire naval gun
5- رادار Positiv-ME1 3D shipbourne radar العامل علي X-Band و مداه 250 و تتبع 50 هدف.
6- تغيير نظم التواصل بالاقمار الصناعية product P-794-1 ضمن نظام Centaur
7- زوارق الانزال CTM NG الاكثر مناورة و قوة بدل من CTM
8-تعديلات في اماكن معيشة الطاقم.

كل هذه التعديلات لتناسب البحرية الروسية و التي حددت اهدافها من المسترال
- حماية و تنفيذ الدوريات البحرية و مراقبة ما يحدث سواء فوق و تحت الماء بالنظر الي السرعة الاقل لطائرات الهيل و قدرتها الاعلي لرصد الغواصات و بالتالي تأمين الممرات البحرية (تامين سفينتين مسترال للمحيط الاطلنطي سمنع مرور اي غواصات تحاول التسلل الي المياه الاقليمية الروسية).
-مكافحة الغواصات
-استخدام المسترال كسفينة المحورية للمجموعات القتالية (السفينة الام).

ما هو مافيش معلومات تانى كده كفاية يا على

بس لازم يعنى نطلع معلومات كل فترة عشان الروح المعنوية يعنى .. عايزن الناس يكون ثقتها فى إمكانيات مصر التصنيعية فى مجال الصواريخ عالية .. والرادارت إن شاء الله
هتوحشنا قوي يا غالي :عويل:عويل:عويل:عويل

عودة
أعلى