اهمية المقطع الراداري للمقاتلات RCS

هو ده الكلام اللى بقول عليه
وهو ان نبحث الجديد فى الامور ولا نتوقف عند نقاط معينة قتلت نقاشا وبحثا
أنا حاسس اننا بنوصف عروسة وبشكل مكرر فلو فيه MANUAL يجيب الجديد

في نفس الوقت هتجد السو 30 الهندية التصديرية قدمت نتايج جيدة قدام تايفون بريطانية واف 15C امريكية في تمارين

اهو اللي انت بتقوله ده هو مربط فرس الموضوع كله .. ايه هي حزمة الكترونيات الاف 15 E اللي هتخليها تقدر تقارع مقاتلات اصغر منها كثيرا في المقطع الراداري ؟
أيوه كده يبقى نقلب الموضوع ELECTRONIC WAREFARE

بالنسبة لل SU-30MKI فكانت CLOSE AIR ENGAGEMENTS

صح ( أحمد)

لكن نرجع لنقطة أصيلة

برغم ال RCS لل F-15E فتم تعويضة بحزمة الكترونيات رهيبة للمقارعة ضد أي مقاتلة شرقية أو غربية حتى

بالتالي المفروض صقر الامارات @كاميكازي الامارات يحطلنا بترتيب غير مقروء سابقا وبمعلومات جديدة قدرة ال RAFALE مهما كان ال RCS الخاص بها لتفادي التهديدات الجوية والأرضية سلبا وإيجابا وياريت بالأرقام وأنماط العمل ضد أنماط الرادارات المختلفة

3-5 م2 بالنسبة لراداراتها الجبارة .. يعطيها تفوق

أيوه كده يبقى نقلب الموضوع ELECTRONIC WAREFARE

بالنسبة لل SU-30MKI فكانت CLOSE AIR ENGAGEMENTS

ده بالنسبة لمواجهة الاف 15 سي .. لكن بالنسبة للتايفون كانت اعتقد wvr - bvr
لكن خلينا في المهم يا ريت لو انت تدافع عن الاف 15 كحزمة الكترونية في مواجهة الرافال

3-5 م2 بالنسبة لراداراتها الجبارة .. يعطيها تفوق
ماحنا قلنا بقى

الرادار وحزمة ال TEWS كله بقى مع بعضه كلام شامل

علشان اعرف انهي رادار يقدر يعمي التاني

ده بالنسبة لمواجهة الاف 15 سي .. لكن بالنسبة للتايفون كانت اعتقد wvr - bvr
لكن خلينا في المهم يا ريت لو انت تدافع عن الاف 15 كحزمة الكترونية في مواجهة الرافال
انا بمتحن اليومين دول لكن ممكن اخش تخاطيف وبالمناسبة انا رافالي صرف

طيب rafale في مهمة SEAD/DEAD
بلا صاروخ مضاد للاشعاع وبلا جامرز قوي

لن افضلها لمهمة SEAD/DEAD

ماحنا قلنا بقى

غلط DEWS هو الي المفروض يكون بالمقارنة

طيب rafale في مهمة SEAD/DEAD
بلا صاروخ مضاد للاشعاع وبلا جامرز قوي

لن افضلها لمهمة SEAD/DEAD
نترك الكلام للأرقام واتمنى ان يكون هذا الفكر هو المسيطر على الحوار في الفترة المقبلة

ليكون الحديث عن يقين سواء سلبا او ايجابا

انا مؤقتا مشغول للامتحانات لكن احببت وضع نقطة تنظيم ثم المتابعة

انا بمتحن اليومين دول لكن ممكن اخش تخاطيف وبالمناسبة انا رافالي صرف

يا كبير وهل يخفى القمر .. عشان كده انت هتكون موضوعي ومش هتظلم الرافال في مقارنتك
لما تكون فاضي في اي وقت كما تحب :)

ماحنا قلنا بقى

ولو عايز تحط DEWS او حتى EPAWSS لو عندك معلومات كافية عنهم مفيش مشكلة

يا كبير وهل يخفى القمر .. عشان كده انت هتكون موضوعي ومش هتظلم الرافال في مقارنتك
لما تكون فاضي في اي وقت كما تحب :)

ولو عايز تحط DEWS او حتى EPAWSS لو عندك معلومات كافية عنهم مفيش مشكلة
كلام جميل وفيه كتب متخصصة موجودة على النت نقرا منها وفيها معلومات

المنتدى الباكستاني ولا الهندي مش احسن مننا

عاوزين همه اللي يقتبسوا مننا بعد كده

لا الاف 15 يبقى منتدى الاف 16 الامريكاني :D

انا سؤالي المبدئي ما هي طبيعة منظومة maws في الاف 15 .. وما هي قدرات المنظومة في القيام بـ dircm ؟
بالنسبة لي قد تكون تلك النقطة هي الوحيدة التي قد تتفوق بها الاف 15 على الرافال الكترونيا .. لكن لا معلومات واضحة كفاية لتلك النقطة .. تجعلني متشكك في صحتها

خصوصا ان الاف 35 حسب كلام الامريكان هي اول طيارة في العالم ستمتلك تلك القدرات بفضل منظومتها eodas
حتى الرابتور لا تمتلك تلك القدرة

الرافال تمتلك منظومة ddm ng توفر لها تحذير حراري ضد الصواريخ .. وتتميز بدقة عالية تمكن نفس المنظومة من توجيه الليزر مستقبلا للقيام باعمال dircm

صح ( أحمد)

لكن نرجع لنقطة أصيلة

برغم ال RCS لل F-15E فتم تعويضة بحزمة الكترونيات رهيبة للمقارعة ضد أي مقاتلة شرقية أو غربية حتى

بالتالي المفروض صقر الامارات @كاميكازي الامارات يحطلنا بترتيب غير مقروء سابقا وبمعلومات جديدة قدرة ال RAFALE مهما كان ال RCS الخاص بها لتفادي التهديدات الجوية والأرضية سلبا وإيجابا وياريت بالأرقام وأنماط العمل ضد أنماط الرادارات المختلفة

هل يمكن احضار كل هذه المتطلبات للايجل والرافال ( رسمية ) لنقارن بطريقة اوضح !!

المشكلة الاساسية هي عدم توافر معلومات وارقام رسمية محددة لكلا الجانبين لنتمكن من اجراء مقارنة صحيحة ..

انا سؤالي المبدئي ما هي طبيعة منظومة maws في الاف 15 .. وما هي قدرات المنظومة في القيام بـ dircm ؟
بالنسبة لي قد تكون تلك النقطة هي الوحيدة التي قد تتفوق بها الاف 15 على الرافال الكترونيا .. لكن لا معلومات واضحة كفاية لتلك النقطة .. تجعلني متشكك في صحتها

خصوصا ان الاف 35 حسب كلام الامريكان هي اول طيارة في العالم ستمتلك تلك القدرات بفضل منظومتها eodas
حتى الرابتور لا تمتلك تلك القدرة

الرافال تمتلك منظومة ddm ng توفر لها تحذير حراري ضد الصواريخ .. وتتميز بدقة عالية تمكن نفس المنظومة من توجيه الليزر مستقبلا للقيام باعمال dircm

لتوضيح اهمية السؤال
طائرة كالاف 35 تمتلك منظومة تحذير صاروخي سلبية مثل eodas تغطي 360 درجة حول الطائرة وتمكنها من امتلاك قدرات dircm ليزرية .. وتضيف الى ذلك خوذة توجيه تستفيد من رؤية منظومة eodas 360 درجة حول الطائرة

هذا يعني وداعا لعصر الدوج فايتينج والمناورة .. بمجرد دخول الطائرة في مجال رصد منظومة eodas سيمكن استهدافها بدون اي مناورات .. وستتمكن من صد الصواريخ الحرارية حتى ذات الباحث iir دون اي مناورة .

السؤال الثاني :

ما هي قدرات تشويش الاف 15 ( سواء النسخة E او S ) ؟ هل تمتلك رادارات apg 63 - 82 قدرات تشويش ؟ حسب معلوماتي وما هو متوفر حتى على الموقع الرسمي لا تملك ذلك

الرافال تمتلك قدرات تشويش مدمجة ايسا تستخدم مود الشعاع الضيق .. وقريبا ستتضاعف قدرتها 3 الى 4 مرات بعد استخدامها الجاليوم نيتريد (بافتراض استخدام نفس الطاقة)

على الجانب الاخر حتى لو افترضنا ان المقطع الراداري للاف 15 5 متر (رغم معرفتي ان هذا غير صحيح من بحثي في هذا الامر) .. لكن حتى لو افترضنا ذلك في مقابل 1 متر مربع للرافال بتسليح جو جو لكلاهما .. هذا سيعني انه في حالة تساوي قدرات التشويش بينهم واذا كان مدى burn through لرادار ما ضد الاف 15 100 كم .. سيكون نفس المدى ضد الرافال 44 كم .. يعني سيتم رصد الرافال من اقل من نصف مدى الاف 15 في كل الاحوال (تحديدا 44% من مدى رصد الاف 15 في وجود التشويش)

الان لكي تعوض الاف 15 ذلك تحتاج الى 5 اضعاف قدرات التشويش للرافال فقط لكي تتساوى معها .. فهل تملك الاف 15 ذلك ؟ مرة اخرى رغم انني متاكد ان هذا الكلام غير صحيح وان الاف 15 اي او اس لم تخضع لتخفيض مقطعها الراداري .

المشكلة الاساسية هي عدم توافر معلومات وارقام رسمية محددة لكلا الجانبين لنتمكن من اجراء مقارنة صحيحة ..
لو بحثت قليلا ستجد بعض الأرقام ولو تقريبية

عودة
أعلى