مصر تطلب السوخوي 35 والتسليم السنة القادمة ..

مواجهة عنيفة جدا فى المنتدى الباكستانى بين المصريين من جهة و الاتراك والباكستانين من جهة اخرى

حقيقى مكنتش اعرف اننا مكروهين اوى كده من الناس دى

دا كلام خطير وًعلي مسؤوليتك
:D
هو عاوز يقلبها مجزرة من اول يوم انت مستعجل علي ايه ما كلهم جواميس في بعض
بس الاصلي ارفعلها القبعة وهيF15
طيب استني لما نفرح شوية ونبل الشربات

صقر الامارات @كاميكازي الامارات ماهي توقعاتك في مايخص الامارات وتعاقدها على مقاتله جديده هل يمكن ان تكون السوخوي 35

الله اعلم ...

كل الاحتمالات واردة وان كنت ارجح الاف ٣٥ نظرا لتحقيقها الedge لسلاح الجو الاماراتي ..

التطويرات الاخيرة للميراج والاف ١٦ تجعلها في قمة الاداء فيما يخص مقاتلات الجيل الرابع ...

اهلا وسهلا اخي والحمدلله ع السلامة عاش من شافك ياااه انت قديم اوي ومن الناس المحترمة تحياتي لك والسعودية ومصر واحد بالطبع
حبيبى
أكيد يا باشا واحد
أنا كنت بس ( بأنغشك ) مُزاح يعنى (y)(y)(y)

الله اعلم ...

كل الاحتمالات واردة وان كنت ارجح الاف ٣٥ نظرا لتحقيقها الedge لسلاح الجو الاماراتي ..

التطويرات الاخيرة للميراج والاف ١٦ تجعلها في قمة الاداء فيما يخص مقاتلات الجيل الرابع ...

رغم اهميه السو ٣٥ الا انه لابديل عن الجيل الخامس !
بالنسبه لمصر خطوه السوخوي متاخره جدا جدا في وجهه نظري وان كانت مهمه في الخمس سنوات المقبله !
السوخوي هي احد اهم مقاتلات السياده الجويه في العالم بجوار سيده السماء الاف ١٥ في احدث اصدراتها لكن .....
مصر تواجهه عدائيات افتراضيه في المحيط الاقليمي وبغض النظر عن اختلافي سياسيا مع النظام المصري كليا !
الا ان الامر كارثي لمصر خلال اربع خمس سنوات سيكتمل تسليح الصهاينه بالاف ٣٥ بالاضافه الي قدراتهم المرعبه في الحرب الالكترونيه وقدرات الاخماد الراداري والسيطره الجويه !
ايضا تركيا حاليا تمتلك قدرات كبيره معظم اسطولها من الاف ١٦ يخضع لترقيه محليه من تاي واسلسان وستنتهي تركيا من اهم مشروعاتها في ظرف ٣ سنوات وهي طائرات الحرب الالكترونيه والاخماد المحليه بالاضافه الي ادخال نماذج المقاتله المحليه والشد والجذب في موضوع الاف ٣٥ الي الان وربما ينتهي بصفقه بين امريكا وتركيا وتتسلم تركيا الاف ٣٥ باعداد ضخمه !
ماذا ستفعل مصر امام ٤٠٠ مقاتله او يزيد من الجيل الخامس وقدرات حرب الكترونيه مرعبه !
مصر تحتاج للتركيز علي الجانب الجوي اكثر من اي سلاح اخر والا عدنا لنفس المشكله خلال سنوات قليله !

مبروك للأشقاء في مصر، منذ سنوات كنا نقول أن مصر تحتاج الى تطوير سلاح الجو والارتقاء به تقنياً، الحقيقه الخطوات التي رأيناها في عهد الرئيس السيسي مميزه، هناك ثورة تطوير في سلاح الجو المصري والمزيد قادم!

الفلانكر جودتها اعلى من الميغ، شيء معروف وستضيف لمصر كثيراً، نعم هناك نواقص كثيره متبقيه ولكن خطوه بخطوه وسيصل الاشقاء الى الهدف المنشود، ونقول أهلاً بـ مصر ضمن الدول المالكه لمقاتلات السيادة الجويه والإكتساح من ناس عارفين الشغله على اصولها :cool:

السلام عليكم وأشكر أخي العزيز practical magic @practical magic

ربما كان لنا كلام في موضوع ماكرون وال 12 رافال حتى أن بعض الأخوة كان كلامي غريبا بالنسبة لهم وكان الكلام في نهاية يناير 2019

خلاصة القول إننا تسليحيا بدأنا مشوار والمفروض يكمل بالتفاهم مع فرنسا علشان نكمل الخطة التسليحية لأن التأخير مشفي الصالح
أو إدي ظهرك لفرنسا بتحويل جزأ من قوتك الشرائية لمورد اّخر بشكل غير اعتيادي لا يفسر انه تنويع تسليح بل عفوبة
والطليان والروس موجودين

قبل مالأمور تتأزم ونوصل لمحرلة مزايدات الموردين
الفرصة سانحة للإتفاق على SU-30 محدثة على غرار SM أو SU-35 قبل مالدنيا ترمينا تاني في خانة روسيا مجبرين
وكده كده ترامب قاعد 4 سنين كمان يعني على ما أفكر اتسلح بعد مايمشي يكون الجيل السادس دخل خدمه (مثلا يعني )
وطبعا أكبر قيلم لفرنسا هو تغيير دفة تسليح جوي دلوقتي مش أي وقت تاني
طلع بقى من الإحتياطي استلف من الأصدقاء
اعمل Tender

بتفكرني بعواجيز الفرح
لله درك .. دورك مهم ومحوري استمر بارك الله فيك
.

فعلاً في الفرح كل كلامهم دي جوزها مات ودي اتطلّقت
وفي العزا دي جاب عيّل ودول فرشوا الشقه الجديدة !! ??

لقد هرمنا من أجل هذا التحرك لإمتلاك طائرة سيادة جوية.... الف مبروك لأمنا أم الدنيا

منذ قليل كنت اتصفح اخبار الصفحات العسكرية المصرية .. رأيت هذا التعليق من احد الاخوة المصريين

لله دركم يا اخواننا المصريين ههههههه

:)):)):)):))

شوف يا سيادة اللواء العصار انت تاخد شنطتك اللي نفس اعرف فيها ايه المهم تأخذها وتطلع علي ابو ناتاشا في روسيا وتستقضي لينا 4 غواصات كيلو علي 4 أو خمس حتت اس 400 علي شوية كراسوخا عشان حبايبنا بتوع الحرب الإلكترونية ومتنساش 500 حته ارماتا وكفاية كده لحسن ابو ناتاشا يزعل وده زعله وحش ...وأنت راجع تعدي علي ابو نسمه في أمريكا تؤمرلينا بفايبر أو بلوك 70 للاف 16 علي 1200 ابرامز ام1 ايه 2 .. علشان خاطري كلمه عالامرام. .وكفاية كده لحسن نكون بنتقل عليك ????

الف مبروك لمصر .....اتمنى ان تواصل مصر التعاون مع روسيا والصين لان الاوروبيين والامريكان لا امان لهم.

الف مبروك لمصر .....اتمنى ان تواصل مصر التعاون مع روسيا والصين لان الاوروبيين والامريكان لا امان لهم.
طبعا اليوم ما حد قدك بالفرحة دكتور ههههه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعد التاكد الجزائر ليست معنية رسميا
لا ادري ما السبب
ربما مستقبلا ..او سنتجه لتطوير السوخوي 30

مشروع التطوير الروسى أو ما يعرف بالـ Super SU-30 جيد جداً ... حتى بدون تطوير النسخة الجزائرية من المقاتلة لا بأس بها على الإطلاق .. ما يثير إهتمامى هو بطء القيادة العسكرية الجزائرية منذ الصفقة الكبرى SU-30/T-90/S-300 فى التعاقد على صفقات جوية/برية جديدة لإستبدال المتقادم .. الخيارات متعددة والشق المالى ليس معضلة أليس كذلك ... الحاج سليمان @walas313

عودة
أعلى