مصر تتحول لمركز إقليمي.. إطلاق "منتدى غاز شرق المتوسط"

الان تستقيم الجمله و المعني

لا عليك استاذي - فقط لم ارد ان يترسخ مفهوم خاطيء "شهود يهوه " لدي احد الأخوه عندما يقرا مشاركتك

شكرًا لك
تحياتي لك استاذي

وبنسبة للسلطة الفلسطينية دي مشوفتهاش ؟

هل هم على قلب رجل واحد ...!!؟؟

ام ان الحروب والنزاعات والخيانه بينهم جاوبني ..؟؟

دعهم يحلون مشاكلهم وقتها سنراهم ويراهم العالم

هل هم على قلب رجل واحد ...!!؟؟

ام ان الحروب والنزاعات والخيانه بينهم جاوبني ..؟؟

دعهم يحلون مشاكلهم وقتها سنراهم ويراهم العالم
مصر تنتظرهم منذ عشرات السنين ولم يجمعهم شمل واحد
هل مصر ستهضم حقوقهم اذن وتركل فلسطين خارج المنافسة !
ام اعطاء السلطة الفلسطينية القانونية حقها من الغاز وهم يتصرفون براحتهم ؟

أنا عاوز نفضل نطبع كده لحاد مانشيل النسر ونحط نجمة داوود على العلم (n)(n)(n)(n)

شخصياً كراهيتى لهم لا حد لها وأتمنى لو لم أكن مُضطراً لكتابة هذه السطور.

لكن

طالما تطبيع براغماتى فى منه منفعه كبيرة لنا على أن يكون محصور فى مستوى الحكومات لا يخرجنا من حالة ( السلام البارد ) فلا مانع.

خلينا نشوف مصلحتنا ونعمل بعد كده ما بدا لنا. (الأتراك نموذج)

المقطع ده عبقرى

شخصياً كراهيتى لهم لا حد لها وأتمنى لو لم أكن مُضطراً لكتابة هذه السطور.

لكن

طالما تطبيع براغماتى فى منه منفعه كبيرة لنا على أن يكون محصور فى مستوى الحكومات لا يخرجنا من حالة ( السلام البارد ) فلا مانع.

خلينا نشوف مصلحتنا ونعمل بعد كده ما بدا لنا. (الأتراك نموذج)

المقطع ده عبقرى

في ظل الحديث عن كده أنا في لحظة بتخيل إننا بننسى كده وننساق خلف سياستهم لا إراديا

انزع عنك الأحكام المسبقة....ولن ترى الأمور الا في نصابها.
ما انا فيها
قضية الحل النهائي في فلسطين فين ..؟؟ ترامب ماسك بقاله فوق السنتين
مسلم عاصمة وبيقفل لاجئين واّدي خطوة تحول اقليمي
مانفصلش العقائد بس علشان ما ناخدش الذنب
أما الأمور على الأرض .... طبعا أنا وغيري حاسين بيها ومن 3 سنوات

خطوه سيئه جدا من الحكومه المصريه تواجد الصهاينه في المنتدي
خطأ كبير جدا من البدايه هو ان تكون بوابه الغاز الصهيوني الي الخارج
قلت هذا الكلام قبل ذلك .......... والان الخطأ يتكرر بخطوات تطبيع مكشوفه
من المؤسف ان يستفيد الاقتصاد الصهيوني عبر مصر وهذه سقطه اخري للسيسي
استخدم اقل العبارات احراجا لنا كمصريين

طالما بيننا عقليات مازلت تفكر على طريقة جمال عبد الناصر فالمصير المحتوم هو مزيد من التأخر والتخلف

طالما بيننا عقليات مازلت تفكر على طريقة جمال عبد الناصر فالمصير المحتوم هو مزيد من التأخر والتخلف
تمام طيب انا ضد عبد الناصر و مرحلتة و مؤيد للسادات وبقلك ان لو السادات كان عايش كان ضرب اصحاب لاسطوانة المشروخة دي بالنار احنا بننقاد لتنازلات وتطبيع بدون مقابل و مش هيدوك غير الي عيزينة سواء طبعت او لا مصر مضت اتفاقية سيموس مع امريكا كمثال و دا شرط امريكا عشان تاخد اي سلاح متطور منها بعد كدة لاي دولة ممكن تقلي لية لسة بيشيلو خاصية الهجوم الارضي من الهاربورن لية مش رضين يدونا aim 120 c حتي الال تاخد امثلة اكتر انت مضيت عشان بس تاخد الي كنت بتخدة قبل كدة يعني تناذل بدون فائدة اضافية و دا الي بيحصل كل مرة في اي موضوع و في الاخر نبرر بالكلمتين الحلوين دول

تمام طيب انا ضد عبد الناصر و مرحلتة و مؤيد للسادات وبقلك ان لو السادات كان عايش كان ضرب اصحاب لاسطوانة المشروخة دي بالنار احنا بننقاد لتنازلات وتطبيع بدون مقابل و مش هيدوك غير الي عيزينة سواء طبعت او لا مصر مضت اتفاقية سيموس مع امريكا كمثال و دا شرط امريكا عشان تاخد اي سلاح متطور منها بعد كدة لاي دولة ممكن تقلي لية لسة بيشيلو خاصية الهجوم الارضي من الهاربورن لية مش رضين يدونا aim 120 c حتي الال تاخد امثلة اكتر انت مضيت عشان بس تاخد الي كنت بتخدة قبل كدة يعني تناذل بدون فائدة اضافية و دا الي بيحصل كل مرة في اي موضوع و في الاخر نبرر بالكلمتين الحلوين دول
اي دولار يدخل خزينة الدولة المصرية وفي نفس الوقت لا يسبب ضرر للمصلحة الإستراتيجية المصرية عدم السعي خلفه وتحصيله هو غباء سياسي
غاز المتوسط يجب ان يمر إلى أوروبا عبر محطات الاسالة وخطوط النقل المصرية
هذا هو الهدف من المنتدى ويجب السعي خلف هذا الهدف الذي يحقق مكاسب مادية ومصالح استراتيجية ضخمة
حتى لو تحالفت مع دولة كنت تحاربها الاسبوع الماضي ضد أي دولة أخرى حتى لو صديقة
اليابان ان قصفها بقنبلتيين نوويتين من امريكا ومع ذلك اصبحت أحد اهم حلفائها ونقلت عنها الكثير من التكنولجيا
يجب أن نتخلى عن عقلية الستينات
لو لم تدخل مصر في حروبها المتتالية ضد اسراءيل لكنا الان نعيش في رفاهية واقتصاد جيد ولم نهاجر للعمل في دول أخرى.

اي دولار يدخل خزينة الدولة المصرية وفي نفس الوقت لا يسبب ضرر للمصلحة الإستراتيجية المصرية عدم السعي خلفه وتحصيله هو غباء سياسي
غاز المتوسط يجب ان يمر إلى أوروبا عبر محطات الاسالة وخطوط النقل المصرية
هذا هو الهدف من المنتدى ويجب السعي خلف هذا الهدف الذي يحقق مكاسب مادية ومصالح استراتيجية ضخمة
حتى لو تحالفت مع دولة كنت تحاربها الاسبوع الماضي ضد أي دولة أخرى حتى لو صديقة
اليابان ان قصفها بقنبلتيين نوويتين من امريكا ومع ذلك اصبحت أحد اهم حلفائها ونقلت عنها الكثير من التكنولجيا
يجب أن نتخلى عن عقلية الستينات
لو لم تدخل مصر في حروبها المتتالية ضد اسراءيل لكنا الان نعيش في رفاهية واقتصاد جيد ولم نهاجر للعمل في دول أخرى.
نقتطين
اولا الغاز الاسرائيلي معظمة من حقول مصرية و مفيش داعي نفتح الموضوع تاني و ما فعلة مبارك في اخر عهدة وحصة اولادة في الشركة الاسرائيلية الي كانت بتصدر من مصر وبقت تصدر لمصر موال يطول شرحة فا ميبقاش سرقني وانا السبيل الوحيد لية عشان يعدي اقول ومالة اعدية يبيع حجتي الي سرقها مقابل انو يديني جنيه

ثانية
استوانة مشروخة تانية لو مكناش دخلنا الحرب كنا وكنا ما اسرئيل دخلت الحرب اية الظروف امريكا يوم اة و يوم لا بتخش حرب اية الظروف اليابان امريكا قوتها لسبب وحيد مواجهة الاتحاد السوفيتي وقتها و الصين اكبر دول العالم مساحة و اكبر كتل الشيوعية غير الحرب الكورية و دا برضو موال يطول شرحة

نقتطين
اولا الغاز الاسرائيلي معظمة من حقول مصرية و مفيش داعي نفتح الموضوع تاني و ما فعلة مبارك في اخر عهدة وحصة اولادة في الشركة الاسرائيلية الي كانت بتصدر من مصر وبقت تصدر لمصر موال يطول شرحة فا ميبقاش سرقني وانا السبيل الوحيد لية عشان يعدي اقول ومالة اعدية يبيع حجتي الي سرقها مقابل انو يديني جنيه

ثانية
استوانة مشروخة تانية لو مكناش دخلنا الحرب كنا وكنا ما اسرئيل دخلت الحرب اية الظروف امريكا يوم اة و يوم لا بتخش حرب اية الظروف اليابان امريكا قوتها لسبب وحيد مواجهة الاتحاد السوفيتي وقتها و الصين اكبر دول العالم مساحة و اكبر كتل الشيوعية غير الحرب الكورية و دا برضو موال يطول شرحة
غير صحيح طبعا واتركك من تحليلات خبراء السبوبةعلى التلفاز
الحدود الاقتصادية لا تنسب للحدود البرية للشواطيء اطلاقا
ولها طرق قياس معقدة ومثبته في معاهدات وقوانين دولية
واليابان ليه وافقت تتعامل مع أمريكا وتتحالف معاها رغم مقتل مئات الآلاف من اليابانيين المدنيين
عشان تحقق مصالحها اللي بتعتبرها فوق كل اعتبار
ياريت نفكر زي بقية الشعوب
وفعلا لو مدخلناش حروب مع دولة بتدعمها أقوى دولة في العالم في العقود الأخيرة كان هيبقى حالنا أفضل بكتير
واللي بيقول عكس كده عايش في وهم كبير

اولا الغاز الاسرائيلي معظمة من حقول مصرية و مفيش داعي نفتح الموضوع تاني
كلام فارغ مالوش اي قيمة او لزمه او دليل واتحداك قدام المنتدى كله ان تثبت كلامك
ياريت ماتكونش معتمد على تقارير الجزيرة وخرايطها الملعوب فيها
لو عايز ادلة ان كلامك غلط انا تحت امرك ...... لكن انا كما قلت اتحداك ان تثبت ما قلت

كلام فارغ مالوش اي قيمة او لزمه او دليل واتحداك قدام المنتدى كله ان تثبت كلامك
ياريت ماتكونش معتمد على تقارير الجزيرة وخرايطها الملعوب فيها
لو عايز ادلة ان كلامك غلط انا تحت امرك ...... لكن انا كما قلت اتحداك ان تثبت ما قلت
حضرتك قبل الجزيرة و الفيلم دا كلة لما مبارك رسم الحدود مجلس الدولة رفض الترسيم لا كان ايمها جزيرة اتكلمت ولا حد وكان فية خبرة وكل حاجة و الحكومة خسرت و كان التقسيم مع قبرص قبل ما تتنازل قبرص عن الجزء دا لاسرائيل دي حاجة احنا حضرناها و علي قنوات الدولة الرسمية بلاش تمشي ورا الرايجة و انا بقلهالك بصراحة الحدود البحرية تقسم في العالم كلة لمصلحة الاقوي و لو كنا اقوي كنا خدنا الحقول لغايت لبنان و محدش كان عرف يفتح بقة و متدخلوش الانتمائات في قضايا تخص البلد ياريت

الحدود البحرية تقسم في العالم كلة لمصلحة الاقوي و لو كنا اقوي كنا خدنا الحقول لغايت لبنان و محدش كان عرف يفتح بقة
خطأ

لا يأخذ احد مصالح احد بالقوة

إيران وقطر بينهم حقول مشتركة كانت من الممكن أن تأخذها إيران

التقسيم الأخير للغاز في بحر قزوين بين الدول المطلة عليه كانت ممكن ان تحسمه روسيا لانها الاقوي ولكنها لا تمشي الامور هكذا

وكثير من الأمثلة

خطأ

لا يأخذ احد مصالح احد بالقوة

إيران وقطر بينهم حقول مشتركة كانت من الممكن أن تأخذها إيران

التقسيم الأخير للغاز في بحر قزوين بين الدول المطلة عليه كانت ممكن ان تحسمه روسيا لانها الاقوي ولكنها لا تمشي الامور هكذا

وكثير من الأمثلة
طيب بالنسبة لجزر فوكلاند و بالنسبة لبحر الصين و الي الصين بتعملة اليومين دول يا اخي لاتاخذ مثال لحلفاء و تعمم لو اراد الاقوي شيء سيأخذه

عودة
أعلى