إحتفالات أكتوبر 2015

احنا فرحانيين وكسبنا الحرب ولله الحمد ارضنا تحت سيادتنا
الى عايز يشاركنا الفرحه اهلا وسهلا والى مش عايز ......
لا في البداية او ما يسمى العبور لكن بعد الثغرة و خسارة معظم الدبابات تحولت الى هزيمة و هذا كلام العسكريين المصريين لولا وساطة كيسينجر كان الحرب انتهت بكارثة لمصر و هذا كلام المصريين العسكريين و السياسيين و ليس من عندي انا

لم اقل ذلك لكن مصر كانت مستعمرة من الأجانب في معظم تاريخها اذا تعرف التاريخ
يا تري عارف اي سبب الاحتلال وتدمير مصر ولا ده سقط من التاريخ عندك وياتري في التاريخ عارف مصر لي دخلة الحروب من48الي73 في 21سنه حروب دمرة ما تبقي من مصر بعد الاحتلال كلمة السر الدولة العثمانية والحرب الفلسطسنية بلاش تخلينا نقول كلام مفيش داعي يتقال

مقدر انا حاله البعض من التاريخ المصرى العسكرى المشرف والذى لا يضاهيه احد فى المنطقه باسرها
قدرنا كده نعمل ايه بس
تاريخ مصر لا احد ينكره لكن لا يوجد عاقل يصدق ان مصر تستطيع هزيمة امريكا خليك واقعي ليس كل من قال الحقيقة اصبح حاقد او غيران من مصر اصلا ليه الواحد يغار او يحقد على مصر؟؟

يا تري عارف اي سبب الاحتلال وتدمير مصر ولا ده سقط من التاريخ عندك وياتري في التاريخ عارف مصر لي دخلة الحروب من48الي73 في 21سنه حروب دمرة ما تبقي من مصر بعد الاحتلال كلمة السر الدولة العثمانية والحرب الفلسطسنية بلاش تخلينا نقول كلام مفيش داعي يتقال
انا لا أتكلم عن التاريخ الحديث انا أتكلم عن مصر من كانت تحت حكم اليونان و الرومان و الآشوريين و الهكسوس و غيرهم

تاريخ مصر لا احد ينكره لكن لا يوجد عاقل يصدق ان مصر تستطيع هزيمة امريكا خليك واقعي ليس كل من قال الحقيقة اصبح حاقد او غيران من مصر اصلا ليه الواحد يغار او يحقد على مصر؟؟
اخي الكريم يذكر التاريخ ان الامبراطورية التي لاتغيب عنها الشمس اوقعتها واجهزة علي قيادتها للعالم مدينة السويس المصرية في 56

مين قالك اننا كنا عايزين نهزم امريكا...انتصرنا على الكيان نصرا عسكريا وسياسيا واسترجعنا ارضنا ...امريكا بالفعل كانت تدعم الكيان فى خضم حربنا عها ولم نخاف...اكملنا المهمه وسيطرنا على ما سيطرنا عليه وخسائر الكيان فى الثغره كانت رهيبه وولو كان باستطاعته عمل شىء لكان محتفظ بجزء من الارض لليوم كالجولان مثلا ولكننا الحقنا بهم هزيمه مدويه عسكريا وسياسيا لا تزال اصدائها واسعه للان
تانى ...تاريخ بلدى العسكرى يقهر البعض ...اعلم ما اقول

مين قالك اننا كنا عايزين نهزم امريكا...انتصرنا على الكيان نصرا عسكريا وسياسيا واسترجعنا ارضنا ...امريكا بالفعل كانت تدعم الكيان فى خضم حربنا عها ولم نخاف...اكملنا المهمه وسيطرنا على ما سيطرنا عليه وخسائر الكيان فى الثغره كانت رهيبه وولو كان باستطاعته عمل شىء لكان محتفظ بجزء من الارض لليوم كالجولان مثلا ولكننا الحقنا بهم هزيمه مدويه عسكريا وسياسيا لا تزال اصدائها واسعه للان
تانى ...تاريخ بلدى العسكرى يقهر البعض ...اعلم ما اقول
ملاحظة مهمة ان سيناء لا يريدوها ليست أهميتها مثل الجولان فيه المياه حيث انا شهادت في برنامج وثائقي اعتقد اسمه السلام المر انه اسرائيل تحتاج اكثر من مليونيين مواطن إضافي لاجل الحفاظ على سيناء لذلك تركوها و ليس كلجولان فيه المياه هذا ما سمعته قبل كم سنه في وثائقي

فرحتة إيه؟؟؟
البركة في السياسيين الي أقفوا الحرب و الا انتهت بكارثة للعرب

الحرب هي امتداد للسياسة بأوراق أخرى أو سياسة بالنار

الهدف الرئيسي من حرب أكتوبر ... تحريك الجبهة العسكرية وكسر وقف إطلاق النار وحالة توافق القطبان الأعظمان على التهدئة

الهدف العسكري ... اقتحام خط بارليف وضرب رؤوس كباري ومحاولة الوصول للمضائق

الهدف السياسي ... استكمال المجهود العسكري بجهد سياسي

كارثة للعرب ليه ..؟؟

أكثر ماكان ممكن يحصل هو شل حركة الجيش الثاني والثالث

طيب كان فيه حل لمصر تاني .. اّه زي ماحصل في السويس وبورسعيد ... كفاح شعبي

أو استخدام الرؤوس الحربية لضرب تجمعات العدو

خلاصة الكلام

نهاية الحرب ونتيجتها تسلم كامل أرض سيناء .... طيب احنا ليه فخورين ... أمجاد حصلت

وفخورين بأمجاد حصلت في 1967 رغم الهزيمة

بالنهاية وإن كنا أمه محتلة على مر الزمان فقد كنا أمه تقاوم الإحتلال أيضا على مر الزمان

عودة
أعلى