وصول عدد سكان مصر إلى 87 مليون مواطن

مش كلام شيخ ده كلام احساس باهمية البلد وعم التقليل المستمر لامكانيتها ووضعها بحالة القزم

بخصوص الكهرباء
فين المشروع ده ماكملش ليه !!؟!

وموضوع شركات تحويل القمامة لكهرباء

وكل يوم بسمع عن مشاريع ومابشوفش حاجة وفجاة تختفى مانسمعش اى حاجة عنها تانى

وموضوع احنا بنستهلك وننتج كهرباء وفرق ١٠ الاف ميجا وات الى انت كتبته غلط

اقصي فرق وصل لحد دلوقتى هو ٥١٨٠

وده يقدر يوفره مشروع منخفض القطارة الى بنسمع عنه بقالنا سنين وماتنفذش

وبخصوص موضوع العبابدة والبلاستيك والرمال البيضاء وهتطلع ٣٠٠ مليون دولار
واضح انك ماتعرفش حاجة

انا هبسطهالك
الرملة البيضاء بيطلع منها السليكون الى بيتعمل منه لوحاات الطاقة الشمسية الى سيادتك عارض مشروع مصري اماذاتى بقيمة سبعة مليارات دولار !؟!

وموضوع قش الارز له استخدامات كتير منها تحويله لكحول اثيلي ايثانول يعنى الى بيتزود على البنزين بنسب مختلفة والى بتسير بيه السيارات بالبرازيل

لبلاستيك تحويل مليون طن لمواد بترولية

كل ده خليته هيجيب ٣٠٠ مليون دولار ؟!

الاقتصاد المصري محتاج كل مليم يدخله مايفرطش فى ثرواته ويقول اصلها مش هتجبلي فلوس او اصل امريكا هتزعل منى

أنا لا أعلم هل أنا أتحدث هيروغليفي أم عربي !
كما لا أعلم هل هناك رواسب ما تجعلك تتحدث بتلك الطريقة , لكن على كل حال سأحافظ على هدوئي معك فالموضوع لا يستحق
ماذكرته وتكرره حضرتك من مشاريع أو أبحاث ودراسات كل هذا فرص للإستثمار تحتاج رؤوس أموال بعضها ينجح وبعضها يجد سداً أمامه
في النهاية , مش مهم تسمع أو متسمعش
موضوع منخفض القطارة وربط نهر الكونغو إلخ كل تلك أفكار طرحت ولم يتم تبنيها لعجز التمويل أو لعدم وجود رأس مال أجنبي يتبناها
ومرة أخرى ما تواجهة مصر من مشاكل الآن سببه نقص السيولة اللازمة لتمويل المشاريع الضخمة ذاتياً
وما ذكرته بخصوص الكهربا فهذا لضرب المثال يعني لتوضيح فكرة العجز "الطلب أعلى من الإنتاج" وهذا ليس فقط ما يسبب مشكلة الكهربا بل إستخدام مواد أقل كفائة في التوليد "وقود" يسبب ضرورة أعمال صيانة متكررة للمحطات وأحياناً تخرج محطات بالكامل بسبب سوء الجودة كإستخدام مازوت سيئ -حدث مؤخراً- ويزيد الطين بله تفجيرات أبراج الغط الفائق
طبعاً نشكر حضرتك على التبسيطات - لكن لم تحدث فرقاً كبيراً وأعتقد سببها أني أتحدث هيروغليفي وليس عربي
قش الرز والعبابدة والدهب والرمال البيضا وزيت النخل كل هذه مواد خام !
وتحويل تلك المواد الخام إلى مواد صالحة للصناعة والإستغلال هو مايحتاج رؤوس الأموال وليس فقط الاستخراج أو التوفر
أنا لا أريد أن أبدو وكأني "بكسر المقاديف"
لكن لتفهم كلامي لابد أن تعود لأصل كلامي
لما أقول مصر تأخرت - أي أن الفرص التي كانت سانحة في الوقت المناسب تم إضاعتها
والآن ونتيجة ضياع تلك الفرص أصبح من الصعب على مصر إعادة العمل عليها بسبب وجود ثقوب عديدة تستنزف الميزانية

يعني أنا لا أبرئ الحكومات لأقصف الشعب النووي فقط إنما أقول أن المشاكل تجذرت أي أصبح لها جذور ممتدة وثابتة في الأرض ولنزعها لبداية التوجيه السليم للموارد تحتاج لإجرائات قاسية
الدعم مثالاً كان لابد من البدأ في رفعه تدريجياً منذ عقود - هو خطة إصلاحية قاسية ومذاقها مر لكن ضرورية والتأخر فيها سيزيد من معاناة المواطة
سواء تم رفعه أم بقى - فإن رفع الآن سيجد المواطن صدمة عندما يرى الأسعار الجديدة وإن بقى سيتم توجيه جزء هائل من الميزانية في الإستهلاك اليومي للمواطن وهو ما ينزع قدرة تمويل مشاريع ضخمة

انت بتككلم فى حاجه تانيه خالص وبعدين متشفوهم وحل مشاكلهم ولا انا مش عارف انت بتتكلم عن ايه بالظبط "وماينطق عن الهوى راجع لو سمحت الكلام اللى بتقوله
ما المقصود بكثرة البشر يوم القيامة
جزئية غير مفهومة
حتى لو تم حل معظم المشاكل سيظل هناك العاطلين وتجار المخدرات
ثانيا كل الاحاديث موضع اخذ ورد

أنا لا أعلم هل أنا أتحدث هيروغليفي أم عربي !
كما لا أعلم هل هناك رواسب ما تجعلك تتحدث بتلك الطريقة , لكن على كل حال سأحافظ على هدوئي معك فالموضوع لا يستحق
ماذكرته وتكرره حضرتك من مشاريع أو أبحاث ودراسات كل هذا فرص للإستثمار تحتاج رؤوس أموال بعضها ينجح وبعضها يجد سداً أمامه
في النهاية , مش مهم تسمع أو متسمعش
موضوع منخفض القطارة وربط نهر الكونغو إلخ كل تلك أفكار طرحت ولم يتم تبنيها لعجز التمويل أو لعدم وجود رأس مال أجنبي يتبناها
ومرة أخرى ما تواجهة مصر من مشاكل الآن سببه نقص السيولة اللازمة لتمويل المشاريع الضخمة ذاتياً
وما ذكرته بخصوص الكهربا فهذا لضرب المثال يعني لتوضيح فكرة العجز "الطلب أعلى من الإنتاج" وهذا ليس فقط ما يسبب مشكلة الكهربا بل إستخدام مواد أقل كفائة في التوليد "وقود" يسبب ضرورة أعمال صيانة متكررة للمحطات وأحياناً تخرج محطات بالكامل بسبب سوء الجودة كإستخدام مازوت سيئ -حدث مؤخراً- ويزيد الطين بله تفجيرات أبراج الغط الفائق
طبعاً نشكر حضرتك على التبسيطات - لكن لم تحدث فرقاً كبيراً وأعتقد سببها أني أتحدث هيروغليفي وليس عربي
قش الرز والعبابدة والدهب والرمال البيضا وزيت النخل كل هذه مواد خام !
وتحويل تلك المواد الخام إلى مواد صالحة للصناعة والإستغلال هو مايحتاج رؤوس الأموال وليس فقط الاستخراج أو التوفر
أنا لا أريد أن أبدو وكأني "بكسر المقاديف"
لكن لتفهم كلامي لابد أن تعود لأصل كلامي
لما أقول مصر تأخرت - أي أن الفرص التي كانت سانحة في الوقت المناسب تم إضاعتها
والآن ونتيجة ضياع تلك الفرص أصبح من الصعب على مصر إعادة العمل عليها بسبب وجود ثقوب عديدة تستنزف الميزانية

يعني أنا لا أبرئ الحكومات لأقصف الشعب النووي فقط إنما أقول أن المشاكل تجذرت أي أصبح لها جذور ممتدة وثابتة في الأرض ولنزعها لبداية التوجيه السليم للموارد تحتاج لإجرائات قاسية
الدعم مثالاً كان لابد من البدأ في رفعه تدريجياً منذ عقود - هو خطة إصلاحية قاسية ومذاقها مر لكن ضرورية والتأخر فيها سيزيد من معاناة المواطة
سواء تم رفعه أم بقى - فإن رفع الآن سيجد المواطن صدمة عندما يرى الأسعار الجديدة وإن بقى سيتم توجيه جزء هائل من الميزانية في الإستهلاك اليومي للمواطن وهو ما ينزع قدرة تمويل مشاريع ضخمة

بالنسبة للتمويل واضح انك واضعة مشكلة لا تحل

فيه حلول نتكلم فى احدها مثلا الصكوك ، عرض المشاريع للاكتتاب العام بوجود سيولة اكثر من ترليون جنيه بالبنوك

فيه حلول بس الى عنده عقل وبيستخدمه هيلاقي
بلاش بس مانفكرش غير داخل الصندوق البالى

اه بالنسبة لطريقتى ناقش افكارى لو طريقتى مش عجباك ولو انى مش شايف فيها حاجة مشكلة يعنى ولو فيه ومش واخد بالى قول وانا هحاول اغيرها

بالنسبة للكهرباء انت كلامك مش غلط وجبتها من الاخر ( سوء ادارة ) طيب وبعدين !؟!
ماهى البلد اصلا خربانة بسبب سوء الادارة مش بسبب حاجة تانية ااقصد انه السبب الرئيسي

موضوع الدعم يندرج تحت سوء الادارة
واحد مسك البلد جعلها اشتراكية
مات مسكها واحد مش عاجبه الاشتراكية عمل انفتاح
مات مسكها واحد مؤمن بالراس المالية المتوحشة الظالمة

طيب ماهو سوء ادارة

طلعلى بلد حواليك عملت كده غيرت من نظام مالى لنظام مرتين تلاتة فى ٦٠ سنة
لحد دلوقتى انا مش عارف نهجها ايه

فيه حلول نتكلم فى احدها مثلا الصكوك ، عرض المشاريع للاكتتاب العام بوجود سيولة اكثر من ترليون جنيه بالبنوك

اه بالنسبة لطريقتى ناقش افكارى لو طريقتى مش عجباك ولو انى مش شايف فيها حاجة مشكلة يعنى ولو فيه ومش واخد بالى قول وانا هحاول اغيرها

ماهى البلد اصلا خربانة بسبب سوء الادارة مش بسبب حاجة تانية ااقصد انه السبب الرئيسي

طيب ماهو سوء ادارة

يا اخ رمسيس انت تحفة المنتدى
انت مكانك ليس هنا ولا فى روسيا مكانك رئيس الجمهورية بدون مبالغة مصر محظوظة بواحد مثلك
وتقبل تحياتي ولاتنسى ترشح نفسك وثق اني اول المصوتين لك مع اني غير مصري:oops:

طيب ماهو سوء ادارة

التمويل بالسندات والأسهم وأذون الخزانة يحدث أحياناً كما في مشروع قناة السويس
لكن كم مشروع ستجد ممولين له ؟ وألا يجر هذا ديون ستظل في دائرة
الحلول الحقيقية هي بعلاج أصل المشكلة وتوجيه الميزانية لما يجر فوائد حقيقية

مشكلة الكهربا مش بس سوء إدارة بل نقص وقود وسوء جودته وهذا متعلق بموارد الدولة وثرواتها
تابع هذا اللقاء لفهم جميع جوانب المشكلة

موضوع الدعم أكبر من كدا - كان ممكن يتم معالجته في كل تلك الحكومات على إختلاف فكرها
لكن السلبية والجبن أحياناً سبب في عدم إتخاذ القرار
وأحياناً استخدامها كورقة
يعني مبارك مثلاً كان كل مؤتمر يقولك لا مساس بالدعم

التمويل بالسندات والأسهم وأذون الخزانة يحدث أحياناً كما في مشروع قناة السويس
لكن كم مشروع ستجد ممولين له ؟ وألا يجر هذا ديون ستظل في دائرة
الحلول الحقيقية هي بعلاج أصل المشكلة وتوجيه الميزانية لما يجر فوائد حقيقية

مشكلة الكهربا مش بس سوء إدارة بل نقص وقود وسوء جودته وهذا متعلق بموارد الدولة وثرواتها
تابع هذا اللقاء لفهم جميع جوانب المشكلة

موضوع الدعم أكبر من كدا - كان ممكن يتم معالجته في كل تلك الحكومات على إختلاف فكرها
لكن السلبية والجبن أحياناً سبب في عدم إتخاذ القرار
وأحياناً استخدامها كورقة
يعني مبارك مثلاً كان كل مؤتمر يقولك لا مساس بالدعم

انا قلت الصكوك وهناك فرق :)
ده غير ان المشروع الى هيتنفذ لازم يبقي مدروس قبلها انا اه بطرح افكار بس مش دراسات جدوى ديه مش مهمتى ديه مهمة الحاكم يطلبها

اه بالنسبة للممولين
المشاريع الى زى ديه سواء قناة السويس او منخفض القطارة او استغلال الرمال البيضاء كوادى السيلكون بامريكا هتلاقي ممولين سواء صكوك او غيره انت بيتتكلم فى مشاريع هتعود بمليارات

وبخصوص الفوائد بينى وبينك مش نستلف ونعمل مشاريع احسن ونسد ولا نستلف علشان نجيب شوية بترول يخلصوا نمد ايدينا تانى ؟!

المهم
صدقنى البلد فيها موارد كتير تقدر تستغل بس احنا اتفقنا على حاجة وهى راس الافعى براى وهى سوء الادارة

وانا اسف لو اتنرفزت شوية وسعيد بمناقشتك :)

يا اخ رمسيس انت تحفة المنتدى
انت مكانك ليس هنا ولا فى روسيا مكانك رئيس الجمهورية بدون مبالغة مصر محظوظة بواحد مثلك
وتقبل تحياتي ولاتنسى ترشح نفسك وثق اني اول المصوتين لك مع اني غير مصري:oops:

انا مش عارف ان كنت بتتريق او بتتكلم بجد

بس فى كلتا الحالتين

شكرا لزوقك :)

هل حقا قناة السويس الجديدة ستدر مدخول سنوي 100 مليار دولار لمصر ??
لأني لازلت غير مصدق , لأنه مبلغ كبير جداا ويعتبر اقتصاد دول ,
كم مدخول قناة السويس الحالية لو سمحتم

هل حقا قناة السويس الجديدة ستدر مدخول سنوي 100 مليار دولار لمصر ??
لأني لازلت غير مصدق , لأنه مبلغ كبير جداا ويعتبر اقتصاد دول ,
كم مدخول قناة السويس الحالية لو سمحتم

المدخول الحالى حوالى ٥ مليار دولار و٣٠٠ مليون دولار سنويا
مع استكمال الحفر هتزداد نسبة عبور السفن فهتعود بثلاث اضعاف الربح الى ذكرته بالاعلى
اما عند استكمال المشروع كاملا من مناطق لوجيستية وصناعية وغيره سيكون العائد المتوقع ١٠٠ مليار دولار

قناة بنما مع التوسعات التى تقوم بها حاليا ربحها سبصل ل٣ مليارات دولار يعنى لا مقارنة بين قناة اليويس واى ممر ملاحى اخر

:)

المغرب ايضا علاوة على ثروته من الفوسفات فهو فى المرتبة السادسة عالميا من ناحية البترول الصخرى :)

مش بنحسد هههههه انا بذكر ارقام فقط الدول العربية غنية مشةفقيرة

بصراحة مشروع القناة مشروع طموح جدا
لم اتوقع حقيقة ان تكون التقديرات بهذا المبلغ 100 مليار دولار اللهم زد وبارك
هذه المشاريع الكبيرة التي تحتاجها مصر للنهوض باقتصادها ..​

بصراحة مشروع القناة مشروع طموح جدا
لم اتوقع حقيقة ان تكون التقديرات بهذا المبلغ 100 مليار دولار اللهم زد وبارك
هذه المشاريع الكبيرة التي تحتاجها مصر للنهوض باقتصادها ..​
والله اذا لم يتم بناء مراكز دعم لوجسيتى فسيكون مصيره كمصير توشكى

العلماء بيقولوا ان كثافة الدهب و البلاتين اللي وراء السد العالي و بيحيرة ناصر في الطمي 22 جرام بلاتين و 18 جرام في السنتي مكعب الواحد يعني 40 جرام في السنتي مكعب الواحد وحجمي الطمي حوالي 6 مليار متر مكعب يعني 100 سنتي في 6 مليار متر مكعب 600 مليار سنتي متر مكعب في 40 جرام دهب وبلاتين يعني 24 تريليون جرام لان السنتي الواحد في 40 جرام ده كلام العلماء 24 تريليون جرام دهب في 30 دولار علي كل جرام لان البلاتين الجرام بيساوي جرام الدهب بيساوي 700 تريليون دولار في طمي النيل علي حسب كلام العلماء لو البلد اتفقت مع الصين علي استخراج الدهب ده مثلا يستخرجوا دهب بقيمة تريليون ونص دولار مثلا كل سنة البلد تاخد الثلثين او الثلاث ارباع و هماا الربع يعني البلد تاخد مثلا تريليون دولار او اكثر وهما الباقي علي سبيل المثال اتخيلوا لو يخش للبلد كل سنة تريليون دولار يعني الف مليار دولار لو الكلام ده بجد بصحيح اتخيلوا :D

العلماء بيقولوا ان كثافة الدهب و البلاتين اللي وراء السد العالي و بيحيرة ناصر في الطمي 22 جرام بلاتين و 18 جرام في السنتي مكعب الواحد يعني 40 جرام في السنتي مكعب الواحد وحجمي الطمي حوالي 6 مليار متر مكعب يعني 100 سنتي في 6 مليار متر مكعب 600 مليار سنتي متر مكعب في 40 جرام دهب وبلاتين يعني 24 تريليون جرام لان السنتي الواحد في 40 جرام ده كلام العلماء 24 تريليون جرام دهب في 30 دولار علي كل جرام لان البلاتين الجرام بيساوي جرام الدهب بيساوي 700 تريليون دولار في طمي النيل علي حسب كلام العلماء لو البلد اتفقت مع الصين علي استخراج الدهب ده مثلا يستخرجوا دهب بقيمة تريليون ونص دولار مثلا كل سنة البلد تاخد الثلثين او الثلاث ارباع و هماا الربع يعني البلد تاخد مثلا تريليون دولار او اكثر وهما الباقي علي سبيل المثال اتخيلوا لو يخش للبلد كل سنة تريليون دولار يعني الف مليار دولار لو الكلام ده بجد بصحيح اتخيلوا :D
الموضوع مش بسيط كده تكلفة الاستخراج والتصنيع هتخلى المبلغ ده يقل النصف بافضل الاحوال

الموضوع مش بسيط كده تكلفة الاستخراج والتصنيع هتخلى المبلغ ده يقل النصف بافضل الاحوال
فيه نسبة بتاعت الاستخرا مش هتزيد عن تلت المبلغ لو تريليون ونص دولار هما ياخدوا 500 مليار والبلد تريليون هما التلت و احنا التلتين هما رزمة و احنا رزمتين هههههههه مقولة بخيت المهيطل ههههههههههه

يعني امريكا مثلا ماتبانتش الا بالدهب اللي فيها وبقت امريكا بتاعت دلوقتي عندنا موارد الحمد لله موجودة في البلد نستغلها بدل ما هي مارمية ;)

عودة
أعلى