قبل أيام من عودته لمصر.. النيابة تتهم عم وخال أحمد الطنطاوي بـ«الانضمام لجماعة إرهابية»

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
خراط كبير.

حلو التتش بتاع اللحيه و الثوب القصير 🤭
و الله حصل

و ربنا يشهد علي ذلك

انت عندك عقدة في التصديق و عوز تطبل فأنت حر، و بالمناسبة لم يكن في عهد الملك الحالي..

Hegesias @Hegesias

بس صحيح ازاي انت بتدعم ترشح طنطاوي و انتقال السلطة و في نفس الوقت معادي للديمقراطية 🙃
مبدعمش حد. كلهم في حريقه لا يهمني.

ادعم سيادة القانون و حكومة مرنه تستجيب و تتفاعل مع محيطها بشكل ايجابي. اختاروا من تحبون شأنكم الخاص ان شاء يكون اسماعيل ياسين, مش قضيه.

مبدعمش حد. كلهم في حريقه لا يهمني.

ادعم سيادة القانون و حكومة مرنه تستجيب و تتفاعل مع محيطها بشكل ايجابي. اختاروا من تحبون شأنكم الخاص ان شاء يكون اسماعيل ياسين, مش قضيه.
ياسطي انت فاتح موضوع منقول من صحيفة مدي مصر و حرفيا بتدعم فية طنطاوي و بتقول قدع... و مرشح للرئاسة

و انت و اخواتك السعوديين دخلتوا تقولوا مطلوب رئيس و اشتغلتهم اعتراض علي العسكريين ومطالبات بالحكومة المدنية

و معرفيش لية بتخافوا قوي من كلمة الديمقراطية 😂

عاد تدرون وش اللي يخوف مو مصير هالحكومه أو القادمة هذا مو مهم أو من راح يحكم شأنهم
الخوف من كرة ثلج الديون تكون خارج السيطرة
هذي اثاراها سيئة و تؤذي أجيال لا سمح الله

من أكبر النعم هي أكبر المحن
نعمة الاختيار

اذا سلبت لا أرى حق كلي للعقاب من سلب

الاجيال القادمه ماختارت التفويض .. المحتمل
من اختار الله يعينه على عاقبة الاختيار

فرق الإنسان عن الملاك الاختيار

من أكبر النعم هي أكبر المحن
نعمة الاختيار

اي تدعم الديمقراطية (الاختيار)

اذا سلبت لا أرى حق كلي للعقاب من سلب

الاجيال القادمه ماختارت التفويض .. المحتمل
من اختار الله يعينه على عاقبة الاختيار

لاتنسي دعم السعودية للتفويض المحتمل 👍 و المليارات و صفقات السلاح و النفط

عاد تدرون وش اللي يخوف مو مصير هالحكومه أو القادمة هذا مو مهم أو من راح يحكم شأنهم

ان الاجيل تطرد الحكومة و تطالب باسقاط الديون 😜 خصوصا الرز الي راح للسيسي

غريب مع ان الشارع السعودي لم يعارض هؤلاء الفاسدين سابقا

و فجاءة طبل و هلل كالعادة مثل قرار مقاطعة قطر لهذة العملية

لكن الصحف الغربية لم تفعل بالمثل

هو صحيح ليه مفيش عندكم معارضة في اليوتوبيا بتاعتكم
مين قال ان المعارضه للفساد في السعودية مستجده ؟

يا اخي الله يرضى عليك اذا ما تفهم في موضوع بلاش تفترض من رأسك فرضية و تنبي عليها. اسأل الناس بتجاوبك.

الموضوع هذا كان مطلب شعبي و نخبوي من عشرين سنه تقريبا, و تم انشاء "نزاهه" في بداية عهد الملك عبدالله. الفارق انه مع القياده الجديده وضعوا الموضوع في overdrive و اشتغلوا بسرعة تدوخ ( تماما كما عودنا الذيب ابو مشهور الله يحفظه ).

و اسمحلي الصحف عموما لا تنفع الا كورق توليت, انا كمواطن سعودي لا اكترث لها و انت عاد بكيفك.

ثقافة المعارضه كما تشاهدها في العالم غير محبذه عندنا و بالمجمل و نستسخف من يمارسها. هذا طبعنا و نفعل ما نشاء باسلوبنا الخاص. هذا لا يعني ان الحياه السياسيه خامله, بالعكس مستعد اراهن ان تداول الرأي عندنا افضل بكثيييييير من محيطنا بل افضل من الديموقراطيات العتيقه. و الاميز فيه ان شروط الاهليه للدخول في الجدال حول اوضاع البلد مرتبطه حصرا بالتخصص المعرفي و الكفائه.

نظامنا مش علني, و تحتاج تكون قريب لترى كيف يعمل. انصحك تقرأ في تسريبات ايميلات هيليري لخطاب ارسله السفير الامريكي لها يناقش هذه النقطه. الجيد فيه انه خطاب خاص و لم يعد للنشر, لذا قال السفير رأيه بدون دعايه. قرآءة ممتعه.

اي تدعم الديمقراطية (الاختيار)

لاتنسي دعم السعودية للتفويض المحتمل 👍 و المليارات و صفقات السلاح و النفط

ان الاجيل تطرد الحكومة و تطالب باسقاط الديون 😜 خصوصا الرز الي راح للسيسي

ياخي انت غريب انا مختار حكم الملك و مبايعه
هذا اختيار أجدادي وابي وانا
اما مقتنع والله بحكمهم و راضيه
الاختيار ارادة

بخصوص الدعم كيف صارت المساعده والدعم غلط و دعموك من جمال لليوم

والله إسقاط الديون هذا انظمه عالميه مو لعب اذا طلبوها بتدفع أو يقفل عليك

و انا مع تخفيض وشطب الدين لا يسعدني اشوف معاناه لعدد كبير

انتا عارف ايه المشكلة ؟ المشكلة ان السعودية نيتها انها عايزه حكم مدني في مصر لكن الموضوع غير كده.
حقبة عبد الله، كان عايز مصر متكتفه و يحكمها عسكري عشان الحفاظ علي العرش و عدم قيام ثورات ضده ( في حالة نجاح الاخوان في تجربتهم).

في الحقبة الحالية ،النظام بقيادة محمد بن سلمان ، عايز نظام غير عسكري عشان العسكري الحالي (نيته بانت في التسريبات انه متمرد و يقدر يخون في اي وقت).. بالتالي الموضوع كله يدور في فلك ان مصر تكون تحت طوع السعودية و ليس لأن السعودية عايزه مصر تتقدم.
سردية من رأسك فيها افتراضات كثيره.

متأكد ان الملك عبدالله كان خايف من ثورة ؟ متأكد انه يريد مصر في دور وظيفي ؟ متأكد ان مصر ممكن تشكل خطر على السعودية باي شكل كان ؟ فاهم بالضبط ما تريده القياده الحاليه من مصر ؟

كل هذه افتراضات. و سأكون كريم معك و لن استحقر قدراتك العقليه, و لكنني بكل تأكيد سأستحقر قرآئتك للواقع و المسلمات التي تفترضها. فعليا هي بيض.

احب اقول لك بكل ثقه ان مسلماتك خاطئه و في الاغلب لقنت لك من الجهه المعروفه الي يحبوا الرز بالبن. صلّح هذا اولا و ستجد انك في صفي لانه بكل امانه المملكه مسلكها مع مصر مغرق في المثاليه ( و شيء انتقدها عليه شخصيا و اتمنى يتغيير ).

و الله حصل

و ربنا يشهد علي ذلك

انت عندك عقدة في التصديق و عوز تطبل فأنت حر، و بالمناسبة لم يكن في عهد الملك الحالي..
اسمه ايه عشان اصدقك.

خلاص الراجل مشي على كلامك, هات اسمه ايه المشكله ؟ 🤭

قريب من بعض و لاحظ ان مصر 110 مليون شخص و نسبة الفقر فيها مرتفعه كمان
هات المصدر لو سمحت على معدلات الجريمة في البلدين.

#بلاش_هري الله يكرمك

انتا عارف ايه المشكلة ؟ المشكلة ان السعودية نيتها انها عايزه حكم مدني في مصر لكن الموضوع غير كده.
حقبة عبد الله، كان عايز مصر متكتفه و يحكمها عسكري عشان الحفاظ علي العرش و عدم قيام ثورات ضده ( في حالة نجاح الاخوان في تجربتهم).

في الحقبة الحالية ،النظام بقيادة محمد بن سلمان ، عايز نظام غير عسكري عشان العسكري الحالي (نيته بانت في التسريبات انه متمرد و يقدر يخون في اي وقت).. بالتالي الموضوع كله يدور في فلك ان مصر تكون تحت طوع السعودية و ليس لأن السعودية عايزه مصر تتقدم.

ايه ممكن يعملوه الاخوان ضدن !

لا شي لم ينفعوا انفسهم اصلا

فترة السيسي بيدفع ثمنها اجيال من المصريين بكل اسف.

شالوه او بقي في كرسيه النتيجه واحده. مالطا خربت خلاص.

فترة السيسي بيدفع ثمنها اجيال من المصريين بكل اسف.

شالوه او بقي في كرسيه النتيجه واحده. مالطا خربت خلاص.

المكينه قلطت جنب السواق و في طقه فوق الباب شكلها انقلبت

لكن السوال اللي صراحه ماعرف جوابة ممكن Ranger454 @Ranger454 يجاوب عنه

الضربه لحقت الشاص ؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى