وزير الخارجية التركي يقوم بزيارة لمصر

المهم لما حد يتكلم عن التعاون بين مصر و أيران يبتعد عن حرابيط الانترنت و لا يجعلها مصدر يهاجم به مصر و المصريين، و المفروض الادارة تدخل لم يشارك معلومات مضللة من محللين السوشيال ميديا و يدغي كذب تقارب لم يحدث حتي الان.

ففانا بحثت لساعات طويلة عن كل هذة الاكاذيب و لم اجد شئ سوا هبد بعض الاشخاص علي تويتر معظمهم معارضين خارج مصر.

عاجبني فل الفل, لان عوايده تروح في جيبي. عقبال عندكم في مصر

يبقي كما ذكرت لك و انت اتريقت ان المعجزة الاثيوبية هي مفيدة للمستثمرين اللي بيحلبوا إثيوبيا و ليست مفيدة للاثيوبين نفسهم

لا طبعا, اعتراضي عليك انك تهتم لها و مسويها قضيه.

حضرتك اللي دخلت في بداية الموضوع و قولت هري عن مصر و ايران و ان ايران لن تنفع مصر و شوف هذا الكلام يتم تداولة من اعضاء سعوديين و عند البحث لم اجد اي شئ بين مصر و ايران حرفيا.

مش مستني اذنك, و عقبالك ان شاء الله

من اجل ايران افضل للمستقبل.

اعمل بحث صغير 😂

بينك و بين الاقتصاد مسافه مثل البعد بين شلاتين و مرسى مطروح. يا ليت لو تخفف الهبد شوية.
العجيب ان كل كلامي معاك دائما بمصادر محترمة، زي لما جبت لحضرتك مصادر دولية و من مؤسسات مالية عن إثيوبيا و تجاهلت الموضوع 🤭

انا لا اتحدث من رأسي و افتي و لا اتابع خرابيط الانترنت و اعملها مصدر زي مانت عملت علي ايران... لكن انا اتابع مصادر محترمة

المهم لما حد يتكلم عن التعاون بين مصر و أيران يبتعد عن حرابيط الانترنت و لا يجعلها مصدر يهاجم به مصر و المصريين، و المفروض الادارة تدخل لم يشارك معلومات مضللة من محللين السوشيال ميديا و يدغي كذب تقارب لم يحدث حتي الان.

ففانا بحثت لساعات طويلة عن كل هذة الاكاذيب و لم اجد شئ سوا هبد بعض الاشخاص علي تويتر معظمهم معارضين خارج مصر.
خذ اقرأ, كلام دايم يطلع مع كل خلاف و كأنه تهديد, المصريين مضحكين 🤭

فيه مثله الف لو تريد و مستعج اساعدك, الظاهر بعد الساعات الطويله فشلت كالعاده.

نعم عسكريا كان فيه قبل الخلافات المصرية التركية تعاون عسكري والله مش مستبعد لو حصلت مصالحة كاملة ان يتم بناء مصنع للبيرقدار في مصر
عموما فيه مشكلتان تقفان في وجه مصر وتركيا الاولى التقسيم البحري في شرق المتوسط والثانية ليبيا
وفي المشكلتان الحلول صعبة جدا لدخول اطراف اخري للبلدين علاقات تاريخية وقوية معهم
أهم حاجة ان السياسة المصرية الفترة القادمة تلعب على تناقدات المنطقة

هو انا عندي سؤال السعودية تصدر يوميا 7.5 مليون برميل في المتوسط صح
طيب العام الماضي عند متوسط سعر 100 دولار حققت المملكة فقط فائض في الميزانية 27 مليار دولار
طيب السنة ديه والسعر متوسطه حتى الان 80 دولار وحاليا 73 دولار بعد ازمة البنوك هتعمل ايه
اظن لو استمرت الاسعار كده اتوقع عجز في الموازنة السعودية لعام 2023 هذا غير خسائر مليارية في الصندوق السيادي السعودي مع الازمة المصرفية في الغرب
حاليا السعودية عندها تقريبا 400 مليار في الاحتياطي النقدي المساس بهم مع حجم الواردات الضخم يعني تخفيض قيمة الريال وافقار السعوديين
و622 مليار في الصندوق السيادي
الامارات عندها ثروات اضعاف ده
اما البترول وباقي الايرادات السعودية الاخري مش مغطية النفقات في الموازنة

نعم عسكريا كان فيه قبل الخلافات المصرية التركية تعاون عسكري والله مش مستبعد لو حصلت مصالحة كاملة ان يتم بناء مصنع للبيرقدار في مصر

مصنع للبيرقدار مرة وحدة ؟

يلا و بكرة اسلسان و بي ام سي و هيئه الطيران التركي في مصر ، ولو عايز يا باشا نجيب لك خلوصي اكار و نغير اسمه ل خلوصي عبغفور المنوفي

يبقي كما ذكرت لك و انت اتريقت ان المعجزة الاثيوبية هي مفيدة للمستثمرين اللي بيحلبوا إثيوبيا و ليست مفيدة للاثيوبين نفسهم

خذ اقرأ عن تحسن المؤشرات في مستوى المعيشه و جوده الحياه للاثيوبين مع الاستثمار الاجنبي. و هذا شيء لا نستطيع قولة في الحاله المصرية كما هو معلوم و السبب معروف

حضرتك اللي دخلت في بداية الموضوع و قولت هري عن مصر و ايران و ان ايران لن تنفع مصر و شوف هذا الكلام يتم تداولة من اعضاء سعوديين و عند البحث لم اجد اي شئ بين مصر و ايران حرفيا.

ما قلته ليس هري, ايران و تركيا لن يفيدوا مصر لاسباب موضوعيه. و تصالحهم المهين مع المملكه ايضا لاسباب موضوعيه.

معقولة الكل فاهم اللعبه و يخطب ود السعوديين ما عدى الجنرالات ؟ هذا النوع من الغباء مش مستغرب منهم بامانه

من اجل ايران افضل للمستقبل.

ليه لا ؟ الكوكب يسعنا جميعا.

فيه ناس عندها عقد تخليها جالسه في خرابه, المهم لا يسعد جيرانهم و يحصلون على خير. نسأل الله ان لا نكون منهم.

اعمل بحث صغير 😂

لا هاته لو سمحت, لاني عارف قنوات اليوتوب و لا اعرف "الخبراء" الذين تدعيهم 🤭

العجيب ان كل كلامي معاك دائما بمصادر محترمة، زي لما جبت لحضرتك مصادر دولية و من مؤسسات مالية عن إثيوبيا و تجاهلت الموضوع 🤭

انا لا اتحدث من رأسي و افتي و لا اتابع خرابيط الانترنت و اعملها مصدر زي مانت عملت علي ايران... لكن انا اتابع مصادر محترمة
هههههههه

نكتة الموسم :ROFLMAO:

خذ اقرأ, كلام دايم يطلع مع كل خلاف و كأنه تهديد, المصريين مضحكين 🤭

فيه مثله الف لو تريد و مستعج اساعدك, الظاهر بعد الساعات الطويله فشلت كالعاده.
خربطة كاتب و المهم اول المقال كاتب اية و المقال كله تأكيد لكلامي بعدم وجود اي علاقات بين البلدين

"حالة من الملل تصيب القارئ وربما الكاتب عند الحديث عن العلاقات المصرية الإيرانية. ما برحت العلاقات مقطوعة بين البلدين منذ العام 1980"

و المضحك هو مجرد تمني الكاتب حدوث العلاقات دليل ان الدولة اصلا لم تفعل اي علاقات مع ايران 😂

و هناك العديد من المقالات منذ سنوات تحمل نفس الكلام و ليس من العام الحالي

العام الماضي تم الحديث عن وساطة عراقية بين مصر و أيران و لم تنتهي باي جديد

مصنع للبيرقدار مرة وحدة ؟

يلا و بكرة اسلسان و بي ام سي و هيئه الطيران التركي في مصر ، ولو عايز يا باشا نجيب لك خلوصي اكار و نغير اسمه ل خلوصي عبغفور المنوفي
علي فكرة شئ عادي جدا لو حصل. عمل خطأ انتاج ليس سئ صعب و لا مستحيل... لكن نقل التقنية مثلا او فتح مراكز الابحاث و خلافة هو اللي صعب

أهم حاجة ان السياسة المصرية الفترة القادمة تلعب على تناقدات المنطقة
قصدك " تناقضات المنطقه ".

و بالتوفيق, شخصيا شايف ان مشكلة مصر في كونها لا تلعب اصلا, بل غير قادرة على اللعب في المستقبل المنظور.

#ست_الشرق_الاوسط_المريضه

قصدك " تناقضات المنطقه ".

و بالتوفيق, شخصيا شايف ان مشكلة مصر في كونها لا تلعب اصلا, بل غير قادرة على اللعب في المستقبل المنظور.

#ست_الشرق_الاوسط_المريضه
وجهة نظرك

هو انا عندي سؤال السعودية تصدر يوميا 7.5 مليون برميل في المتوسط صح
طيب العام الماضي عند متوسط سعر 100 دولار حققت المملكة فقط فائض في الميزانية 27 مليار دولار
طيب السنة ديه والسعر متوسطه حتى الان 80 دولار وحاليا 73 دولار بعد ازمة البنوك هتعمل ايه
اظن لو استمرت الاسعار كده اتوقع عجز في الموازنة السعودية لعام 2023 هذا غير خسائر مليارية في الصندوق السيادي السعودي مع الازمة المصرفية في الغرب
حاليا السعودية عندها تقريبا 400 مليار في الاحتياطي النقدي المساس بهم مع حجم الواردات الضخم يعني تخفيض قيمة الريال وافقار السعوديين
و622 مليار في الصندوق السيادي
الامارات عندها ثروات اضعاف ده
اما البترول وباقي الايرادات السعودية الاخري مش مغطية النفقات في الموازنة
حتسوي زي ما تسوي كل الدول, اما تنفق بعجز او تعدل الميزانيه. فين المشكله ؟

ي
خربطة كاتب و المهم اول المقال كاتب اية و المقال كله تأكيد لكلامي بعدم وجود اي علاقات بين البلدين

"حالة من الملل تصيب القارئ وربما الكاتب عند الحديث عن العلاقات المصرية الإيرانية. ما برحت العلاقات مقطوعة بين البلدين منذ العام 1980"

و المضحك هو مجرد تمني الكاتب حدوث العلاقات دليل ان الدولة اصلا لم تفعل اي علاقات مع ايران 😂

و هناك العديد من المقالات منذ سنوات تحمل نفس الكلام و ليس من العام الحالي

العام الماضي تم الحديث عن وساطة عراقية بين مصر و أيران و لم تنتهي باي جديد

يعني طلع فيه كتاب مصريين "يهددون " عند كل خلاف بالتوجه لايران ؟ 🤭

حاب نجيب زياده و الا مستعد تعترف ان جهد الساعات بتاعك ضاع في الفشل ؟

ي

المضحك إنك تعتبره تهديد خد الموضوع ببساطة علاقة عادية طبيعية بين دولتين زيهم زى أى دولتين فى العالم 😂

عقبال ايران واظن مبقاش فيه حجه اتمنى منسيبش الكعكه الايرانيه للخليجيين فقط

الامارات بتعمل احلى بيزنس معاهم ب 17 مليار دولار وقطر وعمان والكويت والسعوديه فى الطريق مش هانبقى ملكيين اكتر منهم الحكايه ملهاش علاقه بابتزاز الخليجيين ولا بطيخ الاتصالات بدأت من زمان دا شىء لازم يحصل حتى لو العلاقه مع الخليج رجعت طبيعيه ايران دوله ضخمه وليها مستقبل واحنا كذلك وهنستفاد وهانفيد

المستقبل بين ثلاث قوى هى مصر وتركيا وايران وهم الثلاث دول ذات الديمغرافيه الضخمه

والامارات (فقط) من الخلف عشان اذكياء وبيلعبوا سياسه واقتصاد صح

يغور الكعك من وش القرد (ايران)

على فكرة من زمان وانا حاسس انك شيعى ميال اوى لايران انت

حتى فى مووضوع سوريا ميال اوى لبشار
وبتضحك بكل بجاحة على المشاركات اللى بتتكلم عن قتل الشعب السورى

بعينك ياسطى ايران ملهاش مكان ف مصر 😁

المضحك إنك تعتبره تهديد خد الموضوع ببساطة علاقة عادية طبيعية بين دولتين زيهم زى أى دولتين فى العالم 😂
لا انا و لا احد في الاقليم يعتبره تهديد, هو - اي الكاتب - و قطاع عريض من الشعب المصري يعتبره تهديد. و هذا طبعا هرتله مضحكه تستحق التهكم. تماما كغيرها من الهرتلات مثل مصر تحمي الاقليم و اقتصادنا بيكتسح العالم و التجربة المصرية امل الاقليم الخ الخ.

مصر الله ابتلاها بخطاب موجه اخرج لنا مثل هذه العينات. كنت احسبهم انقرضوا مع الناصريين من زمان 🤷‍♂️

إيران تنتج كل شي تقريبا متعلق بالمنتجات الغذائيه و الزراعيه وبحاجه الى اسواق خارجيه .إضافه الى رغبتها في تصدير سياراتها المنتجه محليا للخارج .

ي

كتاب مصريين يهددون 😂

بقولك من سنوات طويلة و فية كتاب بتكتب عن التقارب مع أيران. و كتاب مصريين بيشتموا في ايران في نفس الصحيفة و في كل الصحف

و جهاد الساعات ضاع فعلا لان مفيش اي حاجة اصلا مجرد كاتب زعلان ان الحكومة لا تطبع مع ايران و تعمل علاقات.... يعني الكاتب بيشتكي ان الحكومة رافضة تطبيع العلاقات

اما انت فتهبد و بتقول ان مصر بتحاول تعمل علاقات مع ايران و ان مصر عوزة استثمارات من ايران 😂 و انا بحثت لم اجد اي شئ و جدت كل شئ عن تركيا و العراق و لم اجد اي شئ عن إيران نهائيا

حتي وجدت المقال من عام كامل يتحدث عن وساطة عراقية بين مصر و أيران و لم اجد اي جديد في العلاقات اصلا!!!

واحد سعودي حايب مقال لصحفي مصر في المصري اليوم بيتكلم فية عن فتور العلاقات بين مصر و إيران و بيتمني ان الدولة تفتح علاقات مع ايران....
يقوم يقولك الدولة المصرية تهدد السعودية بانها عوزة تعمل علاقات مع ايران
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

دة الحالة بقت صعبة خالص في المنتدي و الله

خلق سيناريوهات وهمية و قصص و حوارات و خرابيط 😂😂😂😂😂

عودة
أعلى