البنك المركزي المصري : تحرير سعر الصرف و رفع الفائدة 2%

بالظبط هو ده البنك الدولى احتلال بشكل مقنع عشان كده ناصر رفض شروط البنك الدولى عشان استغلال القروض للسيطره على الدول ومفيش رئيس وطنى شريف هيقبل الشروط دى

ده كلام ناصر واللى بيتحقق دلوقتى على ايدين الخلايجه والخاين اللى فى الاتحاديه
مشاهدة المرفق 525132
عندما تعيد الدين سيرحلون وسيبقى لك إقتصاد قوي

المطاريد شغالين النهاردة على نكتة بتقول إنهم غالبا مابيعرفوش يقروا إنجليزي.. أو مابيفهموش عربي أيهما أقرب!
بيقولولك مصر هتتحط تحت الوصاية الدولية.. يا ساتر يارب.. ليه كده يا جناب المحنك؟
قالك اقرا بيان صندوق النقد الدولي على موقعه، مكتوب فيه إن في أطراف إقليمية هتتدخل في الشأن المصري علشان تفرض تنفيذ البرنامج الاقتصادي.. ياااه معقول؟
تدخل بقى على الموقع فتلاقي المكتوب نصا:
‏"“Egypt’s international and regional partners will play a critical role in facilitating the implementation of the authorities’ policies and reforms. Additional financing of about $5 billion is expected from multilateral and regional partners for FY2022/23, which will help strengthen Egypt’s external position."
الترجمة:
"شركاء مصر الدوليون والإقليميون سيلعبون دورا حاسما في تسهيل تنفيذ سياسات الدولة وإصلاحاتها". من المتوقع أن تحصل مصر على تمويل إضافي يبلغ نحو 5 مليارات دولار من الشركاء متعددي الأطراف والإقليميين للسنة المالية 2022/23، مما سيساعد على تعزيز وضع مصر الخارجي."
أي إنسان عاقل هيفهم إن الجزء التاني من الفقرة بيشرح الجزء الأولاني، يعني الشركاء الإقليميين والدوليين هيقدموا تمويلات وتسهيلات لمصر تساعدها، زي الـ ٥ مليار دولار اللي هيبقوا متاحين خلال السنة المالية ٢٠٢٢/٢٣..
فين الوصاية والسيطرة والتدخل في شؤون مصر؟ بالعربي والإنجليزي وأي لغة الكلام واضح تماما، ثم انت متصور إن في مؤامرة زي دي هيتم إعلانها على الموقع الرسمي لصندوق النقد؟

منقول من الفيس بوك

اما من دولتة تستجدى الحماية ويراها دولة عظمى فربنا يعينة على ما ابتلاة

مشاهدة المرفق 525135

تذكرت سيناء

دايم تلومون التاجر كل الدول مع انه الحلقه الأضعف

التاجر مو بس يطالع في السعر كمان يركز في المخزون

لازم يبيع بسعر الجديد عشان يقدر يشتري نفس الكمية
وكذا يقدم خدمه جليلة للمجتمع

التاجر مو محتكر لأن التجار كثير
الكلام ده لو السعر اتغير عليه لكن التجار بقلها سنه مسعرة السلع فى الأسواق على سعر دولار بين 24و25 فا بعد التعويم الكامل الدولار وصل 23 يبقا انت مستنى تسعر على ايه 🤔مانت بالفعل مغلى السلع أصلا من زمان بدون وجه حق

متى تعيد الدين
الارجنتين منذ عقود في ازمه وتعتبر أكبر مدين

اما اليونان خرجت من الرقابة المالية لكن

بعد 12 عامًا على فرض المفوضية الأوروبية مراقبة صارمة على اليونان، تطوي البلاد صفحة "مؤلمة" في "يوم تاريخي"، حسبما أعلن رئيس الوزراء اليوناني. لكن البطالة وارتفاع الدين العام لايزالان يشكلان عبئًا على الاقتصاد اليوناني
.
.
.

لكن البطالة لا تزال واحدة من أعلى المعدلات في منطقة اليورو والحد الأدنى للأجور من أدنى المستويات، ولا يزال الدين البالغ 180 بالمئة من إجمالي الناتج المحلي الإجمالي يشكل عبئًا على اقتصاد البلاد.

الكلام ده لو السعر اتغير عليه لكن التجار بقلها سنه مسعرة السلع فى الأسواق على سعر دولار بين 24و25 فا بعد التعويم الكامل الدولار وصل 23 يبقا انت مستنى تسعر على ايه 🤔مانت بالفعل مغلى السلع أصلا من زمان بدون وجه حق
مهو الاستيراد ما اتفتحش بشكل كامل

تعرف الدولار بكام النهارده في السوق السودا ؟؟

مهو الاستيراد ما اتفتحش بشكل كامل

تعرف الدولار بكام النهارده في السوق السودا ؟؟
اخر سعر اعرفه كان25 وان السوق السودا رجعت بقوة لأسباب غير معلومة لى بس بيقال انها هتكون أقوى بكتير

التعديل الأخير:

يقولون مافي ثوره 🙂 كيف وقرعت اديب دخلت في. الموضوع ممكن بسببه وصايه 😂 نشوف باقي لها اسبوع

اخر سعر اعرفه كان25 وان السوق السودا رجعت بقوة لأسباب غير معلومة لى بس بيقال انها هتكون أقوى بكتير
طيب يبقا لازم يسعر علس السعر الجديد في السوق السودا

وفي كل الاحوال انتا اديته المبرر انه يغلي الاسعار

المشكلة بقا بتلاقي بضاعة مدفوع تمنها بالكامل والتاجر مش عاوز يسلمها
الا بدفع فرق السعر زي ما حصل في بي تك للاجهزة الكهربائية

المفروض حماية المستهلك تنتشهم غرامة مليون جنية ولا حاجة علشان يكون عبرة لغيرة

السيسي لرجال الصناعة( لا يجب إضاعة الوقت في دراسات الجدوى بالقطاعات المحسومة، أنتم بتضيعوا وقت كتير جدا.. أي تحدي عندنا في مصر بيولد فرصة مش بيولد عقبة زي ما الناس بتتصور ))

مفيش فايدة

السيسي لرجال الصناعة:(( لا يجب إضاعة الوقت في دراسات الجدوى بالقطاعات المحسومة، أنتم بتضيعوا وقت كتير جدا.. أي تحدي عندنا في مصر بيولد فرصة مش بيولد عقبة زي ما الناس بتتصور ))

مفيش فايدة
حبيتها وماله هو وحكومات مصر السابقه يرفضون الجسر كل شوي تحويل دراسة جوده وفنيه ومدري وش
كل ماقلنا ياريس عايزين نبني الجسر يقلك محاله لدراسة الجدوى 🤣

ويسمعون شائعات يردون محال للدراسه🤣

كلها 4. مليار دولار بس اعلى رقم شفته

حبيتها وماله هو وحكومات مصر السابقه يرفضون الجسر كل شوي تحويل دراسة جوده وفنيه ومدري وش
كل ماقلنا ياريس عايزين نبني الجسر يقلك محاله لدراسة الجدوى 🤣
مشاهدة المرفق 525171

ويسمعون شائعات يردون محال للدراسه🤣

مشاهدة المرفق 525173
مشاهدة المرفق 525174

كلها 4. مليار دولار بس اعلى رقم شفته
من زمان وانا بقول علي المشروع دا فنكوش بس مفيش حد بيصدق

و مرور السنين بدون البدأ في المشروع خير دليل

دايم تلومون التاجر كل الدول مع انه الحلقه الأضعف

التاجر مو بس يطالع في السعر كمان يركز في المخزون

لازم يبيع بسعر الجديد عشان يقدر يشتري نفس الكمية
وكذا يقدم خدمه جليلة للمجتمع

التاجر مو محتكر لأن التجار كثير
بحاول افهم الناس كده والله ومحدش مقتنع انا لو بعت بضاعتي بالسعر القديم يبقى بخسر لاني مش هقدر اشتري نفس الكميه من البضاعه الي كانت عندي قبل ارتفاع الأسعار

السيسي لرجال الصناعة( لا يجب إضاعة الوقت في دراسات الجدوى بالقطاعات المحسومة، أنتم بتضيعوا وقت كتير جدا.. أي تحدي عندنا في مصر بيولد فرصة مش بيولد عقبة زي ما الناس بتتصور ))

مفيش فايدة
هل هو نفسه هذا التصريح اللى فى الفيديو؟لأنى الكلام المكتوب ادانى انطباع و الكلام اللى سمعته ادانى انطباع تانى خالص

هل هو نفسه هذا التصريح اللى فى الفيديو؟لأنى الكلام المكتوب ادانى انطباع و الكلام اللى سمعته ادانى انطباع تانى خالص

بيكرر الكلام النهارده تاني وللاسف مش عارف انه بيتكلم مع رجال الاعمال اللي هما احرص الناس علي الفلوس
ومينضحكش عليهم بكلمتين

رجل الاعمال ازاي يستثمر في بلد وقفت الاستيراد ؟؟
يعني لو بيبدأ مشروع جديد عاوز مكن انتاج وخامات ولو مشروع قائم محتاج خامات اولية
والسوق المصري اساسا مليان منتجين بيصوتوا كل يوم للحكومة علشان يستوردوا المواد بتاعتهم
وابسط مثال موضوع الاعلاف اللي الناس اعدمت الكتاكيت بعد ما يأست من الحكومة
وبعدها الحكومة قالت طب خلاص هنفرج عن 60 طن كل اسبوع من الموانئ كا مسكنات للسوق

بعد ما وصل البلد للوضع دا جاي يقولك اشتغلوا وهديكوا رخصة ذهبية

بيكرر الكلام النهارده تاني وللاسف مش عارف انه بيتكلم مع رجال الاعمال اللي هما احرص الناس علي الفلوس
ومينضحكش عليهم بكلمتين

رجل الاعمال ازاي يستثمر في بلد وقفت الاستيراد ؟؟
يعني لو بيبدأ مشروع جديد عاوز مكن انتاج وخامات ولو مشروع قائم محتاج خامات اولية
والسوق المصري اساسا مليان منتجين بيصوتوا كل يوم للحكومة علشان يستوردوا المواد بتاعتهم
وابسط مثال موضوع الاعلاف اللي الناس اعدمت الكتاكيت بعد ما يأست من الحكومة
وبعدها الحكومة قالت طب خلاص هنفرج عن 60 طن كل اسبوع من الموانئ كا مسكنات للسوق

بعد ما وصل البلد للوضع دا جاي يقولك اشتغلوا وهديكوا رخصة ذهبية
انا كنت بتكلم عن تصريح "دراسة الجدوى" بس قشطة فعلا توقف الاستيراد كانت حركة مش صحيحة فى "فكرتها" بس كانت صحيحة فى "وقتها"
و انت عملتها عشان انت مجبر تعملها عشان ازمة الدولار بفروعها
و انت من كام اسبوع قولت انك هتفتح الاستيراد و القرارات اتصدرت بالفعل

انا كنت بتكلم عن تصريح "دراسة الجدوى" بس قشطة فعلا توقف الاستيراد كانت حركة مش صحيحة فى "فكرتها" بس كانت صحيحة فى "وقتها"
و انت عملتها عشان انت مجبر تعملها عشان ازمة الدولار بفروعها
و انت من كام اسبوع قولت انك هتفتح الاستيراد و القرارات اتصدرت بالفعل

الإلغاء الكامل للاعتمادات المستندية في ديسمبر القادم

الإلغاء الكامل للاعتمادات المستندية في ديسمبر القادم
هذا الكامل...ولكن هناك حالى و هو زاد الى 500 الف دولار بالفعل بعد ماتوقف فى فبراير...غير ان فى سلعات كانت مستثناء على ما اتذكر

عودة
أعلى