البنك المركزي المصري : تحرير سعر الصرف و رفع الفائدة 2%

تبدأ برفع الدعم بشكل شبه كامل و إبعاد اقتصاد الظل الذي يتحكم به الجيش وهذا ما يخشى أي نظام مر على مصر أن يقوم به

فقط السادات من حاول فعل ذلك وبشكل بسيط برفع جزئي للدعم فاصطدم بردات فعل عنيفة و اقتنع باستحالة القيام لذلك

انا ماشاركت في الموضوع و لا كنت ابي أشارك
لان كنت اكتب قبل الارتفاع لكن لما حصل ارتفاع
فهو مولم لملاين

لكن مشاركتك هذي استفزازية و المفروض تستغفر ربك و تتوب و تقلع عنها

اي دعم و الحد الادنى ١٣٠ دولار
تخيل اب اسره دخله ١٣٠ دولار حتى لو زوجته تعمل كمان ١٣٠
المجموع ٢٦٠ دولار

اب و ام و ثلاث أطفال يعني نصيب الشخص يومي ١.٧ دولار فقط و لا منها يدفعوا السكن !

تحت خط الفقر

كل دوا العالم تدعم شعوبها ماهو منكر و لا غلط لكن انت تسمع من الاعلام هنا الدعم مضر

أوروبا أمريكا الصين g20
كلها تدعم شعوبها

لنتخيل فقط كيف ستكون مصر لو تم صرف المئة مليار دولار على المصانع القائمة فقط واستثمارات متوسطة المخاطر؟

كان ممكن الفرد المصري العادي يصبح مرتاح ماديا ويتطور اقتصاد مصر ببطيء ولكن بشكل مضمون.

بدل الكارثة اللي نشوفها اليوم تصطدم فيها مصر.

محزن حال اقتصاد مصر بسبب شوية هواة لا تحسن ادارة شيء وضيعت كل شيء.

الرئيس يحتاج ناس محترفة مش هواة.
الر... نفسه هاوي

لنتخيل فقط كيف ستكون مصر لو تم صرف المئة مليار دولار على المصانع القائمة فقط واستثمارات متوسطة المخاطر؟

كان ممكن الفرد المصري العادي يصبح مرتاح ماديا ويتطور اقتصاد مصر ببطيء ولكن بشكل مضمون.

كلمة السر الجيش
خراب مصر على أيد جيشها وأمبراطوريته الاقتصاية التي لا تعرف رقيب ولا حسيب وجنرالاته المهووسين بالسلطة
والمواطن
الغلبان في خبر كان

الهاوي يختار الهواة للعب الى جانبه كي لا تظهر قلة موهبته و معرفته وتضيع منه اللقطة

انا ماشاركت في الموضوع و لا كنت ابي أشارك
لان كنت اكتب قبل الارتفاع لكن لما حصل ارتفاع
فهو مولم لملاين

لكن مشاركتك هذي استفزازية و المفروض تستغفر ربك و تتوب و تقلع عنها

اي دعم و الحد الادنى ١٣٠ دولار
تخيل اب اسره دخله ١٣٠ دولار حتى لو زوجته تعمل كمان ١٣٠
المجموع ٢٦٠ دولار

اب و ام و ثلاث أطفال يعني نصيب الشخص يومي ١.٧ دولار فقط و لا منها يدفعوا السكن !

تحت خط الفقر

طالما "العيل بيجي برزقه" لماذا الشكوى؟

اللي خلف ٣ عيال ومرتبه ١٦٠ دولار يعالج مشاكله بالدعاء وان شاء الله العيل يجي برزقه.

وهي المليارات اللي اتصرفت علي التفريعه والعاصمة والعالمين وجميع المدن الجديدة هي اللي بتساعد علي زيادة الانتاج والتصدير
البلد كانت قادرة علي سداد التزامتها لما كان الدين الخارجي 50 مليار دولار ولا يتم استنذافة في مشاريع فنكوشية لرفع الروح المعنوية واللي يتعمل في 3 سنين يخلص في سنة واحد و يلا يا هيءة يا هندسية خشي برجلك اليمين
العاصمة مش من فلوس الحكومة و هى رغم الاستعجال فيها فهى هتجيب فلوسها زى ما التفرعة جابت فلوسها و الفلوس اللى هى اتعملت بيها رجعت للمصريين تانى....انا قولت انا ضدد المشاريع العبيطة زى اكبر و اكبر و اكبر يجي 3 4 مرات لحد دلوقتى ايوه فى مشاريع انا ضددها بس برضه المدن الجديدة اللى بتبيع بالمليارات و فيها طوابير و انا ابن عمى اشترى شقة منهم بيجيبو تمنهم تانى...مصر فيها استثمار و العالمين مش طوب و خلاص العالمين مدينة سياحية بحد ذاتها و اى مشروع "للسياحة" فا انا اكيد معاه
حجج فارغة والله يا لؤي
ممكن.... بس التسع سنين اللى فاتو ثبتالى عكس كده
لا يا استاذنا السيسي رفع الديون من اقل من 50 مليار دولار الي 157 مليار دولار في حكمه دا غير الدين الداخلي اللي زاد من 1.7 تريليون ل 4 تريليون جنية
غير منح الخليج في بداية حكمه السيسي خد دعم من الدولة العميقة والجيش و الاعلام لم يحصل علية اي رئيس دولة في العالم
و كذلك ارتفع الناتج القومى للدولة
مختلفناش ........بس هو ماكنش واخدها سوبر لوكس و بعدين بوظها.....ما الدولة كانت بايظة و متكهنة وطالع عينها.....و محدش كان متوقع الازمات اللى تلت علينا ولا حتى الغرب ذات نفسه و كله بيتفشخ مش احنا بس

ولكن زي ما هو قال بنفسة في المؤتمر الاقتصادي بيعمل مشاريع تليق بقيمة مصر دون النظر للعائد الاقتصادي
ماشى اختلف فى المشروعات ذات العائد طويل الامد بس هنعمل ايه انت احيانا بتبقى مجبر تفكر لقدام زى ما انت ما مجبر تبص تحت رجليك
تفريعه السويس اللي خلصت في سنة و طلع هشام رامز وقتها قالك الدولار موجود بس لا يستخدم في طرق الصرف الصحيحة
ويتشال هشام رامز ويجي طارق عامر علشان تمام يا فندم وتغرق البلد في الديون
مش المصريين هما اللى دفعو ال68 مليار جنيه حق القناة؟
وزي ميناء السخنة اللي تكلفت 40 مليار ويلا يا هيئة يا هندسية اشتغلي وانا هدفع
ومشروع الطريق اللي تكلم عليه مع كامل الوزير يقولة 15 مليار علي 3 سنين مالية

لا ازاي سنة واحدة بس ويلا يا هيئة يا هندسية اشتغلي وانا هدفع
اه ندفع 40 و ندفع 50 كمان......المينا ده اتسقع كتير و لازم يرجع يشتغل تانى+ المستثمرين يقدرو يخشو فا مفيش مشكلة فيها
انا متفرجتش على ولا يوم من ايام المؤتمر فا مش عارف قصة الطريق لو عندك بوست من شخص محترم يفهمالى اكون مشكور جدا
طب و المقاولين و اوراسكوم مش هيخشو؟

اللي خلف ٣ عيال ومرتبه ١٦٠ دولار يعالج مشاكله بالدعاء وان شاء الله العيل يجي برزقه.
سيدك السيسي جايب 5 عيال في عين العدو وتلاجته مكانش فيها غير مايه لمدة عشر سنوات

هل صار ٣ أطفال سبب انفجار سكاني

٣ أطفال يدوب يحافظ على عدد السكان
لان في ناس ماتتزوج وناس تموت قبل الزواج و ناس عقيمه

انت حافظ كلام الإعلام الليبرالي في العالم اللي كل تفكيره إبادة البشر

مشكلة الاقتصاد في مصر مشكلة هيكلية في قلب النظام الاقتصادي نفسه منذ نشأت الجمهورية المصرية بشكلها الحديث

هي مشكلة موجودة منذ عقود وليست وليدة المرحلة أو اللحظة
تحميلها على النظام الحالي وحده ظلم

يجب إعادة هيكلة الاقتصاد المصري بالكامل و هذا يتطلب إجراءات عنيفة وقاسية

تبدأ برفع الدعم بشكل شبه كامل و إبعاد اقتصاد الظل الذي يتحكم به الجيش وهذا ما يخشى أي نظام مر على مصر أن يقوم به

فقط السادات من حاول فعل ذلك وبشكل بسيط برفع جزئي للدعم فاصطدم بردات فعل عنيفة و اقتنع باستحالة القيام لذلك

فيه اجراءات اشوفها غلط

مصر دخلها 100 مليار وهذا المعلن فقط

كبري ميترو اصلاح وتعديل بنية تحتيه ماشي

لكن عاصمة بمباني ونطاحات الخ ليش !

عندك وزارة دفاع تبني مبنا جديد ضخم ليش برضوا

بعد الثورتين الوضع الاقتصادي والوظيفي ضعيف جداً
وبالذات الفترة الماضية حسب ما اسمع

100 مليار ممكن تشتغل فيها الحكومة لمشاريع صناعية

عط القطاع الخاص اغراءات لانه يبحث عن مكسب وراح يتحمس اكثر من الحكومة بعد

اغراءات للمستثمر الاجنبي كذالك

كل الاشياء هذي راح توفر عمله عند الناس ذيك الساعة افرض ضرايب وشيل دعم الخ

تلفناش ........بس هو ماكنش واخدها سوبر لوكس و بعدين بوظها.....ما الدولة كانت بايظة و متكهنة وطالع عينها.....و محدش كان متوقع الازمات اللى تلت علينا ولا ح
مش قد الشيلة متشيلش يا قلبي
على رأي أم قويق لميس الحديدي

للامانه ماينفع يكون رئيس
ابقاء شخص بمثل هالفكر دمار لدول الخليج
لا والله اسفين بس بريطانيا حجزت قبليكم... نبقى نجيب رئيس "لمصر" على "تفصيلهم" وبعد كده نبقى نجيب رئيس "تفصيل" للخيج

فيه اجراءات اشوفها غلط

مصر دخلها 100 مليار وهذا المعلن فقط

كبري ميترو اصلاح وتعديل بنية تحتيه ماشي

لكن عاصمة بمباني ونطاحات الخ ليش !

عندك وزارة دفاع تبني مبنا جديد ضخم ليش برضوا

بعد الثورتين الوضع الاقتصادي والوظيفي ضعيف جداً
وبالذات الفترة الماضية حسب ما اسمع

100 مليار ممكن تشتغل فيها الحكومة لمشاريع صناعية

عط القطاع الخاص اغراءات لانه يبحث عن مكسب وراح يتحمس اكثر من الحكومة بعد

اغراءات للمستثمر الاجنبي كذالك

كل الاشياء هذي راح توفر عمله عند الناس ذيك الساعة افرض ضرايب وشيل دعم الخ
خطاء مصر الفادح هو العاصمة الادارية و الخطأ الاكبر منه هو تحمل الدولة المصرية لكلفة البناء عوض تحمل القطاع الخاص لتكلفة

هل صار ٣ أطفال سبب انفجار سكاني

٣ أطفال يدوب يحافظ على عدد السكان
لان في ناس ماتتزوج وناس تموت قبل الزواج و ناس عقيمه

انت حافظ كلام الإعلام الليبرالي في العالم اللي كل تفكيره إبادة البشر

قبل ما يحافظ على عدد السكان يحافظ على نفسه وعياله الأول ويخلف على قد دخله.
اما موضوع السكان فياريت يقل ... كلم انت بس الجماعة خليهم يخلفو على قد فلوسهم ومتشغلش بالك بعدد السكان احنا عايزينه يقل النص.

لو مسمعوش كلامك وعايزين يخلفو بدون حساب فكرهم بالله عليك ان العيل بيجي برزقه وقولهم ما يشتكوش.

قبل ما يحافظ على عدد السكان يحافظ على نفسه وعياله الأول ويخلف على قد دخله.
اما موضوع السكان فياريت يقل ... كلم انت بس الجماعة خليهم يخلفو على قد فلوسهم ومتشغلش بالك بعدد السكان احنا عايزينه يقل النص.

لو مسمعوش كلامك وعايزين يخلفو بدون حساب فكرهم بالله عليك ان العيل بيجي برزقه وقولهم ما يشتكوش.

برر لي اخلاقيا
دين

أو فلسفه تصدر نفسها على انها أخلاقية

الفرق بين كلامك و القتل

مش مبرر ابد ابد ابد
توهم حبو يغطون اساسا 😬 واساسا الباصات فاضيه نزلوها بالاخبار انها تتجول فاضيه وتسبب زحوم وهي فاضيه

فكر يخلجنها قبل يحولها لدوله صناعيه اكثر والخلجنه باءت بالفشل واصبحت عبئ الحين لو فيه مشروعات راح تتوقف بسبب التمويل ولو هذي المشروعات تشغيلها على الحكومه راح تخرج من الخدمه لان الحكومه ماعندها تصرف

خاصة مثل مانشوف الحكومه تقدم للتجار بيع اصول لا مشروع تاسيسي جديد ولا افكار حتى قطر في اخبار بتمسك احد المواني المصريه

بس الغريب ان مصر ماقدمت مشاريع معادنها للخليج

___

كان ممكن ياخذ فكرة 36 مدينه صناعيه سعوديه بدل المباني لان المصنع يشيل نفسه لكن المبنى يبي من يشيله

أبو حودة عندة قناعة راسخة أن ربنا اللي جابة وربنا اللي يمشية

نفس بوق اللى كانو قبليه و هى قماشة و كل واحد بيفصلها على مقاسه فا بعيدا عن تئويل الكلام و اخد الكلام بمعنى هلامى لاستخدامه .مصيبتكم و انتو اللى جبتوهولنا حلوها بقى لمعرفتكم

عودة
أعلى