توقيع مذكرة تفاهم لإمداد أوروبا بالغاز الإسرائيلي عبر مصر

ولا يحيق المكر السيء الإ بأهله
صح بس ابقا قول الكلام ده للدواعش اللي جايين من قطاع غزه اللي سابوا ارضهم محتله وجايين يجاهدوا ضد الجيش المصري في سينا ويقتلو اولادنا
ولا قوله لحماس اللي اتغنت من تجاره الانفاق وتهريب الاف الاطنان من السلع التموينيه والوقود والسيارات المسروقه من مصر ودخلت القطاع
دا بجانب الفلوس اللي مصر بتصرفها في القطاع بتبني بيها مساكن ليكم
جمع حساب ده كله واخصمهم من حساب الغاز
اعتقد حيبقالنا فلوس عندكم

السلطة الفلسطينية بتطالب بحقها من الغاز المسروق من حقل "غزة مارين" ( حقل ضمن الحدود البحرية لدولة 67)

لا الصهاينة ولا مصر متجاوبين للمطالبات , يعني مصر بتبيع في غازنا المسروق غير حقول الغاز الأخرى الي تعتبر من حق الصهاينة زوراً
معلش

لا برافو عليك تحويل الكلام ونظرية قلب التربيزه
انت محسسنا إن مصر هي من احتلت فلسطين ووضعت يدها على حقول الغاز الفلسطينية مش إسرائيل
يا اخي قول كلام زي الناس يعقل

بلاش هري وكلام فاضي
هل أنا فى كلامى قلت إن مصر محتلة فلسطين ؟ مش مهم اللى أنتا حاسه ده شئ ذاتى
لما أنا كمصر آخد غاز الفلسطينيين المحتلين و أنا عارف إنه بتاعهم و أوافق أمرر الصفقة لصالح إسرائيل الحرامية يبقى أنا كده مشارك فى الجريمة
أنا معنديش مشكلة إننا نقول إننا مدلسين علشان خاطر المصلحة بتقتضى إننا ندوس على جيراننا علشان نعيش ، لكن المشكلة لما تكون مش عايز تقول على الغلط غلط و بتهاجم اللى شايف الصح علشان متغلطش نفسك

لم تعطي مصر تيران وصنافير انما ردتها للاصل وباعتراف كبار ساسة مصر ومن فوق خشم من يعارض ابا من ابا وشاء من شاء
هل تستطيع أن ترد الغاز لأصحابه كما فعلت معكم !!!
أكيد مصر مش بتبقشش على السعودية بجزيرتين ، لكن ليه ردتهم فى الوقت ده بالذات ، هو ده معنى المصلحة

ذكرت دراسة لـ أوبك أن صادرات مصر من الغاز الطبيعي المسال ارتفعت بنسبة 109% مقارنة بنفس الفترة من عام 2020، وأن تلك الطفرة جعلت مصر الأكثر نموا في حجم صادرات الغاز مقارنة بالدول العربية خلال الربع الرابع من عام 2021.

الدراسة حملت اسم "تطورات الغاز الطبيعي المسال والهيدروجين خلال الربع الرابع من عام 2021» وأكدت أن تلك الطفرة التصديرية ترجع إلى جهود مصر في إعادة تشغيل مجمع الإسالة في ميناء دمياط في فبراير من العام الماضي، بطاقة إنتاجية تقدر بـ5 ملايين طن في العام، بعد توقف دام 8 سنوات، إضافة إلى مواصلة تشغيل مجمع «إدكو» الذي تبلغ طاقته الإنتاجية نحو 7.2 مليون طن كل عام.

منتدى غاز شرق المتوسط :
  • فلسطين
  • الأردن
  • مصر
  • اليونان
  • قبرص
  • إيطاليا
  • إسرائيل
  • فرنس

مراقبون دائمون:

• الاتحاد الأوروبي
  • الولايات المتحدة

السلطة الفلسطينية بتطالب بحقها من الغاز المسروق من حقل "غزة مارين" ( حقل ضمن الحدود البحرية لدولة 67)

لا الصهاينة ولا مصر متجاوبين للمطالبات , يعني مصر بتبيع في غازنا المسروق غير حقول الغاز الأخرى الي تعتبر من حق الصهاينة زوراً
ما لسى من كم يوم يبيعوا مويتكم على الاردن فيك مشكله انت تصنف حقوقك على كيفك

قيمة صادرات مصر من الغاز الطبيعي زادت خلال العام 2021 بنسبة 768.2% لتصل إلى 3.959 مليار دولار مقابل 456 مليون دولار خلال العام 2020.

وبالحديث عن صادرات مصر من الغاز إلى أوروبا، قال وزير البترول والثروة المعدنية طارق الملا
إن صادرات الغاز المصرية لن تستطيع أن تعوض الصادرات الروسية ولكنها قد تسد جزء بسيطا فقط.

وتوقع الملا، أن تصل الطاقة القصوى لصادرات الغاز المصرية إلى 12 مليون طن سنويا خلال 3 سنوات.

وبالنسبه لتعاونكم مع الصهاينه حلال برضه ولا حرام
تعاوننا ليس لحصار غزة و بيع غاز فلسطين، وعموما انا ضد التطبيع- يا ترى انت ضد السيسي ولا لأ ؟ (لو الإجابة نعم متنساش تحضر الشنطة)

هل تستطيع أن ترد الغاز لأصحابه كما فعلت معكم !!!
أكيد مصر مش بتبقشش على السعودية بجزيرتين ، لكن ليه ردتهم فى الوقت ده بالذات ، هو ده معنى المصلحة
لا و مو عشان فلسطين ما لها حق في الغاز لا بالعكس لها حق و نص بس مصر ما تقدر ترفع خشمها على اسرائيل

لا و مو عشان فلسطين ما لها حق في الغاز لا بالعكس لها حق و نص بس مصر ما تقدر ترفع خشمها على اسرائيل
من يستطيع مثلاً ؟ وماهى الطريقة التى ستمنعهم بها من استخدام الغاز او بيعه ؟ وما جدوى هذه الطريقة ؟ وكم ستأخذ من الوقت ؟ وماذا سنفعل اذا لم نكن قادرين حالياً على تنفيذها ؟

تعاوننا ليس لحصار غزة و بيع غاز فلسطين، وعموما انا ضد التطبيع- يا ترى انت ضد السيسي ولا لأ ؟ (لو الإجابة نعم متنساش تحضر الشنطة)
كداب لو دكر انزل انتقد ملكك علي التطبيع وابقي قابلني
ثانيا وقعتوا اتفاقيات تعاون اقتصادي وعسكري مع الصهاينه دا علي اساس الصهاينه جايبيب فلوس الصفقات دي من بيع السبح مثلا

جميل و مبروك و عقبال نيجيريا عبر المحيط الاطلسي

كداب لو دكر انزل انتقد ملكك علي التطبيع وابقي قابلني
ثانيا وقعتوا اتفاقيات تعاون اقتصادي وعسكري مع الصهاينه دا علي اساس الصهاينه جايبيب فلوس الصفقات دي من بيع السبح مثلا
إنت حضرتك مش متابع باين إحنا أكتر ناس تظاهرنا و بنتظاهر ضد التطبيع للكن فكرني امتا آخر مظاهرة كانت في مصر

عودة
أعلى