اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

كان الله في عون مصر فيه هذه المعضلة ، يعني لو على الأقل كانت إثيوبيا ملاصقة لمصر تكون المواجهة العسكرية معها أسهل ، لكن الجغرافيا تفرض عليك صعوبات ضخمة جدا أحيانا ، إثيوبيا تستغل البعد الجغرافي مع مصر و وجود السودان بينهما بشكل جيد

السد يبعد 15 كلم فقط عن حدود السودان ، هل فكرت مصر في عملية برية لاكتساح المنطقة و السيطرة على السد و تدميره ، ستكون أكثر فعالية من ضربة جوية

ايمن ركز معايا لو انت متخانق مع واحد صاحبك وقولت هاتو فلان يحكم ما بينا يبقى هترضى بحكمه طالما انت اللي طلبته
اثيوبيا رفضت الاتفاق السنة الماضية المبعوث دة ملوش علاقة بالوساطة

طيب ماهو دة كلام مصر اصلا ومصر مصرة علية اتفاق دولي ملزم وشامل
انا بتكلم على مقترح المبعوث الامريكي
امريكا طالما اتبنت الرؤية دي يبقى هتقف لمصر و السودان في اجراء هيعملوه للحفاظ على حصصهم

انا بتكلم على مقترح المبعوث الامريكي
امريكا طالما اتبنت الرؤية دي يبقى هتقف لمصر و السودان في اجراء هيعملوه للحفاظ على حصصهم
محدش يقدر بفرض عليك حاجة اصلا والسودان رفضت المقترح دة

صورة من الشركة الايطالية التي تبني سد النهضة

اثيوبيا بدئت تصب الخرسانه وانا مش عارف مصر هتستني اي تاني ، معقول اصحي الصبح الاقي النيل بتاعنا مبقاش ملكنا خلاص
حاجه الواحد مش قادر يستوعبها :تمام:

اثيوبيا سترفض اي حلول تظهرها بمظهر انها تنازلت عن حقوقها وذالك لان الانتخابات القادمه في اثيوبيا مهمه لهم ولطالما جعلو موضوع السد ازمه قوميه فبالتالي غير متوقع ان يتم اي اتفاق هذه الفتره وستحاول اثيوبيا ان تملي عمليه الملئ الثاني حتى بدون اتفاق الموضوع ليس سهل كما يعتقد البعض
واذا نظرت للموقف ستجد ان اثيوبيا ستقوم ببناء اربع سدود على السد وقد بداءت باخر واحد على حدودها مع السودان وهو من سيكون عليه المشكله لان الباقين سيكونو داخل الحدود الاثيوبيه الشاسعه فاذا تم الانتهاء من هذا السد سيكون الطريق مفتوح لبناء باقي السدود الاخري بدون اي عقبه بما يعني ان اثيوبيا مخططه للموضوع وان الغرض ليس كهرباء انما ترا اثيوبيا ان تستفيد من كل مياه السد بما يخدم مصلحتها سواء توليد كهرباء او زراعه او بيع المياه
اعتقد ان العمليه العسكريه او الصدام العسكري هو الحل الافضل حتى الان لان ماتنوي ان تقوم به اثيوبيا لن يثنيه عنها الا الحرب

الرئيس السيسي عندما يقبل رأس خصومة فهي تمهيدا اقطعها.
مصر ستجعل من اثيوبيا عبرة لمن يعتبر

هل مصر كانت ستقبل باتقاقية كامب ديفيد والسلام مع اسرائيل بدون هزيمة 1967 اثيوبيا لن توقع اى اتفاق بدون هزيمتها عسكريا هزيمة ساحقة انما اسلوب طلب الرحمة والاستجداء لوكان نفع الفلسطنيين يبقى هينفع مصر

عودة
أعلى