لاتربيون مصر قريبه من اتمام صفقة 12 مقاتله رافال جديدة

حوار الطرشان والحل في يد ماكرون واشكره على اللي عمله
*الرئيس بتاعنا بياخد تقارير أمن وطني قاعدتهم على الأرض مخبرين تعليم إبتدائي من أيام حبيب العادلي وشيخ حارة وكلنا ولاد حواري - لا أقصد الإساءة - القليل منا فقط هو من لا يعرف يعني إيه شياخه وحارة إلخ إلخ
*وبناء على التقارير السيسي واصلاله صورة تمام ... إن الشعب مبسوط ومفيش غلاء ونحمده خدت ميكروباص بعد ماعدت على 1000 كمين حرس جمهوري
*وكمان مرة وفي صدمة ليا انا شخصيا في المفروض لراجل حريص في تصريحاته قالك قاعد جنب الحرس بقولهم دي ست يقولوا لا دي راجل ياريس وطلعت ست .... وربنا أنا أحمد ممدوح لو أنا رئيس الجمهورية وقائد حرسي ماميزش اللي بأميزه بعنيا أروحه البيت واخصم معاشه .
فالسيسي مشكورا تحول لمرحلة ال Show
ساعده عليها ولاد ستين جزمة الإعلامين ... المعر... والذين شيطنوا أي شخص يطالب بالعدالة الإجتماعية والحرية
وهو طبعا سامع الإعلاميين والداخلية تحت بتفرم
وهو بيقعد قدامه كل 3 أشهر 3000 شاب بكارنيهات مبسوطين منه وطبعا عارفين اختيارهم بيتم إزاي وإيه التلقين ليهم ودول بالنسبة له رأي عام

كل ما حد يتكلم شلة المنتفعين تطلعه اخوان ... اشتراكي ... ده حتى نسيوا الإتهام بالعمالة مع إسرائيل لأن الإتهام بالإشتراكية والأخونة صار أكثر جرما

ومجلس شعب دينه ساعة الروليكس ويخش على أي حد يقوله عندي حصانه ويرفع كارنيه واللي في مصر عرفوا الحالة اللي راحت ومستشفى السلام الدولي وأنقذها د مصطفى محمود وعلشان المريض قريب البيه رئيس مجلس الشـ.... الشعب عمل وزير الصحة مشكلة وهو طبيب تخصص عظام أصلا .... شوف مين بيحاكم مين ... وزير بذيئ قليل الأدب (اّه هو قامة علمية ) لكن لما دخل الوزارة وعمل Show إنه بعمل غرزة لمريض وهو لابس تعقيم والصحافة كلها بتصور عادي ... وزير زي ده بيحاسب أستاذ دكتور أنقذ يد مبتورة بالكامل ويعيدها جزء عامل من الجسم .

وكل واحد يقولك ماتعرفش أنا مين
واللي مامعهوش كارنيه في السجن

انا عاوز اعرف همه الإخوان قد ايه علشان يرمي خريج صيدلة في السجن يعني لو كده ومن نسلهم خريج صيدله يبقى الإخوان دول مش أقلية يبقوا شعب مثلا
ويحبس ويطلع بعفو رئاسي
منه الظلم ومنه منح العدل
والدائرة تدور

والسيسي يقولك أنا عارف كل حاجه ... طيب ماتكررش الكلمة دي كتير علشان لو حاسبك ربنا وقلت مكنتش عارف هتخش النار بكذبك ولو عارف فعلا وسايبها كارنيهات يبقى الذنب في رقبتك

فلازم صدمة من بره وتكون تقيلة
كان نفسي تيجي من الأصفر أبو إيفانكا ... لكن هو ملهوش مصلحة في مصر لأننا تقريبا في ليفيل سوريا ... تراب وخراب أو دورنا مجاش لسه
جات من ماكرون

للأسف ... سياسات السيسي وارتجاله وعمله بدون (دراسات جدوى) هييجي على دماغه ودماغنا من بعده

علشان كده رقم 1 و 2 و 3 يتراجع عن تصريحه اللي سفه فيه العدالة الإجتماعية وينسى بقى قصة إننا بلد كارنيهات

ويشوف شلة المرتزقة اللي وراه ويغربلها

أقسم بالله البلد ممكن تبقى على قلب راجل واحد لو عمل كده مش على هزة وسط في لجنة انتخابيه اللي عندهم فيها 90 سنه بختاروا مستقبل شباب في السجن

انتهى .... وإلى الله المشتكى

بالمناسبة: حالي المادي ميسور جدا ولا أعاني مشاكل و لكن حواليا ناس كتير بيعانوا وأصبحاوا يعانون بعد أن كانوا مستورين

علشان ما ألاقيش أكلاشيه العمالة نزل عليا
مخبرين بابتداءية !!!
يعني عاوز تقنعني ان السيسي ممسك بالبلد بقبضه من حديد ووطد اركان حكمه داخليا وخارجيا باسلوب ارتجالي و بتقارير مخبرين بابتداءية !!!

انت مارشال ولا ابن اخته الصغير بس عشان اعرف
:LOL:

مخبرين بابتداءية !!!
يعني عاوز تقنعني ان السيسي ممسك بالبلد بقبضه من حديد ووطد اركان حكمه داخليا وخارجيا باسلوب ارتجالي و بتقارير مخبرين بابتداءية !!!

انت مارشال ولا ابن اخته الصغير بس عشان اعرف
:LOL:
ابن اخته الصغير ههههههههههههههه
كلمة خارجيا.... إيه رأيك في موضوع فرنسا والرافال وماكرون حاليا ... قبل كده كنا بنقول القرض والعائق المالي المرة دي الكلام مختلف حول وضع معتقلين ( هل حضرتك مش معتبر ده تراجع في رصيدنا في فرنسا ... السبب ممكن سياسات خاطئة مننا أصلا أو مش عارفين نسوق سياستنا كويس اللي أدى لحجب تسليح بقرار أعتقد مرجوعه الظاهري ملف في وزارة الداخلية والخارجية ومؤسسة الرئاسة وطبعا كلامي ده كله غلط لو طلع تعليق الرافال بسببنا احنا علشان السكالب أو عائق مالي).

نقطة تانية انته قلت (ممسك بقبضة من حديد) دي لوحدها مشكلة ..... ترامب مش ماسك بقبضة من حديد ولما دخل في موضوع الجدار وعلق التمويل الفيدرالي انتهى الأمر لإتفاق بتمويل مؤقت(حل وسط يعني )

أما ارتجالي دي فمش كلمتي هو اللي قالها ... أنا معملتش دراسات جدوى ولو عملت مكنتش عملت

أما كلمة مخبرين .... فحضرتك تعالى في القراى تحت شوف مين بيتحرى ويجي ظابط ياخد الورق ويصعده

دي وضع في بلدنا ... أنا من المنوفية ودي محافظة زراعية والدنيا ماشيه كده وبرغم كده القيادات من عندنا كتير جدا واحد بيجيب التاني

وطبعا أي حد اتكلم زي الفريق أول سامي عنان ولا الراجل التاني معصوم ولا ولا ... حضرتك عارف مكانهم فين

الإستثناء الغريب ... ألمانيا ومع الوقت هيبان

أتمنى يكون كلامي عن الوضع مع فرنسا غلط بس ماكرون ماهواش أولاند

لو حضرتك طبيب بتسوف معاناة الناس مع العلاج وإزاي زادت ..... هتلاقي نفسك بتوافقني في بعض مش لازم كل المكان
ولو جار ليك صيدلي كل هوايته بلاي ستيش وسجاير وبقى تبع جماعه ارهابية بنص القانون ضده يبقى فيه غلط

مش لازم تحصل لي مصيبة علشان أتكلم

ومش لازم كلامي يبقى ثابت لأن عامل الزمن موجود

خلاصة القول إننا تسليحيا بدأنا مشوار والمفروض يكمل بالتفاهم مع فرنسا علشان نكمل الخطة التسليحية لأن التأخير مشفي الصالح
أو إدي ظهرك لفرنسا بتحويل جزأ من قوتك الشرائية لمورد اّخر بشكل غير اعتيادي لا يفسر انه تنويع تسليح بل عفوبة
والطليان والروس موجودين

ابن اخته الصغير ههههههههههههههه
كلمة خارجيا.... إيه رأيك في موضوع فرنسا والرافال وماكرون حاليا ... قبل كده كنا بنقول القرض والعائق المالي المرة دي الكلام مختلف حول وضع معتقلين ( هل حضرتك مش معتبر ده تراجع في رصيدنا في فرنسا ... السبب ممكن سياسات خاطئة مننا أصلا أو مش عارفين نسوق سياستنا كويس اللي أدى لحجب تسليح بقرار أعتقد مرجوعه الظاهري ملف في وزارة الداخلية والخارجية ومؤسسة الرئاسة وطبعا كلامي ده كله غلط لو طلع تعليق الرافال بسببنا احنا علشان السكالب أو عائق مالي).

نقطة تانية انته قلت (ممسك بقبضة من حديد) دي لوحدها مشكلة ..... ترامب مش ماسك بقبضة من حديد ولما دخل في موضوع الجدار وعلق التمويل الفيدرالي انتهى الأمر لإتفاق بتمويل مؤقت(حل وسط يعني )

أما ارتجالي دي فمش كلمتي هو اللي قالها ... أنا معملتش دراسات جدوى ولو عملت مكنتش عملت

أما كلمة مخبرين .... فحضرتك تعالى في القراى تحت شوف مين بيتحرى ويجي ظابط ياخد الورق ويصعده

دي وضع في بلدنا ... أنا من المنوفية ودي محافظة زراعية والدنيا ماشيه كده وبرغم كده القيادات من عندنا كتير جدا واحد بيجيب التاني

وطبعا أي حد اتكلم زي الفريق أول سامي عنان ولا الراجل التاني معصوم ولا ولا ... حضرتك عارف مكانهم فين

الإستثناء الغريب ... ألمانيا ومع الوقت هيبان

أتمنى يكون كلامي عن الوضع مع فرنسا غلط بس ماكرون ماهواش أولاند

لو حضرتك طبيب بتسوف معاناة الناس مع العلاج وإزاي زادت ..... هتلاقي نفسك بتوافقني في بعض مش لازم كل المكان
ولو جار ليك صيدلي كل هوايته بلاي ستيش وسجاير وبقى تبع جماعه ارهابية بنص القانون ضده يبقى فيه غلط

مش لازم تحصل لي مصيبة علشان أتكلم

ومش لازم كلامي يبقى ثابت لأن عامل الزمن موجود
ملخص لكلامك ياريس وانا من متابعينك القدامى

انا اعتبر نفسي قارىء نهم للتاريخ ...

وخلال قراءتي للثورات السياسية زي بناير ٢٠١١
وجدت ان نتاءجها داءما واقول دااااءما اما حروب اهليه مدمرة او حكم سلطوى عنيف للجم الناس واجهزه الدوله التي ينفلت عيارها بحثا عن مصالحها
ياتي بعدها حكم دينقراطي سليم يكون نتيجه طبيعيه متسلسله له وليست منفصله عنه بشرط يتم تسليم الدوله مستقره منضبطه وعلى اهبه الانطلاق

يا صديقي الشعب هو من سيفرض شكل انتقال السلطه وطريقه تعاملها... ان اراد ولن يخاف اصلا
لن يفرض شيء من اعلى الناس لا تقبله واذا تقبلته فهي تريده

بعد يناير اجهزه الدوله كانت خارج سيطره من يدير الا الجيش وبعض الاجهزه الامنيه ... حتى وقت قريب كانت هناك اجهزه امنيه تعمل بشكل فردي وتم ترويضها اخيرا... اكلمك عن علم وليس عن استدراك

ماكرون يتكلم زي ما يكون حد بيملي عليه ما يقوله وليس عن دافع شخصي

الرجل اقتصاد بلاده في ازمه ويريد ان يتفادى تلك الضغوطات ولكن الموج عالي عنده سياسيا واعلاميا
ابشرك سنستانف الصفقات باذن الله معهم
مصر اذا استقرت ٥٠ عاما دون حروب او اضطرابات تنطلق اي كان من يدير او كانت السياسات الا ادا كانت سياسات احتلال غاشمه كالاحتلال العثماني مثلا... مصر كانت قوه اقتصاديه مثلا وكانت تحت الاحتلال الانجليزي

الامور اجدها تتحسن .. السيسي تعلم الكثير ومازال يتعلم... اختلف تماما عن الرجل الذي جاء ف ٢٠١٤

ملخص لكلامك ياريس وانا من متابعينك القدامى

انا اعتبر نفسي قارىء نهم للتاريخ ...

وخلال قراءتي للثورات السياسية زي بناير ٢٠١١
وجدت ان نتاءجها داءما واقول دااااءما اما حروب اهليه مدمرة او حكم سلطوى عنيف للجم الناس واجهزه الدوله التي ينفلت عيارها بحثا عن مصالحها
ياتي بعدها حكم دينقراطي سليم يكون نتيجه طبيعيه متسلسله له وليست منفصله عنه بشرط يتم تسليم الدوله مستقره منضبطه وعلى اهبه الانطلاق

يا صديقي الشعب هو من سيفرض شكل انتقال السلطه وطريقه تعاملها... ان اراد ولن يخاف اصلا
لن يفرض شيء من اعلى الناس لا تقبله واذا تقبلته فهي تريده

بعد يناير اجهزه الدوله كانت خارج سيطره من يدير الا الجيش وبعض الاجهزه الامنيه ... حتى وقت قريب كانت هناك اجهزه امنيه تعمل بشكل فردي وتم ترويضها اخيرا... اكلمك عن علم وليس عن استدراك

ماكرون يتكلم زي ما يكون حد بيملي عليه ما يقوله وليس عن دافع شخصي

الرجل اقتصاد بلاده في ازمه ويريد ان يتفادى تلك الضغوطات ولكن الموج عالي عنده سياسيا واعلاميا
ابشرك سنستانف الصفقات باذن الله معهم
مصر اذا استقرت ٥٠ عاما دون حروب او اضطرابات تنطلق اي كان من يدير او كانت السياسات الا ادا كانت سياسات احتلال غاشمه كالاحتلال العثماني مثلا... مصر كانت قوه اقتصاديه مثلا وكانت تحت الاحتلال الانجليزي

الامور اجدها تتحسن .. السيسي تعلم الكثير ومازال يتعلم... اختلف تماما عن الرجل الذي جاء ف ٢٠١٤
نأمل خير والله أنا معنديش مشكلة من أي قرار بس يخلص من شلة المطبلاتيه والمنتفعين

مش عارف إيه اللى نقل الأمور للتفاصيل الداخلية , لكن خلينى أسبح مع التيار

خطوتين إستراتيجيتين لازم يحصلوا فى مصر الفترة الجاية هايأسسوا لمجد وحضارة من جديد (ولا أقصد المبالغة).

• تنظيم سياسى قايم على التعددية (أى شكل وبأى مسمى مش فارقه بالنسبة لى) المهم يضمن التعدد وفتح مسارات الحوار ونقل الرؤى من الأصغر للأكبر أو من الأطراف للمركز.
  • إيقاف نزيف المواليد الزائد عن الحد.
أى تفاصيل أخرى ربما يمكن إعتبارها هامشية إلى جانب هاتين النقطتين.

والله أعلم
وبالمناسبة أنا ولا ميسور الحال ولا نيلة أنا ماشية معايا بالعافية :LOL::LOL:

ممكن نسميهم اصحاب المصالح الشخصية
لان هذه الفئة لم تنقرض حتي هذه اللحظة وشكله حطول معانا حتي نغير من نفسينا
ومنهم الاخوان الي معروف كان هدفهم ومشروعهم في مصر الي عاملين فيها الصدر الحنين ويتحدثوا عن العدالة والشفافية والمحسوبية وهما اكثر ناس غموضا
والله مش عارف كيف نخلص من اصحاب المصالح الشخصية وناتي باشخاص يبحثون عن مصلحة البلد وبس ولا ينظروا الي مصحالهم الشخصية
هي ثقافة شعب وياريت تتغير هذه الثقافة عندينا مثل امور عديدة لازم تتغير
هو ممكن يكون السيسي ماشي بنظرة الرجل الاقتصادي 1+1 يساوي 2
هو الموضوع ملعبك شوية استاذ مارشال بس بنقول اهي ماشية

ممكن نسميهم اصحاب المصالح الشخصية
لان هذه الفئة لم تنقرض حتي هذه اللحظة وشكله حطول معانا حتي نغير من نفسينا
ومنهم الاخوان الي معروف كان هدفهم ومشروعهم في مصر الي عاملين فيها الصدر الحنين ويتحدثوا عن العدالة والشفافية والمحسوبية وهما اكثر ناس غموضا
والله مش عارف كيف نخلص من اصحاب المصالح الشخصية وناتي باشخاص يبحثون عن مصلحة البلد وبس ولا ينظروا الي مصحالهم الشخصية
هي ثقافة شعب وياريت تتغير هذه الثقافة عندينا مثل امور عديدة لازم تتغير
هو ممكن يكون السيسي ماشي بنظرة الرجل الاقتصادي 1+1 يساوي 2
هو الموضوع ملعبك شوية استاذ مارشال بس بنقول اهي ماشية
السيسي راجل اقتصادي
اما تجيب واحد زي احمد موسى مرتبه كذا مليون يرحب بمنع زراعة الأرز ولا يمليك تاكل إيه
تلاقي اعتراضات والشباب تبدأ تتكلم وناس تتمسك وماكرون يغني والسلاح يقف
شوفت ... دي حلقة من الحلقات اللي دايرين فيها احنا

مش عارف إيه اللى نقل الأمور للتفاصيل الداخلية , لكن خلينى أسبح مع التيار

خطوتين إستراتيجيتين لازم يحصلوا فى مصر الفترة الجاية هايأسسوا لمجد وحضارة من جديد (ولا أقصد المبالغة).

• تنظيم سياسى قايم على التعددية (أى شكل وبأى مسمى مش فارقه بالنسبة لى) المهم يضمن التعدد وفتح مسارات الحوار ونقل الرؤى من الأصغر للأكبر أو من الأطراف للمركز.
  • إيقاف نزيف المواليد الزائد عن الحد.
أى تفاصيل أخرى ربما يمكن إعتبارها هامشية إلى جانب هاتين النقطتين.

والله أعلم
وبالمناسبة أنا ولا ميسور الحال ولا نيلة أنا ماشية معايا بالعافية :LOL::LOL:
والله مرتبي على قدي بس اسمي ميسور مش بحتاج حد
بس غيري بقى يحتاج ويوقف علاج

هناك تيار معروف وله تاثير في البلد مش حيقتنع بهذا الكلام حتي لو عملت من البحر طحينة
واعتقد انه من المستحيل انه يتقبل رايك ولو كان صحيح اعتقد ان هذا التيار الحوار معاه مستحيل لان دماغه راس كلب مش حينفع معاهم غير تحقيق انجازات في البلد بوقت قصير ويشعر بها المواطن علشان لو فتح خشمه يلاقي مليون واحد يديه بالجزمة
لان الناس دي هدفها ليس المصلحة العامة للبلد ولكن ما يهمها هو هذا التيار ولكنهم يتغنون بشعار مصلحة البلد
لو انقرض هذا التيار مع شوية المطبلاتيه واصحاب المصالح الشخصية
اعتقد اننا سوف نري قوة مصر الحقيقية

هناك تيار معروف وله تاثير في البلد مش حيقتنع بهذا الكلام حتي لو عملت من البحر طحينة
واعتقد انه من المستحيل انه يتقبل رايك ولو كان صحيح اعتقد ان هذا التيار الحوار معاه مستحيل لان دماغه راس كلب مش حينفع معاهم غير تحقيق انجازات في البلد بوقت قصير ويشعر بها المواطن علشان لو فتح خشمه يلاقي مليون واحد يديه بالجزمة
لان الناس دي هدفها ليس المصلحة العامة للبلد ولكن ما يهمها هو هذا التيار ولكنهم يتغنون بشعار مصلحة البلد
لو انقرض هذا التيار مع شوية المطبلاتيه واصحاب المصالح الشخصية
اعتقد اننا سوف نري قوة مصر الحقيقية
لو سبت التيار ده وقضيت على الشله اياها
هيتاّكل لوحده
عير كده يهيبقوا منفس للشباب اللي شايف نفسه بيضيع
غير كده
من ضمن الإنجازات تعمير جيب المواطن أو خفض أسعار السلع ... أو سعر عادل مع متطلبات البنك الدولي
لكن مش من ضمن انجازاتي أكبر جامع وكاتدرائية
لقمة في بطن جائع خير من ألف جامع
ليه
أنا في شارع قريب مني على ناصيته جامع وجواه زاويتين والناحية التانيه جامع
الصف الأول فيهم كلهم مابيكملش

من الواضح انه تم تاديب ماكرون عن طريق اشعال حركه السترات الصفراء بفرنسا
وسوف يتم تغيير السياسات الفرنسيه تجاه دول الشرق الاوسط وعلى راسهم مصر
ليس هناك صديق دائم ولا عدو دائم تلك هى حكمه السياسه الخالده عبر العصور

السيسي راجل اقتصادي
اما تجيب واحد زي احمد موسى مرتبه كذا مليون يرحب بمنع زراعة الأرز ولا يمليك تاكل إيه
تلاقي اعتراضات والشباب تبدأ تتكلم وناس تتمسك وماكرون يغني والسلاح يقف
شوفت ... دي حلقة من الحلقات اللي دايرين فيها احنا
لو سبت التيار ده وقضيت على الشله اياها
هيتاّكل لوحده
عير كده يهيبقوا منفس للشباب اللي شايف نفسه بيضيع
غير كده
من ضمن الإنجازات تعمير جيب المواطن أو خفض أسعار السلع ... أو سعر عادل مع متطلبات البنك الدولي
لكن مش من ضمن انجازاتي أكبر جامع وكاتدرائية
لقمة في بطن جائع خير من ألف جامع
ليه
أنا في شارع قريب مني على ناصيته جامع وجواه زاويتين والناحية التانيه جامع
الصف الأول فيهم كلهم مابيكملش
انا عاوزهم هما يغورا والشلة المصلحنجية دي مع بعض بدون رجعه
وانا قصدت بالانجازات ان يشعر بيها المواطن
بالنسبة للزاوية دي كانت فترة منتشرة عمل زاوية واعين فيها العيال ماكنش همهم غير التعيين في الاوقاف

من الواضح انه تم تاديب ماكرون عن طريق اشعال حركه السترات الصفراء بفرنسا
وسوف يتم تغيير السياسات الفرنسيه تجاه دول الشرق الاوسط وعلى راسهم مصر
ليس هناك صديق دائم ولا عدو دائم تلك هى حكمه السياسه الخالده عبر العصور
بالعكس لا أرى أن أمريكا لها يد بالأمر خصوصا هو يسير بخطى جيدة في توحيد الجيش الأوروبي
هو بالأصل اشتراكي

عودة
أعلى