مطالب بإعادة تدريس الهيروغليفية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
المشكلة الحقيقية لمصر ليس اللغة لكن ضياع التأثير فى الغير من حيث الثقافة و الابداع و القوة الاقتصادية حتى طريقة الكلام و الكثير من الاشياء اصبحنا نستورد ثقافة اخرى هى نتاج حضارة مختلفة و هنا لا اقصد الدين ولكن اصبحت الحضارة العربية وهنا اقصد حضارة النفط هى المسيطرة الان مع كامل الاحترام وهى لا تصلح لجميع العرب و فى المقدمه مصر التى يجب عليها الخروج منها لان مصر لا تمتلك المقومات لتكون من حضارة النفط يجب على مصر استعادة حضارتها وثقفتها المغيبة حتى تقوم مصر لتفيد نفسها و امتها

كنت هفرح قوى لو هيعلموا الأطفال علوم الحاسب والبرمجة والذكاء الصناعى انما تقولى هيروغليفي

المشكلة الحقيقية لمصر ليس اللغة لكن ضياع التأثير فى الغير من حيث الثقافة و الابداع و القوة الاقتصادية حتى طريقة الكلام و الكثير من الاشياء اصبحنا نستورد ثقافة اخرى هى نتاج حضارة مختلفة و هنا لا اقصد الدين ولكن اصبحت الحضارة العربية وهنا اقصد حضارة النفط هى المسيطرة الان مع كامل الاحترام وهى لا تصلح لجميع العرب و فى المقدمه مصر التى يجب عليها الخروج منها لان مصر لا تمتلك المقومات لتكون من حضارة النفط يجب على مصر استعادة حضارتها وثقفتها المغيبة حتى تقوم مصر لتفيد نفسها و امتها

مشكلة مصر فى ادارتها وفى اعلامها من فشل الى فشل ... مش فاهم جزء حضارة النفط وجو عبد الرحمن المنيف فى مدن الملح

مش لما تسأل اى حد مصرى عن جده السابع يعرف يرد
لا هيعرف يرد ويرد اوى كمان :cool:
بس الفكرة اننا مش فى مجتمع قبلى لازم وانا ماشى ابقى حافظ نسب جدودى ال 20 علشان انا ابن حسب ونسب
اما لو عايز اعرف نسبى وشجرة العائلة من زمن الزمن اقدر اروح لدار المحفوطات واعرف الجد ال 120 لو عايز
متخليش قصور فكرك يخليك تقول كلام يؤخذ عليك

وبعدين نسبة كبيرة من الموجودين فى مصر الآن مش سلالة الفراعنة علشان يفتخروا بالهيروغلوفية
حكمت بناءا على ايه ؟!
فى ابحاث اتعملت وطلعت ان نسبة ل تقل عن 80% ترجع اصولهم للمصرين القدماء

الموضوع ليس ضياع تاثير او ثقافة اواستيراد ثقافة
الموضوع ان هناك من يريد لنا كشعب وأمة ان نهيل التراب وان نطمس جزء بالغ الاهمية من تاريخنا وان نتعامل مع هذا التاريخ وتلك الحضارة علي انها دنس وشئ نخجل منه
وان يمارس علينا وصاية فكرية لا وضعه الثقافي او الحضاري يؤهلانه لفعل ذلك
وللاسف ان هناك جزء لاباس به مننا كمصريين مقتنعين بهذا الفكر وما دعوات هدم التماثيل الفرعونية ببعيدة عن ذلك

خريطة ايه انا بكلمك عن فترة زمنية وبعدين انا هستفيد ايه لما اقعد ارسم طائر وثعبان وحذاء علشان اكتب حاجة ايه العظمة فى كده :sneaky:
بــــــــــــــــــــــــــــــس هى كدا بانت .. انت قاصر انك تفهم اصلا عظمة الحضارة ومقتصرها فى الترميز والكتابة والاحجار يبقى من الاصل متتناقش فيها ولا تحاول تظهر نفسك علامة العلماء
كنت هفرح قوى لو هيعلموا الأطفال علوم الحاسب والبرمجة والذكاء الصناعى انما تقولى هيروغليفي
تصدق وتامن بالله .. والله ما كنت هتفرح وهتدخل تتريق وتحبط بردو فى القرار
الطبع يغلب التطبع

الموضوع ان هناك من يريد لنا كشعب وأمة ان نهيل التراب وان نطمس جزء بالغ الاهمية من تاريخنا وان نتعامل مع هذا التاريخ وتلك الحضارة علي انها دنس وشئ نخجل منه
وللاسف ان هناك جزء لاباس به مننا كمصريين مقتنعين بهذا الفكر وما دعوات هدم التماثيل الفرعونية ببعيدة عن ذلك
ودا الغرض الحقيقى من كل النقاشات والافتراءات السابقة والقادمة
مع محاولات اخرى بنذع تلك الحضارة منك ونسبها لانفسهم من الامم العربية والغربية

لا هيعرف يرد ويرد اوى كمان :cool:
بس الفكرة اننا مش فى مجتمع قبلى لازم وانا ماشى ابقى حافظ نسب جدودى ال 20 علشان انا ابن حسب ونسب
اما لو عايز اعرف نسبى وشجرة العائلة من زمن الزمن اقدر اروح لدار المحفوطات واعرف الجد ال 120 لو عايز
متخليش قصور فكرك يخليك تقول كلام يؤخذ عليك

معلش

بــــــــــــــــــــــــــــــس هى كدا بانت .. انت قاصر انك تفهم اصلا عظمة الحضارة ومقتصرها فى الترميز والكتابة والاحجار يبقى من الاصل متتناقش فيها ولا تحاول تظهر نفسك علامة العلماء

تصدق وتامن بالله .. والله ما كنت هتفرح وهتدخل تتريق وتحبط بردو فى القرار
الطبع يغلب التطبع

معلش

خد دى كمان علشان انا شايف همز ولمز باطنى وحضارة النفط و شغل صنانير ... شهادة لوجه الله مع اختلافى وغضبى ونقدى لبعض تصرفات الاخوة السعوديين وبعض سياسات المملكة العربية السعودية ... من افضل الشوارع من الناحية الاخلاقية عن تجربة حوالى سنتين ونصف فى الرياض

الخلاصة هي خطوة موفقة للغاية واري ايضا تدريس الحضارة المصرية القديمة كمادة منفصلة للطلبة
وانا مسلم موحد بالله وازهري كمان عشان الكلام الفاضي بتاع النصاري وغيره
وللاخوة الاشقاء الزعلانين هوا شان مصري بحت يعني بالعامي كده اللي يزعل يزعل

يا رجل مش زعلانيين ولا حاجه حتى لو طلعتوا بفرعون جديد وعبدتوه!!.....المقصد هو مش ناقصين مصر تتاخر كمان لان جبهات كثيرة مفتوحة علينا واصبحنا الوحيديين الي شايلين الهم.

يا رجل مش زعلانيين ولا حاجه حتى لو طلعتوا بفرعون جديد وعبدتوه!!.....المقصد هو مش ناقصين مصر تتاخر كمان لان جبهات كثيرة مفتوحة علينا واصبحنا الوحيديين الي شايلين الهم.
نحن نعبد الله وحده لا اله الا هو
وبالنسبة للجبهات خللي عنك ربنا هو المعين

وماله تدريسها انا ارى انه لابأس به هل ستكون لغه رسميه او لغة علم اثار هناك صعوبه تواجهه هذه اللغه وهي الكتابه حيث انها تعتمد كثيرا على صور الاشياء وفيها شئ من التعقيد اغلب دول العالم تستخدم لغه ثانيه غير لغتها الرسميه

من ليس له ماضي ليس له مستقبل
لابد ان تغرس في نفوس الأطفال ان أجدادهم صنعوا حضارة عظيمة واهم كذلك يستطيعون أن يفعلوا نفس الشيء

من ليس له ماضي ليس له مستقبل
لابد ان تغرس في نفوس الأطفال ان أجدادهم صنعوا حضارة عظيمة واهم كذلك يستطيعون أن يفعلوا نفس الشيء

بيدرسوا فى مادة التاريخ الحضارة المصرية ... واللغة الهيروغليفية بتدرس فى بعض الكليات ... انما البلد غرقانة فى فشل وده طالع يقولك تدريس اللغة فى المدارس

هو ليه اى موضوع عن مصر القديمة نجد البعض يهرول ليقلل من الحضارة المصرية القديمة وينكل منها ويرى انها فى عداوة مع الاسلام اون من يفتخر بحضارة القديمة يعادى الاسلام ؟
لماذا تفكيركم قاصر عن فهم ان هناك مسلمون يفخرون بان لهم تاريخ يمتد لالاف السنين ويفتخر ويعتذ به !!

اوافقك الرأي للاسف طريقة تفكير خاطئة فيها اقصاء وشك وريبة ورغبة في السيطرة اما ان تكون مثلي تماما نسخة كربونية او ستكون عدوا لله ورسوله ؟؟؟!!!

للاسف اننا نظر للحضارة المصرية مثل الفارسية والتركية وهذا ولد لدينا توجس وريبة وخوف ، الحضارة المصرية راقية ومن روافد الانسانية وليست مثل حضارة الفرس والمغول والترك الهمجية.

هو ليه اى موضوع عن مصر القديمة نجد البعض يهرول ليقلل من الحضارة المصرية القديمة وينكل منها ويرى انها فى عداوة مع الاسلام اون من يفتخر بحضارة القديمة يعادى الاسلام ؟
لماذا تفكيركم قاصر عن فهم ان هناك مسلمون يفخرون بان لهم تاريخ يمتد لالاف السنين ويفتخر ويعتذ به !!

للأسف لدينا فوبيا من الحضارات القديمة وذلك لاننا اكتوينا من الفرس والترك والمغول.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى