مطالب بإعادة تدريس الهيروغليفية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اقولك انا الموضوع ايه .... الموضوع كله غرضه الانسلاخ من الهوية

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ (134) - سورة البقرة
لا تحاول تفسير سبب افتخار او طلب تدريس اللغة على انه انسلاخ من الهوية العربية
اعتبره انسلاخ لما اطالب بتدريس الهيروغليفية وحذف العربية
دائما الاهواء تطغى على العقل عند العرب !!

احساس الانسان بالفخر وان له اصل يمتد لالاف السنوات واقف امامه ويشاهد عظمته يعطيه دافع للاستمرارية فى احلك الظروف
لذلك افتخار اى انسان مهما كانت ديانته بالاثار والحضارات القديمة لا يخرجه من دينه
" لعلكم تعقلون "

نفس الشي عندنا تجاه من يبحثون في الآثار تجد انتفادات قوية كل طرف له حجة تختلف ولكن تتفق في قوة النقد.

أظن بعضهم عنده إراء وجيهة وبعضهم لا
قصور فى الرؤية اشتهر به العرب حديثا
ينظرون اسفل اقدامهم

أي تاريخ عظيم أعظم من تاريخ المسلمين
أجل تكريس مئات الالاف من البشر لعشرات السنين من أجل قبور وأضرحة ونزوات وشهوات الملوك وسحرتهم وكهنتهم مفخرة تستحق أن نرجع إليها متجاوزين حضارة وتاريخ كسرتم خلالها من الممالك والدول مالا يعلمه إلا الله وعلى رأسهم المغول

أخشى أنه لو عاد الزمن سينتهي بك المطاف في جر الاحجار لقبر رجل او امرأة لكي يتنعم بعد الموت
دعنى اقولها لك ببساطه انت'' لا تعلم ''
اقرأ ثم اقرا ثم اقرا وبعدها تعالى لنتناقش لو حبيت
ممكن تبدء من هنا

احساس الانسان بالفخر وان له اصل يمتد لالاف السنوات واقف امامه ويشاهد عظمته يعطيه دافع للاستمرارية فى احلك الظروف
لذلك افتخار اى انسان مهما كانت ديانته بالاثار والحضارات القديمة لا يخرجه من دينه
" لعلكم تعقلون "
بظبط ومن ليس له ماضى ليس له حاضر او مستقبل
وجزء رئيسى من ضياعنا الفترة الماضيه هو نسياننا لتاريخنا

لا تحاول تفسير سبب افتخار او طلب تدريس اللغة على انه انسلاخ من الهوية العربية
اعتبره انسلاخ لما اطالب بتدريس الهيروغليفية وحذف العربية
دائما الاهواء تطغى على العقل عند العرب !!
مش لما تسأل اى حد مصرى عن جده السابع يعرف يرد

وبعدين نسبة كبيرة من الموجودين فى مصر الآن مش سلالة الفراعنة علشان يفتخروا بالهيروغلوفية

اللى عاوز يفتخر

هو ليه اى موضوع عن مصر القديمة نجد البعض يهرول ليقلل من الحضارة المصرية القديمة وينكل منها ويرى انها فى عداوة مع الاسلام اون من يفتخر بحضارة القديمة يعادى الاسلام ؟
لماذا تفكيركم قاصر عن فهم ان هناك مسلمون يفخرون بان لهم تاريخ يمتد لالاف السنين ويفتخر ويعتذ به !!
الله ينور عليك
كانما يستكثرون علي االمصريين ان يكون لديهم مايفخرون به رغم عدم تعارض فخرنا بتاريخنا وحضارتنا مع اعتزاززنا وفخرنا ايضا باسلامنا وعروبتنا

اقولك انا الموضوع ايه .... الموضوع كله غرضه الانسلاخ من الهوية

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ (134) - سورة البقرة

الدين اخلاق .. والحضارة المصرية القديمه كانت الارقى فى القيم والاخلاق

الموضوع ليس لا علاقة من قريب او بعيد بالتقليل من الحضارة المصرية وان كانت ليست الحضارة الوحيدة فى الأرض ولكن فى ظاهرة لاحظتها من فترة وهى صعود نبرة الاصل الامازيغى والاصل الفرعونى ومحاولات مستميتة للانسلاخ من الهوية العربية وملاحظ اكثر فى مصر متبنى هذه الأفكار نسبة من نصارى مصرى

الخلاصة هي خطوة موفقة للغاية واري ايضا تدريس الحضارة المصرية القديمة كمادة منفصلة للطلبة
وانا مسلم موحد بالله وازهري كمان عشان الكلام الفاضي بتاع النصاري وغيره
وللاخوة الاشقاء الزعلانين هوا شان مصري بحت يعني بالعامي كده اللي يزعل يزعل

في الحقيقه انا ضد ان نفرض لغتنا او ثقافتنا على غيرنا ،، اذا أراد المصريين التخلي عن العربيه كلغة فهذا حقهم ولاكننا سنطالب بحقنا التاريخي في سيناء العربيه ولدينا جالية عربيه كبيره هناك تقترب من نصف السكان وحسب رواية بعض الاخوه هنا 17% وسيطالب الأمازيغ بأراضيهم في غرب مصر وسيطالب النوبيين بجنوب مصر هههههههههههههههههههه،، البس ي معلم ،، اتمنى التوفيق للجميع ،،
صبرنا ياارب

الأمازيغ اتو في عهد بسماتيك كجنود و اعطاهم سيوة للاستيطان فيها .. اي ليست ارضهم.
سيناء ارض مصرية.

إن شاء الله يتم تدريس الهيروغليفية و اعتمادها لغة رسمية للبلاد.
طيب والالبانية ايش وضعها؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى