مصر والصين توصلا لإتفاق للحصول على الثاندر وصفقة للحصول على دبابة تايب 99 ومدمرة تايب 52 و صواريخ

اعتبره توقع مني لفتره قصيرة كام شهر وبعد كده هتلقي المعلومات اتنشرت كام شهر فقط بص امريكا مش هتسيب السيسي واوباما يضيعو في ثلاث سنوات ما بنتها هي في 30سنه ومع دخول الاف 35لاسرائيل اصبح دخول الاف15 مصر مسئلة وقت لا اكثر هي معلومة شخصية مش توقع

لا أعتقد ذلك ولا أتمنى ...
مين الى هيمسك بعد اوباما ! احتمال كبير هيلارى كلينتون ، دونالد ترامب فضحها هى واوباما وقال علنا انهم الاثنين هم من صنعوا داعش ...

هل امريكا بعد اوباما هتختلف كتير عن امريكا قبله!
هل امريكا هتنسى للسيسى والخليج وبوتين والصين انهم من ضيعوا مخطط الشيطان الى حاولوا ينفذوه من 2011 وكان المفروض المخطط ينتهى فى 2016
ياراجل يا طيب دول قطعوا قطع الغيار عنك وانت فى عز حربك على الارهاب هل تتخيل انهم ممكن يسمحوا بأى سلاح ليك ! وهل تتخيل اننا ممكن نقبل !
اربط بين عدد القوات المصريه المشاركه فى المناوره رعد فى السعوديه ونوعية تسليحهم ، وبين فى نفس اليوم اعلان أمريكا عن نيتها ارسال الفرقه المجولقه 101 الى العراق وسوريا وطبعا تسليحهم معروف وعددهم كمان ...
وشوف بعد كده هل انت ممكن تقبل منهم سلاح حتى ولو نوعى حتى ولو هما الى عرضوه عليك ...
 
لا أعتقد ذلك ولا أتمنى ...
مين الى هيمسك بعد اوباما ! احتمال كبير هيلارى كلينتون ، دونالد ترامب فضحها هى واوباما وقال علنا انهم الاثنين هم من صنعوا داعش ...

هل امريكا بعد اوباما هتختلف كتير عن امريكا قبله!
هل امريكا هتنسى للسيسى والخليج وبوتين والصين انهم من ضيعوا مخطط الشيطان الى حاولوا ينفذوه من 2011 وكان المفروض المخطط ينتهى فى 2016
ياراجل يا طيب دول قطعوا قطع الغيار عنك وانت فى عز حربك على الارهاب هل تتخيل انهم ممكن يسمحوا بأى سلاح ليك ! وهل تتخيل اننا ممكن نقبل !
اربط بين عدد القوات المصريه المشاركه فى المناوره رعد فى السعوديه ونوعية تسليحهم ، وبين فى نفس اليوم اعلان أمريكا عن نيتها ارسال الفرقه المجولقه 101 الى العراق وسوريا وطبعا تسليحهم معروف وعددهم كمان ...
وشوف بعد كده هل انت ممكن تقبل منهم سلاح حتى ولو نوعى حتى ولو هما الى عرضوه عليك ...
بغض النظر عن موضوع الاف١٥
الامريكان لازم يوضبوا وضعهم في المنطقة قبل ٢٠٢٠ الامريكان عاوزين يسيبوا المنطقة ويضغطوا علي الصين في جنوب شرق اسيا
كمان موضوع البترول بالنسبة لية مبقاش بالاهمية الكبيرة هو بيعزز ضمان سوق الخليج
ولازم يعزز السلام القائم بين مصر واسرائيل حتي لا تقوم اي حرب
هو اللي محتاجلينا مش احنا اوباما او غيروا هيرجعوا
الموضوع بس بياخد وقت هما محتاجين يرتبوا اوضاعهم ويرسموا رؤيتهم للمنطقة بشكل مختلف
 
انا مش فاهم لحد دلوقت الناس معترضه على ايه وهايجه على ايه :mad:
طيب حسب الخبر الصين هاتهدى مصر فرقاطين طراز تايب 52 ايه و30000 قطعه عسكريه مختلفه ومنحه ماليه وقمح
واحد بيقولك خد هديه مجانيه وعايز اطور علاقاتى الاقتصاديه والتجاريه والعسكريه معاك ومش اى واحد دا الصين العظمى صاحبه المليار ونصف بنى ادم وتانى اقوى واكبر اقتصاد عالمى وتانى اقوى جيش عايزنى اقولهم لا مش عايز هديتكم o_O:confused:
1- الفرقاطين تايب 52 ايه لو جم مجانا عشان استبدال فرقاطتين الجيانجهو مش افضل منهم مائه مره واضافه جيده جدا محدش قال انهم هايبقوا من ضمن اسطول حمايه المسترال بالمره ومش صحيح :rolleyes:
2- 200 دبابه تايب 99 مش افضل من التى 55 الى بيمتلكهم بعض الالويه والمناطق العسكريه فى الجنوب والغرب :rolleyes:
3- راجمات الصواريخ ws-2 بمدى 200-400 كم اضافه رهيبه جدا لاسطول الراجمات وتهديد حقيقى للعمق الصهيونى :rolleyes:
4- الثاندر (الصرصور) لو جت تصنيع محلى ونقل تقنيه بالكامل بسورس كود مفتوح ونقل تقنيه الذخائر مش افضل من كل طائرات التدريب المتقدم الى عندك محدش قال انها هاتبقى مقاتله او هاتطلع تواجه الراعم والصوفا والقادر جوينت لكن بالنسبه لمقاتله تدريب واسناد جيده لتخفيف الحمل على الاف 16 وطبعا دا لو الخبر صحيح رغم انى برجح عدم صحته اصلا :rolleyes:
بعد التحليل البسيط ده بقى الناس معترضه على ايه وهايجه على ايه لا وكمان دخلوا على الفهد والتمساح مش فاهم ايه الى دخلهم فى الموضوع اصلا للاسف البعض هنا يظن نفسه انه بيفهم وبيعرف اكتر من هيئه التسليح وشعبه العمليات والمهندسين والتدريب وان دماغه مجبتهاش ولاده ولا وبيقارن مصر بدول فى حلف الناتو والصهاينه فيما هو متاح لهم للتصنيع ونقل التقنيه بدون اى قيود من امريكا والناتو :يو: لا وناقص يقولك اطردوا هيئه التسليح وجيبونى انا وصحابى مكانهم يا حضرات خلونا مننساش اننا مجرد هواه وغير مضطلعين على كل شىء وعلمنا بالسلاح مهما كبر فهو قليل ولا شىء ولا نملك واحد من مائه من خبرات الناس الى فى الجيش الى بيتابعوا كل صغيره وكبيره فى العالم ولا يقرروا شراء سلاح الا بعد دراسات دقيقه ومقارنه البدائل المتاحه :)
خفوا علينا يا خبراء السلاح اكاد اظن انى فى البنتاجون

-_--_--_-
صوره رائعه للفرقاطه تايب 52 ايه (الهديه المجانيه الى ببلاش)
112b.jpg
ألف مليون لايك .
حضرتك إختصرت كل اللي أنا عايز أقوله .
 
حبيبي يا عمور
ايجل لمصر مش عارف مش داخله دماغي القصه دي
لما ناخد الامرام الاول و لا ايه؟

علي العموم ربنا يسهل محدش يكره
حبيبي يا اسلام كان قبل الاف35صعب جدا لكن بعدها سهل جدا لانها مش بيضمن امن اسرائيل هو من ضمن اتفاقية السلام ان يضمن تساوي نسبي يخلينا احنا الاثنين منقدرش معاها القيم بحرب لعدم قدرة اي طرف من الاثنين واقصد مصر واسرائيل علي تحمل تكلفة الحرب صدقني امريكا كانت عوزه فقط شرطي للمنطقة فترة غيابها وتركيا وايران اقنعوها بقدرتهم علي ذالك جت مصر والمملكه اثبتو انهم شرطي المنطقة بدون اذا من احد واصبح امر واقع وامريكا ما يهمهاش تركيا وايران ولا مصر والمملكة المهم يكون فيه ضابط للامور ومصر والمملكة نجحو بامتياز وتركيا وايران فشلو بامتياز

لا أعتقد ذلك ولا أتمنى ...
مين الى هيمسك بعد اوباما ! احتمال كبير هيلارى كلينتون ، دونالد ترامب فضحها هى واوباما وقال علنا انهم الاثنين هم من صنعوا داعش ...

هل امريكا بعد اوباما هتختلف كتير عن امريكا قبله!
هل امريكا هتنسى للسيسى والخليج وبوتين والصين انهم من ضيعوا مخطط الشيطان الى حاولوا ينفذوه من 2011 وكان المفروض المخطط ينتهى فى 2016
ياراجل يا طيب دول قطعوا قطع الغيار عنك وانت فى عز حربك على الارهاب هل تتخيل انهم ممكن يسمحوا بأى سلاح ليك ! وهل تتخيل اننا ممكن نقبل !
اربط بين عدد القوات المصريه المشاركه فى المناوره رعد فى السعوديه ونوعية تسليحهم ، وبين فى نفس اليوم اعلان أمريكا عن نيتها ارسال الفرقه المجولقه 101 الى العراق وسوريا وطبعا تسليحهم معروف وعددهم كمان ...
وشوف بعد كده هل انت ممكن تقبل منهم سلاح حتى ولو نوعى حتى ولو هما الى عرضوه عليك ...
كلامك صحيح جدا بشكل عاطفي لكن بشكا سياسي ومصالح لا وقريبا جدا هتسمع عن ان الفرقة الامريكيا جيه لدعم مصر والمملكة بعد فشل ايران وتركيا وفرض امر واقع جديد يفرض عليهم استبدال الخطة القديمة المتمثلة في القيام بشرطي المنطقة يعني بدل ايران تركيا بقا مصر المملكة لانهم لعبوها باحتراف عالي جدا بتقسيم الادوار جيدا بينهم ومباركة معظم الدول العربية بشكل مباشر وكل الدول العربية بشكل غير مباشر ارجو اكون وفقة في شرحي وحضرتك استاذنا الابنتعلم منه تحياتي
 
وبعدين ليه تستبدل الچيانجهو .
ماتعمل فيها زي ما عملت في لنشات الصواريخ السوڤييتي لما قدمت بعتها بريطانيا وإستخدمت البدن بتاعها وبنيت عليها لنشات صواريخ رمضان .
ماتبعتها الصين يبنوا على البدن بتاعها قطع أحدث .
أو يتم تعديلها جذرياً في الصين أو عندك في ترسانتك الجديدة .
إنما تخرجها من الخدمة في ظل الظروف المحيطة بك وكمية العدائيات اللانهائية اللي بتهددك دي ، ده كلام مش منطقي بصراحة .
ممكن النوكس تخرج فعلاً لأنها قطعة بحرية من ساعة ماستلمناها وهي مليانة عيوب ومشاكل ، إضافة إن الأمريكان لا يمكن يوافقوك على تعديلها .
 
كلامك صحيح جدا بشكل عاطفي لكن بشكا سياسي ومصالح لا وقريبا جدا هتسمع عن ان الفرقة الامريكيا جيه لدعم مصر والمملكة بعد فشل ايران وتركيا وفرض امر واقع جديد يفرض عليهم استبدال الخطة القديمة المتمثلة في القيام بشرطي المنطقة يعني بدل ايران تركيا بقا مصر المملكة لانهم لعبوها باحتراف عالي جدا بتقسيم الادوار جيدا بينهم ومباركة معظم الدول العربية بشكل مباشر وكل الدول العربية بشكل غير مباشر ارجو اكون وفقة في شرحي وحضرتك استاذنا الابنتعلم منه تحياتي
يا صديقى إحنا اخوات وكلنا بنتعلم من بعض وهدفنا واحد وهو مصر اولا واخيرا ...
بالنسبه رأيك فأنا اقدره وأحترمه ولكن أختلف معه
الوضع بيتطور بشكل اكبر من سرعة امريكا على الادراك والتعامل ورد الفعل ، ووجهة نظر شخصيه القادم هو مواجهه مباشره وشامله ،
راجع اخبار الصحف يوم السبت الماضى وستعلم ان امريكا وتركيا يخططان للدخول الى سوريا وان كاسحات الالغام التركيه تعمل على ازالة الالغام بين حدود سوريا وتركيا تمهيدا للتدخل تحت غطاء وحمايه أمريكيه من الفرقه 101 ... مشروع التراكوه والأمريكان بيفشل قدام عنيهم فى سوريا وكلابهم الى سيبوهم على سوريا الجيش العربى السورى بيعمل معاهم الجلاشه دلوقتى ، والحل الوحيد لداعش انه يهرب للحدود التركيه أو تركيا تدخل سوريا وتوفر له خط فاصل علشان يجمعوا الإرهابيين فيه ، لكن تركيا لو عملت كده روسيا هتمسح اى قوات بريه تركيه هتدخل سوريا
والله امريكا وتركيا واسرائيل هيتجننوا من الى بيحصل فى سوريا روسيا والعرب لعبوها صح جمعوا الارهابيين فى سوريا وعملو كماشه عليهم وبيعملوا معاهم الجلاشه دلوقتى ...
لا تثق فى امريكا ولا فى سياستها فهمها الاول والاخير اسرائيل وليذهب الباقى الى الجحيم ....
 
يا صديقى إحنا اخوات وكلنا بنتعلم من بعض وهدفنا واحد وهو مصر اولا واخيرا ...
بالنسبه رأيك فأنا اقدره وأحترمه ولكن أختلف معه
الوضع بيتطور بشكل اكبر من سرعة امريكا على الادراك والتعامل ورد الفعل ، ووجهة نظر شخصيه القادم هو مواجهه مباشره وشامله ،
راجع اخبار الصحف يوم السبت الماضى وستعلم ان امريكا وتركيا يخططان للدخول الى سوريا وان كاسحات الالغام التركيه تعمل على ازالة الالغام بين حدود سوريا وتركيا تمهيدا للتدخل تحت غطاء وحمايه أمريكيه من الفرقه 101 ... مشروع التراكوه والأمريكان بيفشل قدام عنيهم فى سوريا وكلابهم الى سيبوهم على سوريا الجيش العربى السورى بيعمل معاهم الجلاشه دلوقتى ، والحل الوحيد لداعش انه يهرب للحدود التركيه أو تركيا تدخل سوريا وتوفر له خط فاصل علشان يجمعوا الإرهابيين فيه ، لكن تركيا لو عملت كده روسيا هتمسح اى قوات بريه تركيه هتدخل سوريا
والله امريكا وتركيا واسرائيل هيتجننوا من الى بيحصل فى سوريا روسيا والعرب لعبوها صح جمعوا الارهابيين فى سوريا وعملو كماشه عليهم وبيعملوا معاهم الجلاشه دلوقتى ...
لا تثق فى امريكا ولا فى سياستها فهمها الاول والاخير اسرائيل وليذهب الباقى الى الجحيم ....
تحياتي لك اخي الكريم اهو انت قلت العرب لعبوها صح وصدقني الامريكان باعو تركيا لروسيا ودعمو الاكراد من النحيتين ولو تفتكر الملك سلمان جاب اكراد العراق في زيارة من فتره والسيسي جاب وزير الدفاع وضبطه كمان وامريكا مايهمهاش غير مصلاحها فقط يعني ميفرقش معاها مين الا هيكون شرطي المنطقة يعني من الاخر الاهايكسب علي الارض ويجمع اكبر عدد من دول المنطقة كلها هو الاهايكسب صح طب مصر والمملكة معاهم مين حتي تركيا المملكة ضمتها للفريق بشكا نسبي لحين تثبيت اركان الحكم في سوريا وصدقني روسيا قبضة الثمن من مصر والمملكة مقابل ايران والاسد ولو متابع الاحداث في سوريا بشكل مفصل هتعرف ان مصر والمملكة هم اصحاب القرار وروسيا وسيلة تنفيز بمباركة الغرب
 
طبعا انا متابع النقاش عن العلاقات المصريه الامريكيه و و موضوع سوريا و دخول روسيا و ما هو الدور المنتظر لتركيا و ايران.....اسمحو لي بتعليق
اولا - توصيف المشكله : نحن في مرحله ما قبل وجود او انشاء نظام علمي جديد ليس بمعنى الكلاسيكي (مثال حرب عالميه و تغير انظمه و اعاده تقسيم دول )و الفكره اعاده تقسيم المنطقه و تغير الانظمه في اطارالنظام العالمي الجديد و مصر و السعوديه ( مجلس التعاون الخليج ) ليس لهم دور .
ثانيا- لماذا هذا الموقف من مصر و السعوديه؟؟:1-مصر -أ-مصر قلب العروبه و انهاء الدور المصري يعني موت العرب .
ب-القوه العسكريه المصريه و انها من دول المواجها و تهديد امن اسرائيل .
ج-اعتبار مصر حجر العثر امام الدور التركي المزعوم.
2- السعوديه -أ- السعوديه بلد الحرميين و رمز الاسلام و تدميرها يجعل المسلمين بلا قائد و كانهم شتات.
ب-الوضع الاقتصادي السعودي الجيد و هذا له دور في دعم و اسقرار المنطقه و هذا دور سلبي على خطه امريكا.
ج-اعتبار السعوديه حجر العثر امام الدور الايراني.
ثالثا- الحلول المتاحه: 1-اتحاد بين مصر و السعوديه و توحيد موقفهم مما يشكل صعوبه و مجهود مضاعف من امريكا
2-تنوع العلاقات الدوليه و شرح اهميه دورك في المنطقه لدول العالم العظمى (فرنسا-روسيا- الصين) .
3-التاكيد على ان ثوابت النظام العالمي الجديد له كل احترام و تقدير (امن و استقرار اسرائيل).
4-نحن مصر و السعوديه ليس لقمه سهله و ان اي عمل ضدنا لان يتحمل العالم تبعاته.
رابعا- تطور الموقف الامريكي:1-ازمه مياه لمصر مع بلاد المنبع .
2-ارهاب في الداخل و تاجيج الاوضاع في الداخل.
3-خلق ازمات اقتصاديه ( السياحه في مصر "حادث الطائره الروسيه -حادث الطعن في الغردقه"---النفط وانهيار اسعاره).
4- تصعيد الدور الايراني في المنطقه و تصعيد الدور التركي و تدخلهم في دول الجوار .
خامسا- موقف ( فرنسا- روسيا- الصين) : 1-فرنسا - الموقف الفرنسي معروف انه له استقلاله عن امريكا و مشروع مصر من البدايه كان فرنسي (محمد على باشا) ولذالك الموقف الفرنسي له اسبابه ايضا التاريخيه و التاكد ان اوروبا لان تتحمل تداعيات انهيار مصر .
2-روسيا -الموقف الروسي ند للموقف الامريكي و ليس فقط مستقل و اتجها تقسيم مصر و المنطقه و اعتبار ان الوضع الجديد الذي تريده امريكا سوف يقلص الدور الروسي في العالم و يهدد مصالحها ان لم يكن بدايه النهايه و اضيف الي ذالك حجم التعاون السابق ( جمال عبد الناصر) و ايضا تنامي الطرف الديني و هذا ما لم تقبل روسيا بعد تجربه افغانستان.
3-الصين - موقف الصين في اطار الصراع الهاديء بين الصين و امريكا و انه التنين الذي يبحث له عن مكان لقدم في الشرق الاوسط و دخول المنطقه من بوابه مصر و السعوديه هي قفزه كبيره له في الصراع على بسط النفوذ .

الخلاصه من وجه نظري : الوضع وصل لما هو ابعد من f15 . الموضوع في مرحله انعدام ثقه و صراع على الوجود . امريكا تخطط لفناء امه . ليس المشكله السلام مع اسرائيل الخوف من هو اسوء وهو الاستسلام .
نحن الان نسوق لانفسنا للقبول في النظام العالمي الجديد و التواجد في المؤساسات الدوليه(عضو غير دائم في مجلس الامن- عضو مجلس الامن و السلم الافريقي) و زياده دورك في المنطقه و العالم و نسلح انفسنا لتحضير لما هو اسؤ.
 
مفيش سلاح بيستخى ياريس
وهانخبيها ليه ..يعنى يوم ن نخبي نخبي الثاندر ؟
متأكد يعنى مفيش سلاح بيستخبى ؟
طب يا ريت تورينى صور لسلاح الصواريخ المصر فى 2016بلاش 2005 بلاش 1995 بلاش 1990 ومحدش يجبلى صورة اسكود حقير ويقولى دى صواريخنا
عدد الغواصات المصرية محدش يقدر يقول اعدادها بدقة لحد النهاردة كله بيقول 4 بس اتحداك فى صحة ال رقم نفسه
عدد الميراجات لو عملتو ايه باللذى مش 18 و ربنا
الطيارة اللى ناس مصر صنعتلعها بروتايب متنزلو صوره ليه كدا واتحدى اللى ينزلها هيتشد فى ظرف نص ساعة من مكانو من المخابرات
 
متأكد يعنى مفيش سلاح بيستخبى ؟
طب يا ريت تورينى صور لسلاح الصواريخ المصر فى 2016بلاش 2005 بلاش 1995 بلاش 1990 ومحدش يجبلى صورة اسكود حقير ويقولى دى صواريخنا
عدد الغواصات المصرية محدش يقدر يقول اعدادها بدقة لحد النهاردة كله بيقول 4 بس اتحداك فى صحة ال رقم نفسه
عدد الميراجات لو عملتو ايه باللذى مش 18 و ربنا
الطيارة اللى ناس مصر صنعتلعها بروتايب متنزلو صوره ليه كدا واتحدى اللى ينزلها هيتشد فى ظرف نص ساعة من مكانو من المخابرات
اسلحة استراتيجية من الطبيعي انها مش هاتظهر
انما تخبي طيارة زى دى ليه اساسا ؟ مفيش منطق بيقول كده
وعدد الغواصات 4 واسال اى حد بحرية وكان فيه تقرير عن السعى لشراء غواصات كنت عملت بيه موضوع بيوضح الحقيقة وفى الاخر مااشتريناش والتقرير امريكى
عدد الميارجات 18 ومش زيد من 18 مشهانخبيها برضه
الى مقتنع باكلام ده له كل الاحترام واللى غير مقتنع برضه له كل الاحترام
وفيه كلام كتير اتقال فى الموضوع ده
اللى قال القاهرة 2000 واللر قال سو 27 وميج 29 مستخبية واللى قال غواصات كيلو مستخبية انا فى الموضوع من 2004 اساسا
 
متأكد يعنى مفيش سلاح بيستخبى ؟
طب يا ريت تورينى صور لسلاح الصواريخ المصر فى 2016بلاش 2005 بلاش 1995 بلاش 1990 ومحدش يجبلى صورة اسكود حقير ويقولى دى صواريخنا
عدد الغواصات المصرية محدش يقدر يقول اعدادها بدقة لحد النهاردة كله بيقول 4 بس اتحداك فى صحة ال رقم نفسه
عدد الميراجات لو عملتو ايه باللذى مش 18 و ربنا
الطيارة اللى ناس مصر صنعتلعها بروتايب متنزلو صوره ليه كدا واتحدى اللى ينزلها هيتشد فى ظرف نص ساعة من مكانو من المخابرات


1- المدفعية الاستراتيجية مستحيل ومن عاشر المستحيلات تظهر لها اي صور نهائيا لأن ده سلاح ردع استراتيجي واحب اضيفلك معلومة ان المجندين في السلاح ده مش بيخدموا الا في المباني الادارية فقط واللي يعرفوا انواع الصواريخ هما الضباط وصف الضباط العاملين فيه فقط، ولو في ضباط في اي فرع مدفعية تاني زي مدفعية المواسير ( مدفعية الهاوتزر الميدانية ) او مدفعية صاروخية ( الراجمات ) او مدفعية المقذوفات ( المقذوفات الموجهة المضادة للدبابات ) او مدفعية ساحلية ( مضادة للسفن ) مافيش ضابط واحد منهم يقدر يعرف اي معلومة عن فرع المدفعية الاستراتيجية حتى لو كان له زملاء مش زميل واحد في الفرع ده .. مستحيل ثم مستحيل ثم مستحيل .. واضيفلك إن الخرائط الخاصة بقواعد ومعسكرات القوات المسلحة على مستوى الجمهورية لا تشمل نهائيا مواقع المدفعية الاستراتيجية الا الخرائط الموجودة لدى القائمين على هذا الفرع بالاضافة لمدير سلاح المدفعية والمخابرات الحربية وهيئة العمليات وهيئة التدريب وقادة الافرع الرئيسية ورئيس الاركان ووزير الدفاع فقط ..

2- انا بقى اتحداك تثبت انهم اكتر من 4 :) .. حتى السافا نفسها اللي سامعين انها موجودة مش معروف هي فين اصلا وهي 1 فقط والتانية قطعة غيار وهما 4 روميو صيني .. والروميو السوفييتي خرجت من الخدمة ومركونة في القاعدة البحرية في الاسكندرية وشخصي المتواضع جدا على صلة ما بأحدهم في لواء الغواصات واعرف وادرك جدا ما اقوله لك واي ضابط بحرية محترم برتبة نقيب ومافوق وخاصة في لواء المدمرات يمكنك ان تسأله سيؤكد لك هذا الامر

3- عدد الميراجات لو اقسمت على المياه تجمد واستخدمت تعويذة الـAbracadabra والـHocus Pocus ذات نفسهم اقسم بالله مليون مرة انهم 16 مقاتلة فقط وليسوا 18 حتى وهايخرجوا من الخدمة في السنوات القادمة واي ميراجات اخرى هي الميراج 5 ومافيش غير نسخة الحورس المتبقية في الخدمة اصلا

4- وعزة وجلال الله مافيش لا ثاندر ولا ميج 29 ولا اي مقاتلات مستخبية في مصر ولا حتى بروتوتايب والحمد لله مرة اخرى شخصي المتواضع جدا جدا يعرف الكثير من طياري القوات الجوية بل وفي شعبة المهندسين نفسها ممن عملوا في لجان التقييم الخاصة بالتعاقدات الجديدة على الرافال او الميج او غيرها من تسليح القوات الجوية ولا وجود لأي من هذا الهراء واقسملك بالله انهم قٌتلوا ضحكا وبشدة مما سمعوه وشاهدوه من كلام في هذا الشأن ..



وبعدين ليه تستبدل الچيانجهو .
ماتعمل فيها زي ما عملت في لنشات الصواريخ السوڤييتي لما قدمت بعتها بريطانيا وإستخدمت البدن بتاعها وبنيت عليها لنشات صواريخ رمضان .
ماتبعتها الصين يبنوا على البدن بتاعها قطع أحدث .
أو يتم تعديلها جذرياً في الصين أو عندك في ترسانتك الجديدة .
إنما تخرجها من الخدمة في ظل الظروف المحيطة بك وكمية العدائيات اللانهائية اللي بتهددك دي ، ده كلام مش منطقي بصراحة .
ممكن النوكس تخرج فعلاً لأنها قطعة بحرية من ساعة ماستلمناها وهي مليانة عيوب ومشاكل ، إضافة إن الأمريكان لا يمكن يوافقوك على تعديلها .

سيدي الفاضل .. الجيانجهو لم تعد تصلح لأكثر من تدريب لطلبة الكلية البحرية بعد ان تم اهلاكها على مدار 31 - 32 سنة بعد دخولها الخدمة عامي 1984 و1985 وهي اصلا مستعملة من الصين تم طلبها عام 1982 وتعمل في البحر الاحمر في اعمال الدورية الروتينية وتسليحها لا تعليق عليه ... 4 صواريخ HY-2 مداها 80 كم و4 مدافع 57 مم و12 مدفع عيار 37 مم .. لا تصلح لأي تعديل من اي نوع اساسا !! لما استبدلها بحاجة زي التايب 052 هاتكون ممتازة جدا جدا يبقى ايه وجه الاعتراض هنا ؟!

النوكس سيتم تكهينها بشكل نهائي بمجرد دخول الفريم الثانية للخدمة وتم اهلاكها بشدة ولا تصلح لأي تطويرات ..
 
1- المدفعية الاستراتيجية مستحيل ومن عاشر المستحيلات تظهر لها اي صور نهائيا لأن ده سلاح ردع استراتيجي واحب اضيفلك معلومة ان المجندين في السلاح ده مش بيخدموا الا في المباني الادارية فقط واللي يعرفوا انواع الصواريخ هما الضباط وصف الضباط العاملين فيه فقط، ولو في ضباط في اي فرع مدفعية تاني زي مدفعية المواسير ( مدفعية الهاوتزر الميدانية ) او مدفعية صاروخية ( الراجمات ) او مدفعية المقذوفات ( المقذوفات الموجهة المضادة للدبابات ) او مدفعية ساحلية ( مضادة للسفن ) مافيش ضابط واحد منهم يقدر يعرف اي معلومة عن فرع المدفعية الاستراتيجية حتى لو كان له زملاء مش زميل واحد في الفرع ده .. مستحيل ثم مستحيل ثم مستحيل .. واضيفلك إن الخرائط الخاصة بقواعد ومعسكرات القوات المسلحة على مستوى الجمهورية لا تشمل نهائيا مواقع المدفعية الاستراتيجية الا الخرائط الموجودة لدى القائمين على هذا الفرع بالاضافة لمدير سلاح المدفعية والمخابرات الحربية وهيئة العمليات وهيئة التدريب وقادة الافرع الرئيسية ورئيس الاركان ووزير الدفاع فقط ..

2- انا بقى اتحداك تثبت انهم اكتر من 4 :) .. حتى السافا نفسها اللي سامعين انها موجودة مش معروف هي فين اصلا وهي 1 فقط والتانية قطعة غيار وهما 4 روميو صيني .. والروميو السوفييتي خرجت من الخدمة ومركونة في القاعدة البحرية في الاسكندرية وشخصي المتواضع جدا على صلة ما بأحدهم في لواء الغواصات واعرف وادرك جدا ما اقوله لك واي ضابط بحرية محترم برتبة نقيب ومافوق وخاصة في لواء المدمرات يمكنك ان تسأله سيؤكد لك هذا الامر

3- عدد الميراجات لو اقسمت على المياه تجمد واستخدمت تعويذة الـAbracadabra والـHocus Pocus ذات نفسهم اقسم بالله مليون مرة انهم 16 مقاتلة فقط وليسوا 18 حتى وهايخرجوا من الخدمة في السنوات القادمة واي ميراجات اخرى هي الميراج 5 ومافيش غير نسخة الحورس المتبقية في الخدمة اصلا

4- وعزة وجلال الله مافيش لا ثاندر ولا ميج 29 ولا اي مقاتلات مستخبية في مصر ولا حتى بروتوتايب والحمد لله مرة اخرى شخصي المتواضع جدا جدا يعرف الكثير من طياري القوات الجوية بل وفي شعبة المهندسين نفسها ممن عملوا في لجان التقييم الخاصة بالتعاقدات الجديدة على الرافال او الميج او غيرها من تسليح القوات الجوية ولا وجود لأي من هذا الهراء واقسملك بالله انهم قٌتلوا ضحكا وبشدة مما سمعوه وشاهدوه من كلام في هذا الشأن ..





سيدي الفاضل .. الجيانجهو لم تعد تصلح لأكثر من تدريب لطلبة الكلية البحرية بعد ان تم اهلاكها على مدار 31 - 32 سنة بعد دخولها الخدمة عامي 1984 و1985 وهي اصلا مستعملة من الصين تم طلبها عام 1982 وتعمل في البحر الاحمر في اعمال الدورية الروتينية وتسليحها لا تعليق عليه ... 4 صواريخ HY-2 مداها 80 كم و4 مدافع 57 مم و12 مدفع عيار 37 مم .. لا تصلح لأي تعديل من اي نوع اساسا !! لما استبدلها بحاجة زي التايب 052 هاتكون ممتازة جدا جدا يبقى ايه وجه الاعتراض هنا ؟!

النوكس سيتم تكهينها بشكل نهائي بمجرد دخول الفريم الثانية للخدمة وتم اهلاكها بشدة ولا تصلح لأي تطويرات ..

اتفق معك في مجمل ما ذكرته و اختلف معك فى الفرقاطات الصيني
اذا كنا بنقارنها باجيانجهو أكيد نقله طبعا لكن لا تقارن بلجويند مثلا

ما الفائده فى استبدال منتج ستيناتى بآخر ثمانيناتى ايضا لا يستطيع مواجهه العدائيات


انها فى النهايه منتج صيني من الثمانينات عمرها اكثر من ثلاثين عاما
الا تظن انها ستكون عبئا هائلا لأطقم الصيانة و التأمين الفنى



انت ادرى منى ان معظم القطع البحريه المصريه الرئيسيه كانت مستعمله و decommisioned فى بلادها

انا اعتقد ان الفكر تغير وان التوجهه الى قطع متفوقه تكنولوجيا لمواكبة العدائيات
مصر الان اقتنت الامباسدور و التايب
الفريم و الجويند
الميسترال

هو لازم نرجع للخلف
دى هديه ثقيله فى رأى

اللهم اذا كانت مسكن لمده قصيره خمس سنوات لحين توافر الميزانية او خطط الاستبدال
 
مفييييييييييييييييييييييييييييييييييش مقاتلة مصرية
مفيييييييييييييييييييييييييييييييش
بطلوا احلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
احنا مش عارفين نعمل تصميم مدرعة
مفييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييش
:لايتنج::لايتنج::لايتنج::لايتنج::لايتنج::لايتنج::لايتنج:
المشروع موجود فعلا
 
انت مقتنع ان فية تصميم من الصفر
فية مقاتلة هتتصنع اه
لكن موجودة وبترخيص ونقل تقنية
غير كدة مش قادر اتصور
اخي الكريم فعلا فيه مشروع مقاتلة مصرية كما قلت سابقا لكن مفيش اي معلومات عنه ومحدش بيتكلم فيه ومنعرفش هو اي بالضبط ياتري طائرة من الصفر ولا شراء مشروع وتطويره ولا مجرد تجميع مقاتلة محدش يعرف ومحدش هايعرف غير لما المشروع ينتهي ان اعرف ناس شغاله فيه لكن مش بيقولو اي حاجه ومش هايقولو اكثر من المعلن وهو مصر بتعمل علي مشروع مقاتلة مصرية نقطه ومن اول السطر
 
اللي متاكد منه وجود مشروع فعلا و تم العمل عليه حتي نهايه 2010

اخي الكريم فعلا فيه مشروع مقاتلة مصرية كما قلت سابقا لكن مفيش اي معلومات عنه ومحدش بيتكلم فيه ومنعرفش هو اي بالضبط ياتري طائرة من الصفر ولا شراء مشروع وتطويره ولا مجرد تجميع مقاتلة محدش يعرف ومحدش هايعرف غير لما المشروع ينتهي ان اعرف ناس شغاله فيه لكن مش بيقولو اي حاجه ومش هايقولو اكثر من المعلن وهو مصر بتعمل علي مشروع مقاتلة مصرية نقطه ومن اول السطر
دي الخلاااااااااااااااااااااااصة
والكلام دة اقرب للثاااااااااااااااااندر

tiger attack @tiger attack
القاهرة، مصر (CNN) -- كشفت أوساط الصناعات العسكرية المصرية السبت أن القاهرة دخلت في مفاوضات لإنتاج أول طائرة مقاتلة محلية الصنع يمكن أن تطرح في الأسواق لتلبية متطلبات القوات المسلحة بسهولة بسبب سعرها التنافسي، وذلك في أول مشروع من نوعه في البلاد منذ عقود.
 
دي الخلاااااااااااااااااااااااصة
والكلام دة اقرب للثاااااااااااااااااندر

tiger attack @tiger attack
القاهرة، مصر (CNN) -- كشفت أوساط الصناعات العسكرية المصرية السبت أن القاهرة دخلت في مفاوضات لإنتاج أول طائرة مقاتلة محلية الصنع يمكن أن تطرح في الأسواق لتلبية متطلبات القوات المسلحة بسهولة بسبب سعرها التنافسي، وذلك في أول مشروع من نوعه في البلاد منذ عقود.
الخبر ده من 2010 ممكن يكون مجرد كلام ولا هيطلع الى فى دماغى صح !!!
 
الخبر ده من 2010 ممكن يكون مجرد كلام ولا هيطلع الى فى دماغى صح !!!
كلام التصنيع من 2006 علي لسان حمدي وهيبة رئيس الهيئة العربية
ومن ساعتها مفيش
وبعدين التصريح دة 2010
لكن شوف الكلام
طائرة رخيصة مع طرف اجنبي نصنعها ونصدرها
ممكن نكون توجهنا للصين
والصين حبت نكون شركاء في البرنامج مع باكستان
 
عودة
أعلى