مبروك منظومة S-300 للجيش المصرى العظيم

يارب تمها بكورنيت مع سو30وبانستر وتبقى فله وهدبح بطه وفرقها على الشارع كله

مصنع كيروف كان نشر بتاريخ 21 سبتمير انه تم الانتهاء من تصنيع الشاسيهات التي بدأ تصنيعها في دسيسمبر 2013

تمام .. و انها تمويه صحراوي و لزبون أجنبي

ليه خبر ال vm يذكر ان بداية التصنيع سبتمبر ؟

ليه بس كده يا جماعة الاحراج ده ؟ليه ؟ توء :D
بلاش بقى تخرجوا عن الموضوع ؟ ينفع كده ؟:D
بس برضه انا بلومكم على حاجة
ازاى ما تجيبوش سيره المؤتمر بتاعه اللى كان بيدافع فه عن حقوق الشواذ .ينفع كده بقى ؟
وانا مش هاجيب الفيديو ده عشان ما اخرجش عن الموضوع والتزم بسياقة
:D:D:D:D
انت متأكد من اللى بتقوله ده لانى اول مره اسمع عنه:eek::eek::eek::eek:

موضوع مختلف
VM فى احدث نسخه يستخدم Bill board B وده بيشتغل على S-band
ومعه High Screen B ٍSector scanning وده ييشتغل على X-band
ورادار اشتباك Grill pan وده المشترك بين المنظومتين
V4 بيستخدم Nebo-M حسب كلام الروس وده قصه تانيه
فرق بين المنظمتين فى مدى الكشف والاشتباك
على العموم مش هتلاق معلومات كتيره عن المنظومه

S-300VM مصمم ليعمل مع الرادار 1L13-3 Nebo SV VHF-band ولكن لا يباع معه ويمكن شرائه في نفس الصفقة والحاقه بمنظومة S-300VM

;)

Typical battery integration involves datalink tie-ins with the divisional level 9S52/9S52M
Polyana DM series command posts, and the use of the Pori P1 series radar data fusion centre
Often S-300V / SA-12 batteries are supplemented with a 1L13-3 Nebo SV VHF-band 2D early
warning and acquisition radar
supplemented with يعني تستكمل ب

المصدر:

الروس ليسوا سذج حتى يصنعوا منظومة مثل هذه دون رادار انذار مبكر ورصد شبحيات وهذا يرد على كلامك ان المنظومة ليست مخصصة للتعامل مع المقاتلات
وعلى فكرة ليس هذا الرادار فحسب الذي تتكامل معه S-300VM بل تتكامل ايضا مع رادرات البوك والتور عند ربطهم بواسطة واحدة تحكم المنظومة S-300VM وغير ذلك من انواع الرادارت

التعديل الأخير:
S-300VM مصمم ليعمل مع الرادار 1L13-3 Nebo SV VHF-band ولكن لا يباع معه ويمكن شرائه في نفس الصفقة والحاقه بمنظومة S-300VM
;)

Typical battery integration involves datalink tie-ins with the divisional level 9S52/9S52M
Polyana DM series command posts, and the use of the Pori P1 series radar data fusion centre
Often S-300V / SA-12 batteries are supplemented with a 1L13-3 Nebo SV VHF-band 2D early
warning and acquisition radar
supplemented with يعني تستكمل ب

المصدر:

الروس ليسوا سذج حتى يصنعوا منظومة مثل هذه دون رادار انذار مبكر ورصد شبحيات وهذا يرد على كلامك ان المنظومة ليست مخصصة للتعامل مع المقاتلات
وعلى فكرة ليس هذا الرادار فحسب الذي تتكامل معه S-300VM بل تتكامل ايضا مع رادرات البوك والتور عند ربطهم بواسطة واحدة تحكم المنظومة S-300VM وغير ذلك من انواع الرادارت

Nebo SV او Box spring اسم الدلع :D
رادار 2D مدى الكشف لا يزيد كثيرا عن Bill board
Nebo M بيشتغل على نفس الموجه VHF
بس رادار 3D ِAESA ومدى الكشف تقريبا 600 كم

الف الف الف مليون مبروك لمصر وان شاء الله مزيد من التقدم والتطور

ما شاء الله اللهم زد وبارك وتمم على خير

Nebo SV او Box spring اسم الدلع :D
رادار 2D مدى الكشف لا يزيد كثيرا عن Bill board
Nebo M بيشتغل على نفس الموجه VHF
بس رادار 3D ِAESA ومدى الكشف تقريبا 600 كم

فين مصادرك
مداه 320 كلم قبل التطوير و 420 كلم بعد التطوير يا جميل
وطبعا كلامي بالمصادر كالعادة

المصدر:

شقي انت :D تضرب اي معلومة من غير مصدر :D
مداه 320 كلم قبل التطوير و 420 كلم بعد التطوير يا جميل
وطبعا كلامي بالمصادر كالعادة

المصدر:

الرادار اقصى شىء وصل له 340 كم وليس 320 بالمناسبه والتطوير اللى انت جبته فى الاغلب اوكرانى ايه علاقتنا بينا معرفش
وبعدين لم انظر له من الاساس لان الروس انتجوا بعده
Nebo SVU و Nebo M والثنائى هم محل الاهتمام بالاساس
ولو عايز مصادر انا ممكن اجبلك بس هترجم روسى
انا مش بحت مصادر عشان انا حافظها و من سنوات وانا على المنتديات والمواقع الروسيه
نقطه اخيره حسن اسلوبك اكثر من كده

الرادار اقصى شىء وصل له 340 كم وليس 320 بالمناسبه والتطوير اللى انت جبته فى الاغلب اوكرانى ايه علاقتنا بينا معرفش
حضرتك ممكن ما تحتاجش مصادر لان انت اللى بتقول الكلام ده
لكت احنا نحتاج مصادر على كل الكلام اللى قلته من بداية
واكتر من مره بنطالب بمصادر وانت ما جبتش ولا مصدر
ومش كل المصادر بالروسي

اولا حخليني معاك ان التطوير اوكراني طيب ما نخليهم يطوره مثل ما قاموا بتطوير العديد من الاسلحة لنا ... هذا بفرض ان الاوكرانين هم فقط من يستطيع تطويره والذي صنعه لا يستطيع

ثانيا هناك علاقة بين اقصى مدى لصواريخ منظومة الدفاع الجوي وبين مدى الكشف لرادار الانذار المبكر بمعنى لما اقصى مدى لصورايخ S-400 هو 400 كلم يبقى تحتاج رادار انذار مبكر مبدى 600 كلم (زيادة 200 كلم) ولما يكون اقصى مدى لصاروخ ال S-300VM هو 200 كلم يبقى ردارا انذار مبكر بمدى 420 كلم زي الفل (زيادة 220 كلم)

التعديل الأخير:
حضرتك ممكن ما تحتاجش مصادر لان انت اللى بتقول الكلام ده
لكت احنا نحتاج مصادر على كل الكلام اللى قلته من بداية
واكتر من مره بنطالب بمصادر وانت ما جبتش ولا مصدر
ومش كل المصادر بالروسي
لما حد بيسأل على مصدر اكيد باضيفها
الفكره انى مش بادخل كثير من الاساس ومعظم البيانات فى ذهنى من كثره القراءه ليس اكثر وده فيما يتعلق بالشق الروسى وقليلا الصينى غير كده انا ابيض
وعندك حق مره انا غلطان هاضيف مليون مصدر قبل ما اكتب كلمه عشان محدش يتكلم

كل المصادر اللى جبناها من اول الموضوع
كلها بتقول ان النسخى vm تتعامل مع عدائيات الصواريخ البالستية والطائرات ولخها قدرة على التعامل مع الطائرات الشبحية
وخاصة من موقع الشركة المصنعه
فلو ان الشركة المصنعة بتضخم فى امكانيات النسخة دى مثل ما يدعى البعض يبقى اكيد الروس بيضخموا فى باقى منتجاتهم (ده لو مشينا على نفس المبدأ ده )
وبعدين لو دخلت الطائرة فى مجال المنظومة هل لما تيجي تضربها هاتقول لا مش ضرباها
مفيش حاجة اسمها ان المنظومة تتعامل مع الصواريخ الباليستية ولا تتعامل مع الطائرات لكن فيه حاجة اسمها ان المنظومة تتعامل مع الصواريخ بشكل افضل من باقى النسخ وهى تتعامل مع الصواريخ اللى مداها لايزيد عن 2500 كم
ومن الطبيعي ان الرجالة فى الجيش مش مخابيل انهم يروحوا يجيبوا صفقة مش هاتفيدنا مع الطيارات وبالاخص ان عدونا الاول اقوى سلاح عنده والسلاح اللى بيهددنا بيه هو الطيران
وكمان سعر الصفقة ان دل يدل على ان هناك مواصفات خاصة بمصر مطلولبة

لما حد بيسأل على مصدر اكيد باضيفها
الفكره انى مش بادخل كثير من الاساس ومعظم البيانات فى ذهنى من كثره القراءه ليس اكثر وده فيما يتعلق بالشق الروسى وقليلا الصينى غير كده انا ابيض
وعندك حق مره انا غلطان هاضيف مليون مصدر قبل ما اكتب كلمه عشان محدش يتكلم
استاذ باتون انا اعرف انك قامة كبيرة فى التسليح الروسي وتعلمت منك فى بعض الاشياء
و كلنا بنتعلم من بعضنا
ممكن يكون عندى معلونة انا عارفها وتطلع فيها لبس عادى مش مشكلة

Three different technologies have been used for MAW systems i.e.

Pulse Doppler Radar
Infra Red
Ultra Violet

النوع الاول (Pulse Doppler Radar) ايجابي لانه بيضرب جسم الصاروخ باشعاع رادراي ويلتقط الموجات المنعكسة عنه وقد يستخدم رادار المقاتلة من الامام اما من الخلف والاجناب فقد يستخدم رادار L-band (وقد يطلق عليه سلبي اذا استخدم L-band ولكن بناء على مبدأ عمل توجيه الصواريخ فهو ايجابي)
النوع الثاني (Infra Red) وهو سلبي بمعنى انه ان يستقبل الموجات الحرارية المنبعثة من الصاروخ بواسطة detector infra-red sensor
النوع الثالث بيستخدم detector radar-wave sensor وهو سلبي بمعنى انه يستقبل فقط الموجات الرادرية المنبعثة من رادار الاطباق مع كل انواع الصواريخ الا الصاروخ ذو التوجيه active radar homing حيث يستقل الموجات الرادرية منه مباشرة وفي الحقيقة يسمى Radar Warning Receiver ويختصر ب RWR وليس Missile Approach Warner والذي يختصر ب MAW

وفي كذلك Laser Warning Receiver ويختصر ب LWR ... ومن افضل المقاتلات التي تمتلك انظمة تحذير من الصواريخ Su-35

التعديل الأخير:

.
.
السفاح ،، بانتسير Pantsir S1 الشقيق الأكبر للتانجوسكا Tunguska M1 المتخصص في أعمال الكمائن ضد مختلف انواع الطيران متضمنا المقاتلات والمروحيات والطائرات بدون طيار والصواريخ الجوالة .

من المتوقع لمصر ان تحصل على هذا السفاح لتكمل العائلة الكريمة ( S-300VM - BuK M2 - Tor M2 - Pechora 2M - Shilka ZSU 23 4M4 ) .

.
صفحة القوات المسلحة المصرية
:)

وتركيا تريد اكتساب مهارات التصنيع المشترك والخبره فى هذا المجال تمهيدا لتصنيع نظامها الخاص لهذا اتجهت h-q 9 لان الصين سمحت لتركيا بالتصنيع المشترك واكتساب الخبره عكس روسيا والتشدد التى اظهرته فيما يتعلق بالاس 300 فى ام فهمتوا ولا نقول تانى

لأ تركيا اتلعب بيها الكوره فى الموضوع ده
لما قالت ان النظام الصيني هو الارجح فى المناقصه
اردوغان اتملص ودنه من الغرب وجاب ورا
شوف معايا واستمتع بتركيا خخخخخخخخخخخخخخ

منحت تركيا الأفضلية لمنظومة الدفاع الجوي الصينية HQ-9 على حساب نظام S-300 الروسي في اطار مناقصة T-LORAMIDS
(Turkish Long Range Air And Missile Defence System)
شارك في المناقصة لتوريد نظام للدفاع الجوي بقيمة 4 مليار دولار كل من الولايات المتحدة الأمريكية بنظام Patriot و المجمع الأوروبي (الفرنسي-الإيطالي) بنظام Samp-T و روسيا بمنظومة "S- 300VM "Antey -2500 و الصين بمنظومة (HQ- 9 (FD- 2000 المستنسخة عن المنظومة الروسية S-300 .
وقد منح العقد للشركة الصينية CPMIEC ، و بذلك تصبح تركيا أول مشتري للمنضومة HQ-9.
دى البدايه وفتحه الصدر

لما تم تاديبهم من الناتو
تركيا أخطأت في اختيار منظومة
الدفاع الجوي الصينية HQ 9 ههههههههههههههه

ظهور بوادر تراجع القيادة التركية عن اختيارها
منظومة الدفاع الجوي الصينية HQ 9
أخر الأخبار من تركيا تفيد أن القرار غير نهائي و قابل للتغيير
قال الرئيس التركي عبد الله غول أن تركيا لازلت تجري تقييم الاختيار
و يمكن التراجع عن الصفقة الصينية
تجري الأن مشاورات مع الولايات المتحدة و قادة الناتو
أكد خبراء الناتو أن النظام الصيني غير قابل للربط
و التنسيق مع أنظمة حلف شمال الأطلسي
و لا يمكن تزويد النظام الصيني بالشيفرات السرية
للتمييز بين الصديق و العدو
النظام الصيني غير مؤهل ليعتبر سلاح صديق
و لا يمكن لطائرات حلف الأطلسي اعتباره صديق
و أيضا الصواريخ الصينية ستعتبر طائرات الناتو عدوة
الولايات المتحدة احتجت بشدة على اختيار تركيا
نظام الدفاع الجوي الصيني
و اعتبرت النظام الصيني غير متوافق مع أنظمة الناتو

اعلن وزير الخارجية التركى بانها ستعيد فتح مناقصة طلب اول انظمة دفاع جوى بعيد المدى
حيث انتهت المفاوضات مع الصين الى لا شىء

الصفقة لم تنتهى بعد ولو قدم الامريكيون والاتحاد الاوربى عروض افضل
سنستمر فى المحادثات معهم
الشهر الماضى فى خطوة اثارة غضب الاوربيون والامريكان فى حلف الناتو انها دخلت فى محادثات مع الشركة الصينية CPMIEC لشراء نظام الدفاع الجوى مضاد لانظمة الصورايخ

الولايات المتحدة كان لها مخاوف جدية من الصفقة التى قيمتها 4 مليار ادولار اى ما يعادل 2.9 مليار يورو حيث كانت تفرض عقوبات على الشركة الصينية CPMIEC خلال العشر سنوات الماضية بسبب بيعها اسلحة وتقنية الصواريخ الى ايران وسوريا

وكان النظام HQ-9 فاو على انظمة رايون ولوكهيد ويورو سام وروسبون اكسبورت الروسية

وقال داوود اوجلوا ان الشركة تستبعد النظام الروسى لكن ليس الشركات الاخرى

وكان رئيس الوزراء التركى رجب طيب اردوجان
يدافع عن الصفقة وقال لا احد لديه الحق فى التدخل فى قرارات تركيا فتركيا لها قررات مستقلة "هههههههههههههههههههههههههه الجرأه حلوه مفيش كلام"

Turkey Open To New Bids For Anti-Missile System

ANKARA — Turkey said Saturday it was open to new bids in its plan to acquire its first long-range anti-missile system, should its controversial negotiations with China come to nothing.

“It is not a finalized deal yet. If US and European companies make us better offers, we will continue to talk with them,” said Foreign Minister Ahmet Davutoglu, who was quoted by Turkish newspapers.

Last month, in a move that irritated Turkey’s allies in NATO, particularly the United States, Ankara announced it was entering talks with the China Precision Machinery Export-Import Corporation (CPMIEC) to buy a long-range anti-missile system.

The US said it had “serious concerns” about the deal estimated at $4 billion (2.9 billion euros). Over the past decade the US has hit the Chinese company with a series of sanctions for selling arms and missile technology to Iran and Syria.

CPMIEC, which makes the HQ-9 missile system, beat out competition from a US partnership of Raytheon and Lockheed Martin, Russia’s Rosoboronexport, and Italian-French consortium Eurosam.

Davutoglu said Turkey had ruled out the Russian company but not the other two. “If offers more suitable for us are formulated, our relevant authorities will evaluate them,” the minister added.

Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan on Wednesday defended the decision to enter into talks with China. “Nobody has

Turkey may cancel highly controversial missile project

There is increasing speculation that Turkey may cancel its highly controversial project to build long-range air and missile defense systems (T-Loramids) with the China Precision Machinery Import-Export Corporation (CPMIEC) -- which is under US sanctions -- as pressure has mounted on the NATO-member country not to go ahead with a non-NATO system that will not be interoperable with the alliance's air defense network.

Well-informed sources in Ankara told Today's Zaman that Turkey is expected to spend a few more months in contract talks with China before canceling the project entirely.

“Turkey will not immediately cancel the project but will instead build a case to cancel the project entirely. Turkey has been told by NATO from the very beginning of its selection of CPMIEC that the Chinese system will not be operable with the alliance air defense network,” a source said.

In the meantime, Turkey has been continuing contract negotiations with CPMIEC to co-produce long-range missiles based on China's HQ-9 systems.

A defense industry source earlier told Today's Zaman that the results of the ongoing preliminary talks with China are to be submitted to Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan for evaluation later this month.

NATO, the US and a few other countries have continued to put pressure on Turkey over its September selection of CMPIEC's HQ-9 missile systems over rival offers from Franco-Italian Eurosam's SAMP/T and US firm Lockheed Martin and Raytheon's PAC-3, citing the interoperability as well security problems that will occur between HQ-9 and the NATO air defense systems.

Ankara says CPMIEC's $3.4 billion high technology offer, that it believes will enable Turkey to coproduce the missiles and thus build a strong national defense industry, played a critical role in the Turkish selection of China. Turkey says it will begin contract talks with other foreign bidders -- second runner Eurosam and the third runner LM/Raytheon -- in the tender if negotiations with the Chinese company fail.

However, Turkey has begun to feel the heat over its selection of a Chinese system.

Bank of America Merrill Lynch dropped its bid to broker the public offering of Turkey's military electronics company ASELSAN on the grounds that NATO-member Turkey is holding negotiations with CPMIEC.

CPMIEC is under US sanctions for selling items to Iran, Syria and North Korea that are banned under US law to curb the proliferation of weapons of mass destruction.

US sources in Ankara earlier told the local media that US companies will find it hard to cooperate with some Turkish defense companies due to the Turkish selection of Chinese missiles and concerns that some confidential information in their dealings with the Turkish companies may fall into the hands of CPMIEC.

التعديل الأخير:
المشكله يأتى اتباع اردوغان ويحاولو التشكيك فى وصول الشحنه المصريه للاراضي المصريه والضغوط
خخخخخخخخخخخخخخخ
ربما يقيسوا علي الخابور والضرب علي قفا اردوغان من الناتو
ولكن الامور غير متساويه
اردوغان علاقاته مع الناتو وقواعد الناتو عنده والانظمه المنصوبه عنده تعطي الحق للغرب بضربه علي قفاه لو تصرف بشكل يغضبهم

ولكن مصر
ما تعاقدت عليه واختارته سيصل الى الاراضي المصريه بعون الله وتوفيقه اولا واخيرا
والاكثر كيدا ان السلاح الامريكي سيصل هو ايضا وسيبتلع الامريكان الامر غصب عنهم

وسيروا الاس300 بجوار الباتريوت فى مصر بعون الله

التعديل الأخير:
المشكله يأتى اتباع اردوغان ويحاولو التشكيك فى وصول الشحنه المصريه للاراضي المصريه والضغوط
خخخخخخخخخخخخخخخ
ربما يقيسوا علي الخابور والضرب علي قفا اردوغان من الناتو
ولكن الامور غير متساويه
اردوغان علاقاته مع الناتو وقواعد الناتو عنده والانظمه المنصوبه عنده تعطي الحق للغرب بضربه علي قفاه لو تصرف بشكل يغضبهم

ولكن مصر
ما تعاقدت عليه واختارته سيصل الى الاراضي المصريه بعون الله وتوفيقه اولا واخيرا
والاكثر كيدا ان السلاح الامريكي سيصل هو ايضا وسيبتلع الامريكان الامر غصب عنهم
على الطلاق من مراتى الى معرف وش امها لسه :D انت راجل زى الفل :D بعد المصادر الى انت جبتها معنى كده ان القرد لا يستطيع التصرف الا بأمر اسياده من الناتو والامريكان :D وان تركيا ليست لها اى استقلاليه فى قرارها وانها محتله فعليا بالقواعد العسكريه للناتو والانجرليك الامريكيه ولا يستطيع عمل حتى صفقات سلاح دون اوامر اسياده :D وبعد مكان بيقول القرد ان تركيا قرارها مستقل وبعد ما خد على قفاه من الناتو والامريكان وتراجع:D هذا الموقف يذكرنى بالصور دى :D
images

التعديل الأخير:
عودة
أعلى